bezpieczeństwo uczniów

  Uczeń z nożem w kieszeni – działania dyrektora i nauczycieli w przypadku przyniesienia do szkoły niebezpiecznego narzędzia

Uczeń z nożem w kieszeni – działania dyrektora i nauczycieli w przypadku przyniesienia do szkoły niebezpiecznego narzędzia

Przeniesienie do szkoły noża lub innego niebezpiecznego narzędzia nie może zostać zlekceważone przez nauczycieli i dyrektora. Dyrektor jest bowiem odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom, dlatego konieczne jest zbadanie sytuacji podjęcie odpowiednich kroków. Sprawdź, jak postępować, jeżeli w szkole pojawia się uczeń z nożem w kieszeni.

Jeszcze do niedawna wydawało się, że uczeń z nożem, który byłby gotów zaatakować nauczycieli lub rówieśników to sytuacja, która może zdarzyć się w tylko w filmie. A jednak nie. Na początku grudnia 2023 r. jeden z uczniów szkoły na warszawskim Targówku przyszedł do szkoły z nożem i w trakcie bójki ranił rówieśnika w policzek. Na miejsce natychmiast wezwano policję i pogotowie ratunkowe, ranny 15-latek otrzymał niezbędną pomoc. Tym razem atak nożem w szkole nie przyniósł tragicznych konsekwencji. Czy można jednak powiedzieć, że nic poważnego się nie stało? Dyrektorzy i nauczyciele w całej Polsce zaczęli coraz poważniej zastanawiać się, czy i jak można przygotować się na podobny atak nożownika w szkole? 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy przyniesienie noża do szkoły jest wykroczeniem?
  • Jakie obowiązki ma dyrektor szkoły w sytuacji, gdy uczeń grozi nożem?
  • Kiedy dyrektor szkoły powinien wezwać policję?
  • Co robić, gdy przynoszenie niebezpiecznych narzędzi do szkoły się powtarza?
  • W jaki sposób należy modyfikować program wychowawczo-profilaktyczny szkoły w odpowiedzi na omawiane incydenty?
  • Jakie procedury reagowania powinna opracować szkoła na wypadek wystąpienia sytuacji zagrażających bezpieczeństwu?
Bezpieczny dom. Zestaw kart pracy na temat zagrożeń i bezpieczeństwa w domu

Bezpieczny dom. Zestaw kart pracy na temat zagrożeń i bezpieczeństwa w domu

Scenariusz zajęć na sylwestra

Sylwester bez katastrof. Scenariusz profilaktyki zachowań ryzykownych dla uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych

Sylwester to w polskiej kulturze czas świętowania. Dla nastolatków jest często pierwszą okazją, by doświadczyć ,,dorosłej” imprezy. Gdy dorośli wybierają się na swoją zabawę, młodzi przejmują stery. Dorosłych zazwyczaj nie ma w pobliżu, kiedy pojawia się zdobyty dzięki starszym kolegom alkohol, chęć eksperymentowania z miękkimi narkotykami. W jaki sposób rozmawiać o bezpieczeństwie, by nie brzmieć pouczająco i moralizatorsko? By nie uzyskać efektu "wpuszczą jednym uchem, wypuszczą drugim”? Najważniejsza jest szczerość i partnerska rozmowa. O tym, co może się wydarzyć i jak sobie poradzić w trudnej sytuacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie tego rodzaju rozmowy. Jedną z wykorzystanych metod pracy, jest nagrywanie własnego filmu przez uczniów.

Uczestnicy uczniowie klas VIII i szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny profilaktyka zachowań ryzykownych  w grupie rówieśniczej
Cele szczegółowe
  • poprawa świadomości na temat zachowań ryzykownych i sytuacji niebezpiecznych w grupie rówieśniczej: używek (alkohol, narkotyki, papierosy), zachowań seksualnych, podejmowania niebezpiecznych znajomości
  • rozwijanie postawy odpowiedzialności zbiorowej
  • trening rozumienia zachowań i motywacji rówieśników
  • zwiększenie bezpieczeństwa młodzieży w czasie przerwy świątecznej i Sylwestra
  90 minut
Potrzebne materiały
  • karty pracy Niespodziewany splot zdarzeń
  • flipchart lub tablica,
  • długopisy, mazaki,
  • kartki A4
Czas trwania 90 minut
Liczba uczestników 20–30 osób
Sprawdź inne serwisy