Komunikowanie się jest umiejętnością, której można się nauczyć. Odpowiednie ćwiczenia, zabawy i zadania mogą pomóc osobom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu udoskonalić swoje umiejętności komunikacyjne i umiejętnie wykorzystywać je w rożnych sytuacjach społecznych. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych jest dedykowany uczniom klas V-VIII w spektrum autyzmu. Ćwiczenia uwzględnione w scenariuszu mają na celu rozwijanie umiejętności niezbędnych do komunikacji, w tym umiejętności uważnego słuchania, wychwytywania ważnych informacji, kontrolowania swoich chęci i emocji, ćwiczenie naprzemienności w rozmowie.
Rozpoznawanie i nazywanie emocji to jedna z ważniejszych umiejętności, które należy rozwijać, aby lepiej rozumieć siebie i innych. Umiejętność ta jest szczególnie ważna dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną, którzy mogą mieć trudności z rozpoznawaniem i wyrażaniem swoich uczuć. Niniejszy scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych został opracowany z myślą o uczniach w wieku 10-15 lat, w tym tych z wyżej wymienionymi zaburzeniami. Celem głównym zajęć jest rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów poprzez rozpoznawanie, nazywanie oraz opisywanie stanów emocjonalnych. Podczas zajęć uczeń będzie miał okazję ćwiczyć rozpoznawanie emocji na podstawie mimiki i postawy ciała, wyrażać swoje uczucia oraz rozwijać empatię i samoświadomość emocjonalną.
Scenariusz zajęć dedykowany jest uczniom w wieku wczesnoszkolnym, którzy mają trudności z czytaniem oraz rozpoznawaniem liter. Mogą oni również mieć problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową, analitycznym myśleniem i motoryką małą, co utrudnia im zarówno naukę czytania, jak i pisania. Proponowane ćwiczenia sprawdzą się w pracy z uczniami wymagającymi wsparcia w rozwijaniu tych umiejętności, zwłaszcza motoryki małej, która jest kluczowa dla prawidłowego trzymania długopisu i pisania. Scenariusz można wykorzystać podczas zajęć terapii pedagogicznej, wspierając rozwój umiejętności poznawczych oraz poprawę zdolności analitycznych i koordynacyjnych.
Postanowienia noworoczne bywają traktowane z przymrużeniem oka. Przełom roku to jednak czas, w którym trudno się powstrzymać od zakładania, jakie będą kolejne miesiące. To dobry moment na to, by pomóc uczniom rozwijać umiejętności tworzenia planów i wprowadzania ich w życie. Jakie założenia powinno spełniać postanowienie noworoczne, by miał szanse przerodzić się w konstruktywny, realny plan działania?
Różnorodność to siła, która wzbogaca każdą społeczność, ale często może być źródłem wyzwań w relacjach rówieśniczych. Odmienność z powodu na przykład innego wyglądu, trudności szkolnych, pochodzenia, orientacji seksualnej niesie ze sobą niestety ryzyko doświadczenia wykluczenia rówieśniczego. Niniejszy scenariusz został stworzony, aby wspierać uczniów w odkrywaniu, rozumieniu i akceptacji odmienności zarówno swojej, jak i innych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwijaniu postawy akceptacji dla różnorodności i odmienności wśród rówieśników.
Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej często nie są świadomi swoich granic, co może prowadzić do naruszania granic innych osób podczas zabawy czy w trakcie przerw. Takie sytuacje mogą powodować liczne trudności w relacjach w grupie klasowej. Scenariusz zajęć, który proponujemy, jest skierowany właśnie do tej grupy wiekowej. Jego celem jest pomoc uczniom w rozpoznawaniu i dbaniu o własne granice fizyczne, a także w rozwijanie odwagi w ich ochronie, zwłaszcza dla tych dzieci, które mają z tym trudności. W czasie zajęć uczniowie będą mieli okazję wspólnie ustalić zasady dotyczące ochrony granic, co przyczyni się do budowania pozytywnych relacji rówieśniczych.
Pierwszoklasiści w pierwszym dniu szkoły mogą odczuwać różne emocje, takie jak podekscytowanie, ciekawość, radość, ale także niepewność, lęk i obawy. Dla wielu z nich jest to nowe i nieznane doświadczenie. Warto już w dniu rozpoczęcia szkoły przeprowadzać zajęcia integracyjne, które pomogą dzieciom i rodzicom łagodnie przejść przez nowe doświadczenie szkolne, budować relacje, rozwijać umiejętności społeczne i stwarzać przyjazną atmosferę w klasie. Integracja i pozytywne doświadczenia z pierwszego dnia szkoły mają długoterminowy wpływ na motywację, zaangażowanie i sukces uczniów w przyszłości.
Dzień Dziecka to dla wielu dzieci ulubiony dzień w roku. Szkoły i przedszkola zamieniają się wtedy w miejsca pełne beztroski, zabawy. Ostatni lata były dla polskich uczniów ogromnie trudne. Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie dały się wszystkim we znaki. Konieczność ciągłej adaptacji do kolejnych społecznych zmian bywała wyczerpująca. W tym roku nareszcie nauczyciele mogą zaproponować dzieciom wspólne wyjście – do kina, teatru, na lody, do lunaparku. Zniesienie pandemicznych obostrzeń przyniosło dużą ulgę.
Każdego roku 3 grudnia obchodzony jest międzynarodowy dzień osób niepełnosprawnych. W tym dniu warto zwrócić uwagę dzieci i młodzieży na potrzeby osób z niepełnosprawnością. Zachęcamy do wykorzystania scenariuszy zajęć związanych z tą tematyką.
Publikacja Ssaki morskie. Foka szara, morświn została opracowany przez Fundację WWF (https://www.wwf.pl/). To pomoc edukacyjna WWF w postaci scenariuszy zajęć i propozycji prac plastycznych do poprowadzenia w szkole, w przedszkolu, w świetlicy, w kole przyrodniczym lub w lokalnym klubie dla dzieci i młodzieży.
Dzień Pustej Klasy powstał w 2012 roku z inicjatywy grupy londyńskich nauczycieli. Jego główną ideą jest promowanie lekcji na świeżym powietrzu. Bliskość przyrody niezwykle pozytywnie wpływa na rozwój dziecka, wspiera jego koncentrację i rozładowuje stres. Natura rozwija kreatywność i samodzielność dziecka, wzmacniając jego odporność. W czasie proponowanych zajęć dzieci będą zdobywać „Odznakę odkrywcy przyrody” wykonując zadania trenujące zmysły, spostrzegawczość, uważność, pamięć i współpracę.
Scenariusz zajęć dotyczy zawodów związanych z pracą z głosem i grą na instrumencie. Materiał jest przeznaczony do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach i pracy zespołowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje. Zajęcia skupiają się na zawodach mających związek z pracą w powietrzu (pilot, stewardesa in.).
Scenariusz przeznaczony jest do pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka. W czasie zajęć uczniowie będą pracowali indywidualnie oraz w zespole.
Patriotyzm niejedną ma twarz. W zależności od wieku zmienia się jego pojmowanie. Małe dzieci najczęściej utożsamiają patriotyzm z wyrzucaniem papierków do kosza, a gdy dorastają… nie mają oporów, by śmiecić. Jak uczyć patriotyzmu, by dzieci i młodzież przejawiali autentyczne zaangażowanie, może i zatroskanie swoją ojczyzną? Przedstawiamy scenariusz zajęć na ten temat dla uczniów klas IV-VIII.
W czasie zajęć dzieci dowiedzą się, kim są przewodnicy i ratownicy górscy. Uczestnicy, wraz z nauczycielem będą mieli okazję najpierw przygotować się do wyprawy. Następnie wspólnie wyruszą po przygodę na krótką wycieczkę, podążając turystycznym szlakiem pieszym. Podczas zajęć dzieci nauczą się rozpoznawać szlak i dowiedzą, jak należy przygotować się do wędrówki. Oprócz tego będą miały okazję nauczyć się w praktyce podstaw udzielania pierwszej pomocy.
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia poświęcone tematyce życia pszczół. Wykorzystując go warto zwracać uwagę dzieci na to, jak ważną rolę w środowisku odgrywają pszczoły. Scenariusz zajęć z powodzeniem można wykorzystywać również z okazji Światowego Dnia Pszczół, tj. 20 maja.