Wakacje letnie to dla większości nastolatków czas doświadczania świata i siebie. Okres wolny od szkolnej struktury, konieczności wpasowania się w ramy systemu edukacji. Wolność i swobodne spędzanie czasu niosą jednak ze sobą wiele pokus. Letnie popołudnia sprzyjają podejmowaniu nowych, niekoniecznie sprawdzonych znajomości. Eksperymenty z różnego rodzaju używkami – papierosami, narkotykami i alkoholem nie należą do rzadkości. Jak chronić młodzież przed zgubnymi skutkami młodzieńczych wybryków? Nie da się rozłożyć nad nimi takiego parasola ochronnego, który sprawi, że nic złego ich nie spotka. Można jednak spróbować zbudować w nastolatku świadomość własnych potrzeb i konsekwencji różnego rodzaju decyzji. W ostatnich dniach roku szkolnego warto wykorzystać scenariusz profilaktyki zachowań ryzykownych dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Uczestnicy
|
Uczniowie szkół ponadpodstawowych
|
Cele ogólne
|
Profilaktyka zachowań ryzykownych
|
Cele szczegółowe
|
- Trening zachowań asertywnych
- Trening rozpoznawania własnych potrzeb
- Poprawa świadomości na temat zachowań ryzykownych: używek (alkohol, narkotyki, papierosy), zachowań seksualnych, podejmowania niebezpiecznych znajomości
- Wzrost bezpieczeństwa młodzieży w czasie wakacji letnich
|
Czas trwania
|
90 minut
|
Potrzebne materiały
|
Załącznik nr 1. Dynamiczna karta pojęciowa
Załącznik nr 2. Sytuacje i potrzeby
flipchart lub tablica, długopisy, mazaki, pudełko, kartony
|
Liczba uczestników
|
20 – 30 osób
|
Pozostało jeszcze 83% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.