Dla obecnych uczniów szkół średnich stabilizacja i rutyna to doświadczenia z odległej przeszłości. Minęły dwa lata od wybuchu pandemii, która ich szkolne życie zamieniła w kolejkę górską. Niejeden lockdown, izolacja od rówieśników w tak istotnym momencie, nauka zdalna, lęk o zdrowie, a teraz wojna w Ukrainie i lęk o przyszłość. Dla nastolatków to prawdziwa walka o przetrwanie, utrzymanie względnej stałości nastroju, możliwość budowania stabilnej tożsamości. Dodajmy do tego trwający od lat kryzys polskiej psychiatrii dzieci i młodzieży. Dlatego tak istotne jest zadbanie o psychiczny dobrostan uczniów wkraczających w dorosłość. Zadaniem scenariusza jest wsparcie młodzieży w rozwoju umiejętności regulacji emocji i aktywnego korzystania z zasobów grupy.
Scenariusz zajęć Zadbaj o siebie to kontynuacja zajęć poświęconych radzeniu sobie ze stresem przez uczniów przygotowujących się do matury lub egzaminów zawodowych. W czasie zajęć uczniowie nie tylko poszerzą swoją wiedzę na temat stresu, jego źródeł, objawów i skutków. Dowiedzą się również, jak dbać o siebie (Self Care) i w jaki sposób niwelować jego objawy.
Zbliżające się egzaminy zawodowe lub matura, wybór ścieżki życiowej, studiów lub pracy… Rozwojowe i społeczne wyzwania stające na drodze młodych ludzi generują duży stres. Na ścieżce do egzaminu dojrzałości proponuję przeprowadzenie cyklu zajęć wspierających uczniów w oswojeniu stresu i radzeniu sobie z nim. Zachęcam do wykorzystania scenariusza zajęć zajęć dla uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych.
Gniew wydaje się być emocją, która nie podlega kontroli, a jednak można nauczyć się go kontrolować, jeżeli dowiemy się co go powoduje. Młodzi ludzie mogą mieć trudności w opanowaniu emocji. Może to prowadzić do zachowania zagrażającego sobie oraz innym. Wybuchy gniewu, nawet jeżeli nie są szkodliwe fizycznie, wpływają na postrzeganie wśród rówieśników, w efekcie czego osoba ze spektrum może być odsunięta od towarzystwa. Ćwiczenia, znajdujące się w scenariuszu pomogą dowiedzieć się, skąd bierze się gniew i jak przekształcić go na spokój. Zachęcam do wykorzystania scenariusza zajęć w czasie zajęć rewalidacyjnych z uczniem z zespołem Aspergera.
Do poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży trafia coraz więcej nastolatków z silnymi objawami depresji. Trwająca od dwóch lat sytuacja związana z pandemią nie sprzyja szkolnej prewencji depresji – nauczyciele rzadziej spotykają się uczniami, nie mogą reagować natychmiast. Dlatego o problemach warto rozmawiać także w czasie zdalnych lekcji. Proponujemy skorzystanie ze scenariusza zajęć on-line dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej.
Asertywność jest niezwykle ważnym składnikiem budowania relacji. Ostatnia dekada przyniosła zmiany w społecznej świadomości tej cechy. Dawniej asertywność kojarzyła głównie się z odmawianiem. Obecnie wiele osób wie, że asertywne stawianie granic chroni granice, pozwala zadbać o komfort w sytuacjach trudnych. Asertywność to przede wszystkim umiejętność rozumienia i dbania o potrzeby, uczucia, możliwość wyrażania własnego zdania i poszanowania opinii innych. Jest związana z komunikacją bez przemocy i presji. Dla uczniów szkół ponadpodstawowych asertywność to ważny czynnik w budowaniu relacji zarówno z rówieśnikami, jak i dorosłymi. W końcu to czas rozwoju własnej tożsamości, szukania swoich granic i potrzeb. Warsztat ma na celu wyposażenie nastolatków w umiejętności komunikacyjne, które zapewnią im bezpieczeństwo i możliwość rozwoju w różnego rodzaju relacjach.
Nastolatki i młodzi dorośli mogą odczuwać presję bycia pięknym. A czym jest bycie pięknym? Młodym ludziom może się wydawać, że w definicji tego słowa zawierają się: lśniąca cera, modne ubrania, fryzura, wszystko podobne do modelek i modelów, jednak być pięknym to być sobą. Ważne wydaje się poruszenie tego tematu na zajęciach rewalidacyjnych z uczniami z autyzmem i Zespołem Aspergera. Uczniowie ze spektrum mogą czuć się inni wśród rówieśników, przez co bardziej niepewni, żeby nadać im tej pewności warto rozmawiać na tematy związane z wyglądem, docenianiem siebie, poczuciem własnej wartości, uczuciem wyjątkowości, nie inności. Wykorzystaj scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla klas VII-VIII. Scenariusz uwzględnia warunki pracy zdalnej, jednak można wykorzystać go także na zajęciach rewalidacyjnych prowadzonych w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem.
Określenie mindfulness wywodzi się od angielskiego przymiotnika mindful – uważający, troskliwy, dbały, pamiętający. Jest to stan umysłu, w którym osiąga się pozycję neutralnego obserwatora doznań, które płyną z zewnątrz i z wewnątrz ciała i umysłu. Często określa się go mianem uważności. Dla uczniów szkół ponadpodstawowych jest to umiejętność często niedostępna. Szybkie tempo życia, wiele wyzwań rówieśniczych i edukacyjnych to stresory, które często powodują przeciążenie układu nerwowego nastolatków. Scenariusz zajęć ma na celu wsparcie uczniów w rozwoju umiejętności radzenia sobie ze stresem, łagodzeniu napięcia oraz zmniejszeniu kosztów psychicznych, jakie niosą ze sobą trudy życia codziennego.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Relacje rówieśnicze pełne są emocji. Czasem pojawiają się trudne przeżycia, którymi trudno się podzielić. Uczniowie bywają pełni niepokoju przed oceną kolegów, ich stosunkiem do tego, co mówią. Wielokrotnie pierwszego wsparcia w trudnych, życiowych sytuacjach dzieci udzielają sobie nawzajem, zanim jeszcze o zdarzeniu dowiedzą się dorośli. Celem warsztatu jest wyposażenie uczniów w narzędzia ułatwiające wzajemne wsparcie emocjonalne. Wykorzystaj również: Depresja mojego kolegi. Trening i zajęcia rozwijające umiejętności udzielania grupowego wsparcia emocjonalnego dla klas VI–VIII
Brak porozumienia między dorosłymi a dziećmi to jeden z najczęstszych problemów, z którymi mierzą się rodzice. Słuchowisko „Posłuchaj mnie” to odpowiedź na potrzebę pokazania im, w jaki sposób nawiązać dialog z dziećmi i młodzieżą. Wykorzystaj je, aby pomóc rodzicom swoich wychowanków zrozumieć z jakimi problemami borykają się ich dzieci.