Postanowienia noworoczne bywają traktowane z przymrużeniem oka. Przełom roku to jednak czas, w którym trudno się powstrzymać od zakładania, jakie będą kolejne miesiące. To dobry moment na to, by pomóc uczniom rozwijać umiejętności tworzenia planów i wprowadzania ich w życie. Jakie założenia powinno spełniać postanowienie noworoczne, by miał szanse przerodzić się w konstruktywny, realny plan działania?
Pod koniec półrocza często dokonujemy testów sprawdzających poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Oprócz tego tradycyjnego sposobu warto wykorzystać gry edukacyjne. W ich czasie uczeń jest bardziej odprężony, zaangażowany wielozmysłowo i nastawiony pozytywnie na działanie. Być może skonfrontowanie osiągnięć zawartych w testach z poziomem wiedzy i umiejętności prezentowanym podczas gier, da pełen obraz uczniowskich sukcesów edukacyjnych. Proponowany scenariusz lekcji na podsumowanie I półrocza można wykorzystać na lekcji wychowawczej lub na zajęciach przedmiotowych.
Konflikty są częścią ludzkiej codzienności i nie da się ich uniknąć nawet w bardzo bliskich relacjach. W okresie dorastania, który z natury jest czasem dynamicznym i pełnym przeróżnych zmian, łatwo o konflikty – zarówno w grupie rówieśniczej, jak i pomiędzy pokoleniami. Dla nastolatków nieporozumienia i kłótnie bywają trudne i obciążające. Często rozwiązaniem zamiast wyjaśnienia sprawy jest ucięcie kontaktu lub pogłębiający się dystans. Zadaniem scenariusza pt. Trening rozwiązywania konfliktów jest wsparcie młodzieży w rozwijaniu umiejętności negocjowania, mediowania i szukania rozwiązań w relacjach interpersonalnych.
Scenariusz zajęć dedykowanych dzieciom w wieku 5-6 lat. Zajęcia mają na celu zapoznanie dzieci z pojęciem bogactwa oraz wskazanie, że bogactwo to nie tylko dobra materialne. Dzieci w czasie zajęć wskażą, co może dać im szczęście.
Scenariusz zajęć dedykowanych dzieciom w wieku od 4 do 6 lat. Zajęcia mają na celu uświadomienie dzieciom, że o wartości człowieka nie świadczą posiadane przez niego zasoby materialne. Przeczytaj artykuł: Ubóstwo a dyskryminacja w przedszkolu
W scenariuszu znajdują się propozycje ćwiczeń, które kształtują umiejętność współpracy w grupie oraz pomagają wychowawcy wyłonić lidera grupy. Przy okazji stanowią świetną okazję do integracji klasy, rozwoju umiejętności miękkich oraz zmniejszenia stresu i napięć między uczniami.
Nie kupisz jej w aptece. A potrzebna jest do życia jak powietrze. Gdy jej brakuje, każdy człowiek, szczególnie młody, zaczyna doświadczać brak równowagi i harmonii swych życiu. Staje się niespokojny, zestresowany, a nawet agresywny. To witamina N jak natura. Jest bezcenna i dostępna na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, by wyjść na spacer, pojeździć leśnymi traktami na rowerze, popływać w jeziorze, pobiegać boso po trawie z poranną rosą, poleżeć na łące wdychając zapachy ziemi. Przedstawiamy scenariusz zajęć „Czym dla mnie jest przyroda?”.
Dzieci uwielbiają być pomocnikami w kuchni – od umilania czasu gotowania dzięki koncertom perkusyjnym na garnkach i pokrywach, przez zaangażowane mycie, krojenie, mieszanie różnych produktów aż do smakowania efektów wspólnej pracy. W przedszkolu pole eksperymentów małego kucharza może rozszerzyć się o poznawanie nowych produktów i przypraw, wiedzę z zakresu dietetyki, bezpieczeństwa pracy oraz współpracy.
„Ciociu, a gdzie Ty pracujesz?” – usłyszałam kiedyś od 5-latka. Pomyślałam, że w odpowiedzi na to pytanie zaproszę wychowanków na spacer i pokażę im drogę od przystanku autobusowego do miejsca mojej pracy. Z ciekawością słuchałam komentarzy dzieci: „O, to droga do przedszkola!”, „Ciociu, Ty blisko przedszkola pracujesz?”. Pod furtką placówki musiałam wyjawić dzieciom prawdę J to, że jestem z nimi w przedszkolu jest moją pracą! Zadałam więc kolejne pytanie: „To kim ja jestem z zawodu?” i odezwał się chór odpowiedzi: „Ciocią!”... Kto jeszcze pracuje w przedszkolu? I czy faktycznie jestem… „ciocią?”
Jaki zawód wykonuję, to zestaw gier dla uczniów klas I-III. Zestaw składa się z kart ilustrujących przedstawicieli różnych zawodów, szablonów opasek na głowę oraz instrukcji następujących gier: 1. Nie wiem, kim jestem 2. Zawodowe kalambury3. Zawodowa przygoda 4. Potrzebne zawody. Instrukcje do gier to przykładowe propozycje. Nauczyciel może dowolnie modyfikować założenia gry, tak aby jej przebieg odpowiadał celom zajęć, w czasie których wykorzystuje karty.
Scenariusz z doradztwa zawodowego dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. W czasie zajęć uczniowie będą mogli zrozumieć, jaki jest związek procesu uczenia się i zdobywania oraz wykonywania pracy w określonych zawodach. Scenariusz jest przeznaczony do pracy z grupą przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń́: wskazuje rożne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki.
Scenariusz zajęć z orientacji zawodowej dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy grupowej i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach. Scenariusz można wykorzystać w nawiązaniu do światowego dnia poczty.
Zestaw składa się z listu oraz 4 kart pracy przeznaczonych dla uczniów klas III szkoły podstawowej, kończących pierwszy etap edukacji. Karty są przeznaczone do pracy własnej. Dzieci nie muszą dzielić się jej efektami z rodzicami i nauczycielami. Ważne jest, aby po wykonaniu zadań wszystkie karty zostały schowane do koperty opatrzonej datą oraz podpisanej imieniem i nazwiskiem dziecka (jeżeli dziecko sobie tego życzy, kopertę należy zakleić). Rodzice chowają kopertę do miejsca, w którym przechowywane są dyplomy i świadectwa szkolne lub inne ważne dokumenty. Dziecko będzie mogło otworzyć ją dopiero, kiedy skończy szkołę podstawową.
Zestaw zawiera 3 karty pracy tematycznie związane z Dniem Matki. Zadania pozwolą dziecku wyrazić swoje uczucia wobec mamy oraz dostrzec i docenić jej rolę w rodzinie. Karty pracy są przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III. Materiały zostały opracowane w dwóch wersjach: dla mamy od córki oraz dla mamy od syna.
14 lutego na dobre zapisał się w kalendarzu polskich zwyczajów. Choć wielu z dorosłych uważa tren dzień za przejaw amerykanizacji polskiej kultury i podkreśla jego komercyjny charakter, to ja jednak chciałabym zaprosić to święto do szkół, by stało się pretekstem do mówienia sobie dobrych słów, by było inspiracją do wykonywania drobnych gestów życzliwości. Niech ten dzień stanie się świętem wydobywania z dzieci tego, co w nich najpiękniejsze. A i nauczycielom potrzebne są takie chwile, by otrzymali informacje zwrotne, że są ważnymi osobami w życiu swoich uczniów.