
Lekcja pomaga uczniom lepiej rozpoznawać i nazywać własne emocje oraz zauważać je u innych osób. Dzięki ćwiczeniom ruchowym, technikom uważności i pracy w grupach uczniowie odkrywają, że emocje są naturalną częścią życia – nie zawsze przyjemną, ale zawsze ważną i potrzebną. W trakcie zajęć poznają różne sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami, a także uczą się zasad pierwszej pomocy emocjonalnej, które mogą wykorzystać w relacjach rówieśniczych. Lekcja rozwija empatię, samoświadomość i poczucie odpowiedzialności za wspieranie innych w sytuacjach emocjonalnego kryzysu.
Bliskie relacje to ważna część życia każdego człowieka – wpływają na poczucie bezpieczeństwa, rozwój emocjonalny i zdrowie psychiczne. Dlatego w klasach I–IV szkół ponadpodstawowych edukacja zdrowotna koncentruje się nie tylko na rozpoznawaniu etapów relacji – od koleżeństwa po partnerstwo i małżeństwo – lecz także na budowaniu umiejętności dbania o nie z szacunkiem, empatią i odpowiedzialnością. Równie istotnym elementem jest nauka odróżniania zachowań wspierających od przemocowych oraz rozpoznawania przemocy fizycznej, psychicznej i ekonomicznej. Przykładowe projekty edukacyjne zaprezentowane poniżej pomogą zrealizować te cele w atrakcyjnej, angażującej formie, łącząc wiedzę teoretyczną z praktycznymi działaniami uczniów.

Lekcja uświadamia uczniom, że relacje międzyludzkie mają różne oblicza – od koleżeństwa i przyjaźni, przez zauroczenie i zakochanie, aż po miłość. Uczniowie uczą się rozróżniać te pojęcia oraz analizować zachowania, które sprzyjają budowaniu więzi, i te, które mogą je osłabiać. Dzięki ćwiczeniom w parach, pracy z kartami zachowań i scenkom dramowym lepiej rozumieją, jak ważne są szacunek, szczerość i życzliwość w codziennych kontaktach. Zajęcia wspierają rozwój empatii, uczą stawiania granic i pomagają budować postawy sprzyjające zdrowym i bezpiecznym relacjom.
Rozpoznawanie i wyrażanie emocji to kluczowe umiejętności wspierające rozwój społeczny i emocjonalny uczniów, szczególnie tych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną. Niniejszy scenariusz zajęć indywidualnych n pomóc uczniowi lepiej rozumieć własne emocje, sytuacje je wywołujące oraz ich intensywność. Praktyczne ćwiczenia oraz przemyślana struktura zajęć sprzyjają kształtowaniu kompetencji potrzebnych w codziennym życiu, takich jak rozpoznawanie emocji, ich klasyfikacja oraz refleksja nad sposobami radzenia sobie z nimi. Dzięki temu uczeń zyskuje większą pewność siebie w relacjach z innymi oraz w sytuacjach wymagających reakcji na trudne emocje.

Konflikt jest stresującym doświadczeniem, którego jednak nie da się całkowicie uniknąć. Przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem niniejszego scenariusza ma pomóc uczniom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zrozumieć, czym jest konflikt, jakie emocje mu towarzyszą oraz jakie strategie można zastosować, by skutecznie sobie z nim radzić. Zawarte w nim ćwiczenia wspierają rozwijanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania sytuacji konfliktowych, z którymi dzieci mogą się spotykać zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym.

Zajęcia rewalidacyjne mają na celu m.in. rozwijanie umiejętności społecznych uczniów z, aby lepiej radzili sobie w codziennych sytuacjach. Podczas proponowanych zajęć uczestnik zajęć uczy się rozpoznawać i stosować zasady obowiązujące w różnych środowiskach, takich jak szkoła, dom czy miejsce pracy. Przestrzeganie zasad jest kluczowe nie tylko dla utrzymania porządku, ale również dla budowania pozytywnych relacji z innymi ludźmi. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby uczeń mógł zrozumieć znaczenie zasad i nauczyć się je stosować w praktyce poprzez analizę przypadków oraz symulacje sytuacyjne.

Cisza, spokój, bezpieczeństwo – to wartości, których dzieci nie zawsze potrafią nazwać, ale potrafią je bardzo dobrze odczuć. „Podróż do Krainy Spokoju i Radości” to niezwykłe zajęcia, które pozwalają najmłodszym odnaleźć swoje wewnętrzne miejsce odpoczynku i ukojenia. Poprzez proste ćwiczenia oddechowe, spokojne zabawy sensoryczne, tworzenie własnych „map szczęścia” i magicznych „butelek radości” dzieci uczą się rozpoznawać to, co sprawia im przyjemność, co ich wycisza i co daje im poczucie bezpieczeństwa. To nie są zajęcia o emocjach w typowym sensie – to spotkanie z samym sobą: z tym, co przyjemne, znane, bliskie. W ciepłej, łagodnej atmosferze dzieci mogą się zatrzymać, wsłuchać w siebie i pobyć tu i teraz – z dala od pośpiechu, hałasu i obowiązków. Taka podróż do spokojnego świata, nawet jeśli trwa tylko kilkadziesiąt minut, zostawia w dziecku ślad: poczucie, że potrafi znaleźć swój wewnętrzny spokój – i może do niego wracać, kiedy tylko tego potrzebuje.

Scenariusz zajęć opracowany z myślą o Światowym Dniu Słuchania pomaga uczniom w praktyczny sposób doświadczyć, jak ważne jest uważne, nieprzerywane i empatyczne słuchanie drugiego człowieka. Dzięki prostym ćwiczeniom w parach i grupach uczestnicy uczą się rozpoznawać cechy dobrego słuchacza, rozwijają refleksję nad własnym stylem komunikacji oraz tworzą wspólną definicję słuchania. Zajęcia służą nie tylko wzmacnianiu kompetencji społeczno-emocjonalnych, ale też budowaniu pozytywnej atmosfery w klasie i poczucia bezpieczeństwa w relacjach.

Film „W głowie się nie mieści” to barwna i pełna humoru opowieść o emocjach, które mieszkają w naszej głowie i wpływają na to, jak się czujemy i jak reagujemy na różne sytuacje. Dzieci poznają: Radość, Smutek, Złość, Strach i Odrazę, jako bohaterów, którzy pomagają rozumieć własne uczucia. Ten film to doskonała okazja, aby w prosty i zabawny sposób zacząć rozmawiać z najmłodszymi o tym, co dzieje się w ich emocjonalnym świecie i jak mogą radzić sobie z trudnymi uczuciami.
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 5-6 lat. Zajęcia mają na celu zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności i uwrażliwienie ich na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Podczas zajęć dzieci dowiedzą się, w jakie nieprawdziwe stereotypy na temat niepełnosprawności nie powinny wierzyć.
Grupa, w której funkcjonują uczniowie w pełni sprawni i z niepełnosprawnością ma przed sobą wiele wyzwań. Wprowadzenie do klasy dziecka z zespołem Downa nie jest łatwym zadaniem. Wymaga od nauczyciela działań, które nie tylko wesprą grupę w budowaniu przyjaznej, pełnej akceptacji atmosfery, ale i ochronią samego ucznia. Celem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwoju spójności grupy poprzez wzmocnienie relacji interpersonalnych. Na portalu znajdziesz również IPET dla dziecka z zespołem Downa

Publikacja Klimat. Niedźwiedź polarny została opracowany przez Fundację WWF (https://www.wwf.pl/). To zestaw materiałów wspierających nauczycieli realizujących zajęcia poświęcone tematyce przyrodniczej i ekologicznej. Materiały zawierają zestaw scenariuszy zajęć i propozycji prac plastycznych do poprowadzenia w szkole, w przedszkolu, w świetlicy, w kole przyrodniczym lub w lokalnym klubie dla dzieci i młodzieży.

Publikacja Ssaki morskie. Foka szara, morświn została opracowany przez Fundację WWF (https://www.wwf.pl/). To pomoc edukacyjna WWF w postaci scenariuszy zajęć i propozycji prac plastycznych do poprowadzenia w szkole, w przedszkolu, w świetlicy, w kole przyrodniczym lub w lokalnym klubie dla dzieci i młodzieży.

Dzień Pustej Klasy powstał w 2012 roku z inicjatywy grupy londyńskich nauczycieli. Jego główną ideą jest promowanie lekcji na świeżym powietrzu. Bliskość przyrody niezwykle pozytywnie wpływa na rozwój dziecka, wspiera jego koncentrację i rozładowuje stres. Natura rozwija kreatywność i samodzielność dziecka, wzmacniając jego odporność. W czasie proponowanych zajęć dzieci będą zdobywać „Odznakę odkrywcy przyrody” wykonując zadania trenujące zmysły, spostrzegawczość, uważność, pamięć i współpracę.

Scenariusz zajęć dotyczy zawodów związanych z pracą z głosem i grą na instrumencie. Materiał jest przeznaczony do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach.

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach i pracy zespołowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje. Zajęcia skupiają się na zawodach mających związek z pracą w powietrzu (pilot, stewardesa in.).

Scenariusz przeznaczony jest do pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka. W czasie zajęć uczniowie będą pracowali indywidualnie oraz w zespole.

Zajęcia na Dzień Marzyciela są doskonałą okazją dla nauczyciela do lepszego i głębszego poznania grupy.

Patriotyzm niejedną ma twarz. W zależności od wieku zmienia się jego pojmowanie. Małe dzieci najczęściej utożsamiają patriotyzm z wyrzucaniem papierków do kosza, a gdy dorastają… nie mają oporów, by śmiecić. Jak uczyć patriotyzmu, by dzieci i młodzież przejawiali autentyczne zaangażowanie, może i zatroskanie swoją ojczyzną? Przedstawiamy scenariusz zajęć na ten temat dla uczniów klas IV-VIII.

W czasie zajęć dzieci dowiedzą się, kim są przewodnicy i ratownicy górscy. Uczestnicy, wraz z nauczycielem będą mieli okazję najpierw przygotować się do wyprawy. Następnie wspólnie wyruszą po przygodę na krótką wycieczkę, podążając turystycznym szlakiem pieszym. Podczas zajęć dzieci nauczą się rozpoznawać szlak i dowiedzą, jak należy przygotować się do wędrówki. Oprócz tego będą miały okazję nauczyć się w praktyce podstaw udzielania pierwszej pomocy.