działania profilaktyczne

Profilaktyka pozytywna, czyli prewencja w wychowaniu

Profilaktyka pozytywna, czyli prewencja w wychowaniu

Profilaktyka w edukacji towarzyszy nam od zawsze. Tradycyjna profilaktyka to szereg działań, które mają na celu zapobieganie zachowaniom niepożądanym. Z tym, że jeśli zapytamy przypadkowego dorosłego, czy miał w szkole zajęcia profilaktyczne, zapewne odpowie: „Tak, było o tym, aby nie palić papierosów, nie brać narkotyków, nie pić alkoholu”. Dzieje się tak, ponieważ myśląc o profilaktyce zwykle koncentrujemy się na zajęciach o „tych złych rzeczach”. Planując pracę nad przygotowaniem programu wychowawczo-profilaktycznego na rok 2023/2024 warto natomiast zastanowić się nad wykorzystaniem tzw. profilaktyki pozytywnej. Dowiedz się na czym może polegać prewencja w wychowaniu.

Profilaktyka pozytywna może opierać się na wzmacnianiu zasobów własnych (np. uczenie asertywności, wzmacnianie poczucia własnej wartości) lub szerzej na pokazywaniu innych możliwych form spędzania czasu, czyli np. naukę nowych umiejętności, udział w ciekawych projektach, czyli po prostu motywowanie ucznia do aktywności pozaszkolnej. Aktywności wynikającej z jego potrzeb i upodobań, bo tylko taka wzbudzi faktycznie zaangażowanie.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest profilaktyka pozytywna?
  • Jakie są różnice między tradycyjną profilaktyką a profilaktyką pozytywną?
  • Dlaczego lekcje o negatywnych skutkach niepożądanych zachowań mają ograniczony efekt?
  • Jakie są czynniki ryzyka i czynniki chroniące w profilaktyce?
  • Jakie są zalety stosowania profilaktyki pozytywnej w edukacji?
  • Jak profilaktyka pozytywna może wpływać na rozwój ucznia?
  • Jakie są korzyści wynikające z wzmocnienia zasobów własnych ucznia?
  • Jakie są długoterminowe efekty stosowania profilaktyki pozytywnej?
Scenariusz zajęć na sylwestra

Sylwester bez katastrof. Scenariusz profilaktyki zachowań ryzykownych dla uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych

Sylwester to w polskiej kulturze czas świętowania. Dla nastolatków jest często pierwszą okazją, by doświadczyć ,,dorosłej” imprezy. Gdy dorośli wybierają się na swoją zabawę, młodzi przejmują stery. Dorosłych zazwyczaj nie ma w pobliżu, kiedy pojawia się zdobyty dzięki starszym kolegom alkohol, chęć eksperymentowania z miękkimi narkotykami. W jaki sposób rozmawiać o bezpieczeństwie, by nie brzmieć pouczająco i moralizatorsko? By nie uzyskać efektu "wpuszczą jednym uchem, wypuszczą drugim”? Najważniejsza jest szczerość i partnerska rozmowa. O tym, co może się wydarzyć i jak sobie poradzić w trudnej sytuacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie tego rodzaju rozmowy. Jedną z wykorzystanych metod pracy, jest nagrywanie własnego filmu przez uczniów.

Uczestnicy uczniowie klas VIII i szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny profilaktyka zachowań ryzykownych  w grupie rówieśniczej
Cele szczegółowe
  • poprawa świadomości na temat zachowań ryzykownych i sytuacji niebezpiecznych w grupie rówieśniczej: używek (alkohol, narkotyki, papierosy), zachowań seksualnych, podejmowania niebezpiecznych znajomości
  • rozwijanie postawy odpowiedzialności zbiorowej
  • trening rozumienia zachowań i motywacji rówieśników
  • zwiększenie bezpieczeństwa młodzieży w czasie przerwy świątecznej i Sylwestra
  90 minut
Potrzebne materiały
  • karty pracy Niespodziewany splot zdarzeń
  • flipchart lub tablica,
  • długopisy, mazaki,
  • kartki A4
Czas trwania 90 minut
Liczba uczestników 20–30 osób
Sprawdź inne serwisy