Wielki Dzień Pszczół. Scenariusz zajęć dla dzieci

Agata Staroń

Autor: Agata Staroń

Dodano: 27 lipca 2021

Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia poświęcone tematyce życia pszczół. Wykorzystując go warto zwracać uwagę dzieci na to, jak ważną rolę w środowisku odgrywają pszczoły. Scenariusz zajęć z powodzeniem można wykorzystywać również z okazji Światowego Dnia Pszczół, tj. 20 maja.

Uczestnicy:

dzieci w wieku przedszkolnym, grupy 5-6 lat

Cele ogólne:

 

  • rozwój mowy oraz pamięci,
  • kształtowanie postaw proekologicznych,
  • kreatywne wykonanie pracy plastycznej – kształtowanie pomysłowości,
  • odsłuchiwanie dźwięków i ich interpretacja,
  • usprawnienie małej i dużej motoryki.

Cele szczegółowe:

 

Dziecko:

  • ćwiczy werbalne przekazywanie swojej wiedzy
  • współpracuje z innymi dziećmi w podgrupach
  • rozwija poczucie przynależności do grupy
  • poszerza wiedzę odnośnie pszczół
  • ćwiczy wyobraźnię przestrzenną składając układankę
  • formułuje pytania
  • rozwija sprawność ruchową poprzez zabawę

Potrzebne materiały:

 

  • sprzęt do odtwarzania muzyki,
  • pocięty załącznik 1. Układanka
  • hula-hop,
  • balony gumowe,
  • sznurek, 
  • pocięty załącznik 2. Pytania i odpowiedzi
  • dowolne akcesoria plastyczne,
  • załącznik 3. Sześciokąty

Czas trwania:

60 minut

Liczba uczestników:

jedna grupa przedszkolna

Przebieg zajęć

Dzieci kładą się na podłodze. Układają się tak, żeby było im możliwie najwygodniej, w przypadku dostępności warto wykorzystać poduszki lub pluszowe zabawki. Prowadzący prosi dzieci, żeby zamknęły oczy i włącza nagranie dźwięków przyrody.

Po kilku minutach prowadzący zaczyna swobodną rozmowę z grupą:

  • Co słychać na nagraniu?
  • Gdzie można usłyszeć takie dźwięki?
  • Jakie owady znajdują się zazwyczaj na polanie lub łące?

Układanka

Po zakończeniu rozmowy dzieci wstają i dzielą się na cztero- lub pięcioosobowe zespoły. Prowadzący wręcza każdej grupie układankę (załącznik 1), po złożeniu puzzli wyłoni się bohaterka dzisiejszych zajęć- pszczoła.

Każdy obrazek można pociąć inaczej, jest on dosyć prosty, więc ilość elementów powinna zależeć od wieku oraz poziomu zaangażowania grupy.

Zdobywanie wiedzy

W załączniku 2. Pytania i odpowiedzi znajduje się 9 pytań wraz z krótkim objaśnieniem prawidłowych odpowiedzi dla Prowadzącego.

Karteczki z zagadkami proponuję ukryć w napompowanych balonach przywiązanych do hula-hop. Dzieci przebijają balon, żeby odczytać zapisane na kartce pytanie. Grupa podaje swoje spontaniczne odpowiedzi, a prowadzący systematyzuje, uzupełnia i podsumowuje je.

Jeśli zabawa w którymś momencie stanie się dla grupy monotonna, proponuję przepleść ją kolejną aktywnością ruchową ze scenariusza.

Zabawa Ruchowa

Prowadzący rozsypuje na podłodze w sali różnokolorowe, plastikowe piłeczki takie jak do suchego basenu.

Dzieci przemieszczają w dowolnych kierunkach naśladując ruch i dźwięk skrzydeł pszczoły –bzyczenie.

Na hasło „zbieracie nektar z czerwonych kwiatów” dzieci mają za zadanie zebrać wszystkie czerwone piłeczki. Niektóre z nich mogą mieć ich kilka, inne nie złapać żadnej.

Następnie grupa, cały czas trzymając piłki, powraca do przemieszczania się po sali. Jeśli któreś z dzieci upuści piłeczkę  zostaje ona na podłodze aż do kolejnego zbierania nektaru. Komendą, która pozwala dzieciom odłożyć przedmioty jest „przenosicie nektar do ula”, wtedy grupa przenosi piłki w określone miejsce. Prowadzący powtarza komendy aż do wyczerpania kolorowych piłeczek (nektaru z kwiatów), które nie zostały jeszcze przeniesione w ustalone miejsce czyli do ula.

Zabawę można powtarzać kilkukrotnie dokładając kolorów czy zmieniając położenie ula.

Praca Plastyczna

Praca plastyczna wykonywana jest wspólnie, przez całą grupę. To doskonała okazja do podkreślenia znaczenia współpracy i wzajemnego wspierania się.

W pierwszym etapie dzieci wycinają, kolorują oraz przyklejają na wspólnej dużej kartce sześciokąty (załącznik 3), z których tworzy się duży plaster miodu. Następnie każde dziecko dowolną metodą wykonuje pszczołę, którą dokleja do wspólnego dzieła.

Ostatecznie na plastrze miodu powinno się znaleźć przynajmniej tyle pszczół, ile dzieci brało udział w zajęciach. Gotowa praca może zostać wyeksponowana w dogodnym miejscu w sali.

Podgląd dokumentów:

Dodano: 27 lipca 2021

Autor: Agata Staroń

Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia Uniwersytetu Łódzkiego. Łączy edukację z aspektem rozrywkowym realizując projekty jako animatorka kultury i czasu wolnego. Doświadczona jako psycholog szkolny. Prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży. Entuzjastka pedagogiki zabawy oraz metod bajkoterapii.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy