Scenariusz zajęć rewalidacyjnych do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. W czasie zajęć dotyczących tematyki jesiennej dziecko ćwiczy percepcję wzrokową oraz utrwala wiedzę o barwach podstawowych.
Decyzja o podjęciu inicjacji seksualnej powinna być jedną z najbardziej świadomych decyzji, jakie podejmujemy w życiu. Nie ulega jednak wątpliwości, że wielu nastolatków rozpoczyna życie seksualne przedwcześnie. Dlaczego to robią? Powodów może być wiele. Dlatego warto przeprowadzić zajęcia z zakresu edukacji seksualnej dzięki której uczniowie podejmą refleksję na ten temat.
Zajęcia z książką Thomasa Hallinga i Evy Eriksson „Co za szczęście, co za pech” wyd. Eneduerabe skłaniają do refleksji nad sytuacjami, które wydarzają się w życiu każdego człowieka i mogą być próbą odpowiedzi na pytania, co dla mnie znaczy szczęście, kiedy w moim życiu mam pecha.
Napięcie i stres związany z aktualną sytuacją społeczną wokół wojny w Ukrainie nie oszczędza najmłodszych. Nietrudno zauważyć niepokój u dzieci w wieku przedszkolnych. Pojawiają się próby opracowania zjawiska wojny w niespokojnych, poruszających zabawach, rozdrażnienie, niechęć do wykonywania codziennych czynności. Celem scenariusza jest wsparcie grupy przedszkolnej w regulacji trudnych emocji. Symboliczna bajka terapeutyczna „Sposoby na burzę” ma za zadanie pomóc najmłodszym w rozumieniu trudnej sytuacji społecznej i uczuć, które wywołuje.
Ostatnie lata nie są łaskawe dla uczniów przygotowujących się do wejścia w dorosłość. Blisko dwa lata zdalnego nauczania, konflikt zbrojny za wschodnią granicą nie pozostają obojętne dla ich kondycji psychicznej. Zachęcamy do skorzystania z kolejnego scenariusza zajęć poświęconemu kontrolowaniu stresu. Materiał będzie przydatny nie tylko w pracy z najstarszymi uczniami, jednak wydaje się, że właśnie oni potrzebują największego wsparcia w pracy nad radzeniem sobie ze stresem.
Dla obecnych uczniów szkół średnich stabilizacja i rutyna to doświadczenia z odległej przeszłości. Minęły dwa lata od wybuchu pandemii, która ich szkolne życie zamieniła w kolejkę górską. Niejeden lockdown, izolacja od rówieśników w tak istotnym momencie, nauka zdalna, lęk o zdrowie, a teraz wojna w Ukrainie i lęk o przyszłość. Dla nastolatków to prawdziwa walka o przetrwanie, utrzymanie względnej stałości nastroju, możliwość budowania stabilnej tożsamości. Dodajmy do tego trwający od lat kryzys polskiej psychiatrii dzieci i młodzieży. Dlatego tak istotne jest zadbanie o psychiczny dobrostan uczniów wkraczających w dorosłość. Zadaniem scenariusza jest wsparcie młodzieży w rozwoju umiejętności regulacji emocji i aktywnego korzystania z zasobów grupy.
Scenariusz zajęć Zadbaj o siebie to kontynuacja zajęć poświęconych radzeniu sobie ze stresem przez uczniów przygotowujących się do matury lub egzaminów zawodowych. W czasie zajęć uczniowie nie tylko poszerzą swoją wiedzę na temat stresu, jego źródeł, objawów i skutków. Dowiedzą się również, jak dbać o siebie (Self Care) i w jaki sposób niwelować jego objawy.
Zbliżające się egzaminy zawodowe lub matura, wybór ścieżki życiowej, studiów lub pracy… Rozwojowe i społeczne wyzwania stające na drodze młodych ludzi generują duży stres. Na ścieżce do egzaminu dojrzałości proponuję przeprowadzenie cyklu zajęć wspierających uczniów w oswojeniu stresu i radzeniu sobie z nim. Zachęcam do wykorzystania scenariusza zajęć zajęć dla uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych.
Gniew wydaje się być emocją, która nie podlega kontroli, a jednak można nauczyć się go kontrolować, jeżeli dowiemy się co go powoduje. Młodzi ludzie mogą mieć trudności w opanowaniu emocji. Może to prowadzić do zachowania zagrażającego sobie oraz innym. Wybuchy gniewu, nawet jeżeli nie są szkodliwe fizycznie, wpływają na postrzeganie wśród rówieśników, w efekcie czego osoba ze spektrum może być odsunięta od towarzystwa. Ćwiczenia, znajdujące się w scenariuszu pomogą dowiedzieć się, skąd bierze się gniew i jak przekształcić go na spokój. Zachęcam do wykorzystania scenariusza zajęć w czasie zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zespołem Aspergera.
Do poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży trafia coraz więcej nastolatków z silnymi objawami depresji. Trwająca od dwóch lat sytuacja związana z pandemią nie sprzyja szkolnej prewencji depresji – nauczyciele rzadziej spotykają się uczniami, nie mogą reagować natychmiast. Dlatego o problemach warto rozmawiać także w czasie zdalnych lekcji. Proponujemy skorzystanie ze scenariusza zajęć on-line dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej.