Wśród coraz młodszych uczniów pojawiają się trudności w zakresie zaburzeń odżywiania. Już w okresie wczesnej nastoletniości ważnym dla dzieci tematem jest obraz własnego ciała, jego atrakcyjność w oczach własnych i odbiorze rówieśników. Warsztat ma na celu wsparcie dziecka w kształtowaniu pozytywnego obrazu samego siebie, własnej cielesności, rozwój samoakceptacji oraz pomoc w rozróżnieniu konstruktywnych i destrukcyjnych przekonań na własny temat.
Lęk to naturalna emocja, której funkcją jest wskazanie na ewentualne niebezpieczeństwo. Okres przedszkolny to czas, w którym pojawiają się różne tzw. lęki rozwojowe. Budzi je ciemność, obce osoby, zwierzęta, głośne odgłosy, nieobecność opiekunów, rozstania, a także śmierć. Występowanie tego rodzaju obaw we wczesnym dzieciństwie jest jego nieodłącznym elementem. Rolą dorosłych jest pomoc w oswajaniu lęku, normalizowanie go, ułatwianie dzieciom przeżywania i oswajania trudnej dla nich emocji. Zadaniem warsztatu jest pomoc w rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z lękiem w grupie przedszkolnej. Wprowadzenie tematu lęku w zabawie sprawia pomaga go znormalizować i ułatwia rozumienie jego roli.
Współczesne nastolatki żyją w świecie ogromnej presji. Młodych ludzi zewsząd atakują obrazy idealnych ciał, luksusowego życia, spektakularnych sukcesów. Żadne wcześniejsze pokolenie nie miało okazji podglądać życia celebrytów w taki sposób, jak robią to kilkunastoletni uczniowie. Wystarczy kilka kliknięć, by zobaczyć instastory większości polskich i zagranicznych gwiazd, a na nich – bogate wnętrza domów i niebotycznie drogie ubrania. Ze świecą można by również szukać nastolatka, który wrzuca do sieci zdjęcie bez filtrów i upiększeń. Wystarczy kwadrans oglądania starannie wyselekcjonowanych i podrasowanych w programie zdjęć, by dojść do wniosku, że jest się nieatrakcyjnym. Dlatego tak istotna jest psychoedukacja i poszerzanie świadomości młodzieży w zakresie wpływu, jaki ma na nich wykreowany w social mediach świat.
Wakacje letnie to dla większości nastolatków czas doświadczania świata i siebie. Okres wolny od szkolnej struktury, konieczności wpasowania się w ramy systemu edukacji. Wolność i swobodne spędzanie czasu niosą jednak ze sobą wiele pokus. Letnie popołudnia sprzyjają podejmowaniu nowych, niekoniecznie sprawdzonych znajomości. Eksperymenty z różnego rodzaju używkami – papierosami, narkotykami i alkoholem nie należą do rzadkości. Jak chronić młodzież przed zgubnymi skutkami młodzieńczych wybryków? Nie da się rozłożyć nad nimi takiego parasola ochronnego, który sprawi, że nic złego ich nie spotka. Można jednak spróbować zbudować w nastolatku świadomość własnych potrzeb i konsekwencji różnego rodzaju decyzji. W ostatnich dniach roku szkolnego warto wykorzystać scenariusz profilaktyki zachowań ryzykownych dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Proponowany warsztat z zakresu profilaktyki uzależnień opiera się w dużym stopniu na dyskusji, która ma na celu ożywić w młodzieży chęć wyrażania własnych potrzeb, stawiania granic, które są tak potrzebne, gdy pojawia się alkohol.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. W czasie zajęć dotyczących tematyki jesiennej dziecko ćwiczy percepcję wzrokową oraz utrwala wiedzę o barwach podstawowych.
Decyzja o podjęciu inicjacji seksualnej powinna być jedną z najbardziej świadomych decyzji, jakie podejmujemy w życiu. Nie ulega jednak wątpliwości, że wielu nastolatków rozpoczyna życie seksualne przedwcześnie. Dlaczego to robią? Powodów może być wiele. Dlatego warto przeprowadzić zajęcia z zakresu edukacji seksualnej dzięki której uczniowie podejmą refleksję na ten temat.
Zajęcia z książką Thomasa Hallinga i Evy Eriksson „Co za szczęście, co za pech” wyd. Eneduerabe skłaniają do refleksji nad sytuacjami, które wydarzają się w życiu każdego człowieka i mogą być próbą odpowiedzi na pytania, co dla mnie znaczy szczęście, kiedy w moim życiu mam pecha.
Napięcie i stres związany z aktualną sytuacją społeczną wokół wojny w Ukrainie nie oszczędza najmłodszych. Nietrudno zauważyć niepokój u dzieci w wieku przedszkolnych. Pojawiają się próby opracowania zjawiska wojny w niespokojnych, poruszających zabawach, rozdrażnienie, niechęć do wykonywania codziennych czynności. Celem scenariusza jest wsparcie grupy przedszkolnej w regulacji trudnych emocji. Symboliczna bajka terapeutyczna „Sposoby na burzę” ma za zadanie pomóc najmłodszym w rozumieniu trudnej sytuacji społecznej i uczuć, które wywołuje.
Ostatnie lata nie są łaskawe dla uczniów przygotowujących się do wejścia w dorosłość. Blisko dwa lata zdalnego nauczania, konflikt zbrojny za wschodnią granicą nie pozostają obojętne dla ich kondycji psychicznej. Zachęcamy do skorzystania z kolejnego scenariusza zajęć poświęconemu kontrolowaniu stresu. Materiał będzie przydatny nie tylko w pracy z najstarszymi uczniami, jednak wydaje się, że właśnie oni potrzebują największego wsparcia w pracy nad radzeniem sobie ze stresem.