Przeklinanie to jeden z problemów, z którymi na co dzień borykają się nauczyciele i rodziców. Dlaczego młodzi ludzie tak chętnie używają niecenzuralnego języka? Czy można ich przed tym powstrzymać? Wykorzystaj scenariusz zajęć, których celem jest ograniczenie przeklinania w życiu codziennym.
Przedstawiamy kilka pomysłów na realizację ćwiczeń wspierających samoregulację uczniów na różnych etapach edukacji. Konsekwentne podejmowani przez nauczycieli działań ukierunkowanych na kontrolę własnego zachowania z czasem powinno przełożyć się na zmianę zachowania. Zaproponowane ćwiczenia mogą być wykorzystane przede wszystkim przez wychowawcę klasy, część z nich doskonale sprawdzi się jednak również w pracy tzw. nauczycieli przedmiotowców.
Sylwester to w polskiej kulturze czas świętowania. Dla nastolatków jest często pierwszą okazją, by doświadczyć ,,dorosłej” imprezy. Gdy dorośli wybierają się na swoją zabawę, młodzi przejmują stery. Dorosłych zazwyczaj nie ma w pobliżu, kiedy pojawia się zdobyty dzięki starszym kolegom alkohol, chęć eksperymentowania z miękkimi narkotykami. W jaki sposób rozmawiać o bezpieczeństwie, by nie brzmieć pouczająco i moralizatorsko? By nie uzyskać efektu "wpuszczą jednym uchem, wypuszczą drugim”? Najważniejsza jest szczerość i partnerska rozmowa. O tym, co może się wydarzyć i jak sobie poradzić w trudnej sytuacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie tego rodzaju rozmowy. Jedną z wykorzystanych metod pracy, jest nagrywanie własnego filmu przez uczniów.
Asertywność to umiejętność, która pozwala wyrażać własne zdanie w interakcjach z innymi. Jest to również ważna zdolność do uzewnętrzniania uczuć oraz potrzeb przy jednoczesnym poszanowaniu granic drugiej osoby. Asertywność chroni przed wpływem społecznym oraz manipulacją, dlatego ważne jest, by uczniowie stale trenowali tę umiejętność. Niniejszy scenariusz zajęć jest propozycją mającą na celu kształtowanie asertywności u uczniów.
Jakie przekonania dotyczące ryzyka zakażenia HIV ma współczesna młodzież? Czy nastolatki nadal widzą zagrożenie w tym temacie? Świat się zmienia i epidemia HIV nie jest obecnie często poruszaną publicznie kwestią. Natomiast dane dotyczące wykryć HIV nadal są niepokojące. Co więcej – w ostatnich latach mówi się o wzroście zakażeń chorobami przenoszonymi drogą płciową. Wirus HIV jest zagrożeniem nie tylko w sytuacji przygodnych, ryzykownych kontaktów seksualnych. Można się nim zarazić również u niesprawdzonego tatuażysty, czy piercera. Narażone są nastolatki eksperymentujące z narkotykami wstrzykiwanymi dożylnie lub okaleczające się. Dlatego tak istotna jest rzetelna profilaktyka w tym temacie.
Dzisiejsze nastolatki żyją w świecie, w którym wszelkie informacje są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy wpisać hasło w wyszukiwarkę. Jest to również świat szybki i pełen presji. Łatwo się w nim pogubić. Narkotyki to od dekad zgubny i destrukcyjny sposób regulacji napięcia. Dla nastolatka to również czasem eksperyment, sposób na zaistnienie w grupie rówieśniczej, zaspokojenie ciekawości. Profilaktyka i poszerzanie świadomości na temat nie tylko wpływu, ale i funkcji narkotyków chroni młodzież przed podejmowaniem niebezpiecznych decyzji. Jednak najlepszą profilaktyką jest budowanie partnerskiej relacji z uczniami. Dzięki zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa mamy szansę na to, że dorastający uczeń poprosi o pomoc w kłopotach.
Okres dojrzewania to czas, w którym zachodzą ogromne zmiany. Te widoczne i te całkowicie ukryte. Dorosłym ten okres kojarzy się z buntem i zmianami fizycznymi. Nastolatek dojrzewa, zmienia się jego ciało, buzują hormony. W młodzieńczym buncie jednak nie chodzi tylko o nagłe zmiany nastroju i niespodziewane dla dorosłych reakcje. Bunt okresu dorastania to również proces dążenia do niezależności, separacji od rodziców, tworzenia własnej tożsamości i poznania różnych środowisk. Wyzwania okresu dojrzewania są niezwykle złożone. Dziecko, które jeszcze do niedawna pozostawało pod całkowitą opieką ma stać się samodzielne. Fizycznie i psychicznie. A jednak nie do końca jest w stanie sobie z tym poradzić. Okres dojrzewania to również czas lęku, niepokoju, niepewności. Celem scenariusza jest obniżenie niepokoju, który przynosi dorastanie, a także rozwijanie poczucia bezpieczeństwa w grupie rówieśniczej.
Szkoła to duża społeczność. Tworzą ją nie tylko uczniowie, nauczyciele i rodzice, ale i szereg innych osób odpowiedzialnych za różne aspekty codzienności. Nie zawsze jednak uczniowie dostrzegają i szanują pracę woźnych, konserwatorów, kucharzy, pracowników administracyjnych i porządkowych. To, że ktoś wiele razy dziennie sprząta korytarze i toalety wydaje im się normą. Czasem dochodzi do przykrych zachowań ze strony uczniów. Wzmaga to frustrację osób, których praca nie jest szanowana. Celem scenariusza jest rozwijanie postawy otwartości, empatii i szacunku.
Samookaleczenia wśród nastolatków w Polsce to ogromny problem społeczny. Badania z 2018 roku przeprowadzone przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę wykazały, że co szósty polski nastolatek w wieku 11-17 lat (16%) okaleczał się. Mimo upływu czterech lat, od tamtej pory problem nie został rozwiązany. Samouszkodzenia są niestety ciągle obecne w życiu dorastającej młodzieży i ich nasilenie nie spada. Jak im przeciwdziałać? Przede wszystkim ważne jest, by zapewnić nastolatkom bezpieczeństwo zarówno emocjonalne, jak i fizyczne.
Dlaczego młodzi ludzie uciekają z domu? Statystyki są zatrważające. Każdego roku w Polsce ucieka z domu ponad cztery tysiące nastolatków. Co sprawia, że młodzi ludzie decydują się na ucieczkę? Mogą być np.: doświadczenie przemocy w domu, odrzucenie, wykluczenia we własnej rodzinie, nadmierna presja ze strony otoczenia, brak poczucia bezpieczeństwa, wsparcia i opieki, poczucie braku wyjścia z trudnych sytuacji. Ucieczki bywają różne – czasem to głośny krzyk o pomoc i „potrząśnięcie” bliskimi. Czasem poszukiwanie innego życia, domu, w którym będzie inaczej. Zdarza się, że o planach ucieczki wiedzą rówieśnicy. Bywa, że wspierają młodego uciekiniera w jego decyzjach, dają mu emocjonalne oparcie. Jak zapobiegać ucieczkom? Celem scenariusza jest profilaktyka zachowania ryzykownego, jakim jest ucieczka z domu.