Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów szkoły podstawowej. Celem zajęć jest uczulenie dzieci na to, że obrazy przedstawiane w social mediach nie zawsze są odwzorowaniem rzeczywistości. Załączniki dołączone do scenariusza można wydrukować lub wyświetlić z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.
Tempo codziennego życia, ogromna ilość bodźców i długie miesiące nauczania zdalnego w poprzednich latach odbijają się na efektywności nauki uczniów. Wielu z nich skarży się na kłopoty z koncentracją uwagi i zapamiętywaniem. Coraz częściej w gabinecie psychologa padają słowa: „nie mogę się skupić”, „uczę się, ale nie pamiętam za wiele”, „wszystko mnie rozprasza”. Kłopoty w tych obszarach mogą mieć wiele przyczyn takich, jak zaburzenia koncentracji uwagi, trudności emocjonalne, obniżony nastrój, poczucie przeciążenia obowiązkami. Może być to również wynik złych nawyków uczenia się i organizowania przestrzeni do nauki. Żmudne treningi zapamiętywania i logicznego myślenia da się jednak zamienić w pełną radości zespołową zabawę. Do tego przyda się niniejszy scenariusz.
Dorastanie to czas bardzo intensywnego budowania relacji rówieśniczych. Zmiany, jakie przynosi dojrzewanie sprawiają, że dotychczasowe kontakty interpersonalne ulegają modyfikacjom. Nastolatki szukają zarówno własnej tożsamości, ale i grupy rówieśniczej, w której będą akceptowani. Zdarza się, że dołączają do grup, których wartości wcale nie wyznają. Bardzo ważna jest więc edukacja w zakresie budowania relacji, które będą satysfakcjonujące dla wszystkich stron. Scenariusz ma za zadanie pomóc kilkunastolatkom określić własne potrzeby i odnaleźć relacje, w których poczują się bezpiecznie.
Lęk przed ekspozycją społeczną może przyjmować różne rozmiary. Trema przed premierą szkolnego przedstawienia czy deklamacją wiersza na forum klasy jest zupełnie naturalna. Normalne jest szybsze bicie serca, wzmożone pocenie się, poczucie wzmożonego niepokoju przed trudną sytuacją. Jednak czasem w miejsce zwykłej tremy wkrada się paraliżujący lęk. Wielu uczniów jak ognia unika wystąpień publicznych. Jak pomóc im oswoić sytuację ekspozycji społecznej? Jak obniżyć napięcie, opanować nieprzyjemne odczucia fizyczne, które mu towarzyszą? Scenariusz przeznaczony jest dla zespołów klasowych, w których występowanie publiczne jest okupione dużym kosztem emocjonalnym.
Przyjaźń jest powszechnie postrzegana jako coś dobrego. Może się jednak zdarzyć, że przyjaciel jest osobą, która nie dba o relację albo nawet szkodzi drugiej osobie. Wówczas przyjaźń staje się niezdrowa. Młodzież zw spektrum autyzmu ma potrzebę nawiązywania kontaktów, znalezienia osoby, której można zaufać. Jednak osobom ze spektrum może być trudniej rozpoznać toksyczną przyjaźń, która sprawia, że czujemy się przygnębieni, bezwartościowi i wykorzystywani. Cztery krótkie ćwiczenia, które zawiera scenariusz mogą ułatwić rozpoznawanie oznak niezdrowej przyjaźni, zrozumieć oczekiwania wobec przyjaciela i zadbać o swoje uczucia. Zajęcia można przeprowadzić w trybie stacjonarnym lub zdalnym.
Wśród coraz młodszych uczniów pojawiają się trudności w zakresie zaburzeń odżywiania. Już w okresie wczesnej nastoletniości ważnym dla dzieci tematem jest obraz własnego ciała, jego atrakcyjność w oczach własnych i odbiorze rówieśników. Warsztat ma na celu wsparcie dziecka w kształtowaniu pozytywnego obrazu samego siebie, własnej cielesności, rozwój samoakceptacji oraz pomoc w rozróżnieniu konstruktywnych i destrukcyjnych przekonań na własny temat.
Lęk to naturalna emocja, której funkcją jest wskazanie na ewentualne niebezpieczeństwo. Okres przedszkolny to czas, w którym pojawiają się różne tzw. lęki rozwojowe. Budzi je ciemność, obce osoby, zwierzęta, głośne odgłosy, nieobecność opiekunów, rozstania, a także śmierć. Występowanie tego rodzaju obaw we wczesnym dzieciństwie jest jego nieodłącznym elementem. Rolą dorosłych jest pomoc w oswajaniu lęku, normalizowanie go, ułatwianie dzieciom przeżywania i oswajania trudnej dla nich emocji. Zadaniem warsztatu jest pomoc w rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z lękiem w grupie przedszkolnej. Wprowadzenie tematu lęku w zabawie sprawia pomaga go znormalizować i ułatwia rozumienie jego roli.
Współczesne nastolatki żyją w świecie ogromnej presji. Młodych ludzi zewsząd atakują obrazy idealnych ciał, luksusowego życia, spektakularnych sukcesów. Żadne wcześniejsze pokolenie nie miało okazji podglądać życia celebrytów w taki sposób, jak robią to kilkunastoletni uczniowie. Wystarczy kilka kliknięć, by zobaczyć instastory większości polskich i zagranicznych gwiazd, a na nich – bogate wnętrza domów i niebotycznie drogie ubrania. Ze świecą można by również szukać nastolatka, który wrzuca do sieci zdjęcie bez filtrów i upiększeń. Wystarczy kwadrans oglądania starannie wyselekcjonowanych i podrasowanych w programie zdjęć, by dojść do wniosku, że jest się nieatrakcyjnym. Dlatego tak istotna jest psychoedukacja i poszerzanie świadomości młodzieży w zakresie wpływu, jaki ma na nich wykreowany w social mediach świat.
Wakacje letnie to dla większości nastolatków czas doświadczania świata i siebie. Okres wolny od szkolnej struktury, konieczności wpasowania się w ramy systemu edukacji. Wolność i swobodne spędzanie czasu niosą jednak ze sobą wiele pokus. Letnie popołudnia sprzyjają podejmowaniu nowych, niekoniecznie sprawdzonych znajomości. Eksperymenty z różnego rodzaju używkami – papierosami, narkotykami i alkoholem nie należą do rzadkości. Jak chronić młodzież przed zgubnymi skutkami młodzieńczych wybryków? Nie da się rozłożyć nad nimi takiego parasola ochronnego, który sprawi, że nic złego ich nie spotka. Można jednak spróbować zbudować w nastolatku świadomość własnych potrzeb i konsekwencji różnego rodzaju decyzji. W ostatnich dniach roku szkolnego warto wykorzystać scenariusz profilaktyki zachowań ryzykownych dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Proponowany warsztat z zakresu profilaktyki uzależnień opiera się w dużym stopniu na dyskusji, która ma na celu ożywić w młodzieży chęć wyrażania własnych potrzeb, stawiania granic, które są tak potrzebne, gdy pojawia się alkohol.