Sylwester bez katastrof. Scenariusz profilaktyki zachowań ryzykownych dla uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 5 grudnia 2022

Sylwester to w polskiej kulturze czas świętowania. Dla nastolatków jest często pierwszą okazją, by doświadczyć ,,dorosłej” imprezy. Gdy dorośli wybierają się na swoją zabawę, młodzi przejmują stery. Dorosłych zazwyczaj nie ma w pobliżu, kiedy pojawia się zdobyty dzięki starszym kolegom alkohol, chęć eksperymentowania z miękkimi narkotykami. W jaki sposób rozmawiać o bezpieczeństwie, by nie brzmieć pouczająco i moralizatorsko? By nie uzyskać efektu "wpuszczą jednym uchem, wypuszczą drugim”? Najważniejsza jest szczerość i partnerska rozmowa. O tym, co może się wydarzyć i jak sobie poradzić w trudnej sytuacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie tego rodzaju rozmowy. Jedną z wykorzystanych metod pracy, jest nagrywanie własnego filmu przez uczniów.

Uczestnicy uczniowie klas VIII i szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny profilaktyka zachowań ryzykownych  w grupie rówieśniczej
Cele szczegółowe
  • poprawa świadomości na temat zachowań ryzykownych i sytuacji niebezpiecznych w grupie rówieśniczej: używek (alkohol, narkotyki, papierosy), zachowań seksualnych, podejmowania niebezpiecznych znajomości
  • rozwijanie postawy odpowiedzialności zbiorowej
  • trening rozumienia zachowań i motywacji rówieśników
  • zwiększenie bezpieczeństwa młodzieży w czasie przerwy świątecznej i Sylwestra
  90 minut
Potrzebne materiały
  • karty pracy Niespodziewany splot zdarzeń
  • flipchart lub tablica,
  • długopisy, mazaki,
  • kartki A4
Czas trwania 90 minut
Liczba uczestników 20–30 osób

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 75% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 5 grudnia 2022

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy