Wakacje to dla uczniów nie tylko czas ogromnej beztroski, ale również okres intensywnego rozwoju relacji rówieśniczych na różnego rodzaju wyjazdach. Kolonie, półkolonie, obozy, letnie warsztaty, spotkania to okazje do tego, by poszerzyć sieć kontaktów. Dla młodego nastolatka wyjazd z rówieśnikami to prawdziwy sprawdzian kompetencji interpersonalnych. A jeśli mnie nikt nie polubi? Czy będę tam spędzał czas sam? Co się stanie, gdy okażę się zupełnie inny od reszty? Takie obawy wybrzmiewają w głowach młodych ludzi. A wiadomo, nastolatek dla grupy rówieśniczej potrafi zrobić dużo. Czasem zdecydowanie za dużo. Celem scenariusza jest zapobieganie zachowaniom ryzykownym poprzez rozwój asertywności i umiejętności stawiania granic. Scenariusz warsztatów warto wykorzysta podczas zajęć prowadzonych na półkoloniach, koloniach i obozach dla dzieci i młodszej młodzieży.
Uczestnicy
|
Uczniowie szkół podstawowych
|
Cel ogólny
|
Zapobieganie zachowaniom ryzykownym u młodzieży.
|
Cele szczegółowe
|
przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym
rozwijanie asertywności i umiejętności zadbania o własne granice i potrzeby
przeciwdziałanie mechanizmom wykluczenia w grupach rówieśniczych
rozwijanie kompetencji komunikacyjnych
|
Czas trwania
|
60 minut
|
Potrzebne materiały
|
- kartony w formacie A3
- stare gazety
- klej
- kredki
- nożyczki
- Załącznik nr 1. (Zbyt) szybka decyzja. Gra symulacyjna. Wakacyjne relacje
- mazaki, długopisy
|
Liczba uczestników
|
Zespół klasowy: 20 – 30 osób
|
Pozostało jeszcze 84% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.