Asertywność jest niezwykle ważnym składnikiem budowania relacji. Ostatnia dekada przyniosła zmiany w społecznej świadomości tej cechy. Dawniej asertywność kojarzyła głównie się z odmawianiem. Obecnie wiele osób wie, że asertywne stawianie granic chroni granice, pozwala zadbać o komfort w sytuacjach trudnych. Asertywność to przede wszystkim umiejętność rozumienia i dbania o potrzeby, uczucia, możliwość wyrażania własnego zdania i poszanowania opinii innych. Jest związana z komunikacją bez przemocy i presji. Dla uczniów szkół ponadpodstawowych asertywność to ważny czynnik w budowaniu relacji zarówno z rówieśnikami, jak i dorosłymi. W końcu to czas rozwoju własnej tożsamości, szukania swoich granic i potrzeb. Warsztat ma na celu wyposażenie nastolatków w umiejętności komunikacyjne, które zapewnią im bezpieczeństwo i możliwość rozwoju w różnego rodzaju relacjach.
Nastolatki i młodzi dorośli mogą odczuwać presję bycia pięknym. A czym jest bycie pięknym? Młodym ludziom może się wydawać, że w definicji tego słowa zawierają się: lśniąca cera, modne ubrania, fryzura, wszystko podobne do modelek i modelów, jednak być pięknym to być sobą. Ważne wydaje się poruszenie tego tematu na zajęciach rewalidacyjnych z uczniami z autyzmem i Zespołem Aspergera. Uczniowie ze spektrum mogą czuć się inni wśród rówieśników, przez co bardziej niepewni, żeby nadać im tej pewności warto rozmawiać na tematy związane z wyglądem, docenianiem siebie, poczuciem własnej wartości, uczuciem wyjątkowości, nie inności. Wykorzystaj scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla klas VII-VIII. Scenariusz uwzględnia warunki pracy zdalnej, jednak można wykorzystać go także na zajęciach rewalidacyjnych prowadzonych w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem.
Określenie mindfulness wywodzi się od angielskiego przymiotnika mindful – uważający, troskliwy, dbały, pamiętający. Jest to stan umysłu, w którym osiąga się pozycję neutralnego obserwatora doznań, które płyną z zewnątrz i z wewnątrz ciała i umysłu. Często określa się go mianem uważności. Dla uczniów szkół ponadpodstawowych jest to umiejętność często niedostępna. Szybkie tempo życia, wiele wyzwań rówieśniczych i edukacyjnych to stresory, które często powodują przeciążenie układu nerwowego nastolatków. Scenariusz zajęć ma na celu wsparcie uczniów w rozwoju umiejętności radzenia sobie ze stresem, łagodzeniu napięcia oraz zmniejszeniu kosztów psychicznych, jakie niosą ze sobą trudy życia codziennego.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Relacje rówieśnicze pełne są emocji. Czasem pojawiają się trudne przeżycia, którymi trudno się podzielić. Uczniowie bywają pełni niepokoju przed oceną kolegów, ich stosunkiem do tego, co mówią. Wielokrotnie pierwszego wsparcia w trudnych, życiowych sytuacjach dzieci udzielają sobie nawzajem, zanim jeszcze o zdarzeniu dowiedzą się dorośli. Celem warsztatu jest wyposażenie uczniów w narzędzia ułatwiające wzajemne wsparcie emocjonalne. Wykorzystaj również: Depresja mojego kolegi. Trening i zajęcia rozwijające umiejętności udzielania grupowego wsparcia emocjonalnego dla klas VI–VIII
Brak porozumienia między dorosłymi a dziećmi to jeden z najczęstszych problemów, z którymi mierzą się rodzice. Słuchowisko „Posłuchaj mnie” to odpowiedź na potrzebę pokazania im, w jaki sposób nawiązać dialog z dziećmi i młodzieżą. Wykorzystaj je, aby pomóc rodzicom swoich wychowanków zrozumieć z jakimi problemami borykają się ich dzieci.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas 3–6. Celem warsztatu jest przybliżeniem dzieciom sposobu funkcjonowania osób słabowidzących. Przeczytaj również artykuł dotyczący wspierania dzieci i uczniów niedowidzących w codziennym funkcjonowaniu w szkole. Dziecko niedowidzące w klasie – pomoce i organizacja pracy.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III poświęconych koncentracji. W czasie zajęć uczniowie dowiedzą się, czym jest dobre nastawienie do nauki oraz co robić, aby być bardziej skoncentrowanym.