
Lekcjapozwala uczniom odkryć, czym różni się postawa optymistyczna od pesymistycznej i jak oba nastawienia wpływają na emocje, zdrowie i gotowość do działania. Dzięki pracy w grupach i ćwiczeniom dramowym uczniowie wcielają się w role „optymistów” i „pesymistów” i porównują, jak te same sytuacje mogą być przeżywane w zupełnie odmienny sposób. Ważnym elementem zajęć jest również refleksja nad tym, jak pozytywne nastawienie sprzyja trosce o środowisko naturalne i wspiera działania na rzecz wspólnego dobra. Efektem lekcji jest nie tylko lepsze rozumienie pojęcia optymizmu, ale także rozwijanie empatii, współpracy i poczucia sprawczości.
Propozycje projektów dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych pomagają uczniom krytycznie spojrzeć na mierniki zdrowia fizycznego, takie jak BMI czy obwód talii. W zadaniach – od debaty, przez podcast i projekt badawczy, aż po grę edukacyjną i kampanię społeczną – młodzież łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi działaniami. Dzięki temu nie tylko poznaje normy i uczy się obliczać wskaźniki, ale także rozwija umiejętności argumentowania, współpracy i twórczego myślenia o zdrowiu.

Projekt „Moje zdrowia w liczbach” pokazuje uczniom, jak ważne jest monitorowanie podstawowych parametrów zdrowotnych, takich jak BMI, tętno, ciśnienie czy poziom glukozy. Podczas zajęć uczniowie łączą teorię z praktyką – uczą się mierzyć wybrane wskaźniki, analizować ich znaczenie i wspólnie opracowują poradniki w formie plakatów, broszur, prezentacji lub filmów. Dzięki temu zdobywają wiedzę o tym, co mówią o nas „liczby” i jak przekładają się one na codzienne dbanie o zdrowie.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych indywidualnych: Rozumienie związków frazeologicznych skierowany jest do uczniów w wieku 10-15 lat z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy mają trudności z rozumieniem i używaniem języka figuratywnego, w tym związków frazeologicznych. Zajęcia wspierają naukę rozumienia i interpretacji metafor oraz idiomów, które często są trudne do zrozumienia dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Ćwiczenia mogą również wspierać rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych. Dzięki odpowiednio dobranym metodom pracy oraz indywidualnemu podejściu, nauczyciel jest w stanie dostosować przebieg zajęć do specyficznych potrzeb i możliwości każdego ucznia.

Prezentowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych Zabawy z latem – doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie od 1 do 3 może zostać wykorzystany jako propozycja dla nauczycieli, którzy przygotowują się do przeprowadzenia lekcji otwartej lub lekcji pokazowej. Materiał został opracowany dla dziecka sześcioletniego z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu można przeprowadzić odrębnie, podczas innych zajęć z dzieckiem.

Współczesny świat jest pełen bodźców, pośpiechu i napięcia, które mogą wpływać na samopoczucie dzieci – zarówno emocjonalne, jak i fizyczne. Coraz częściej potrzebujemy chwil wyciszenia, uważności i kontaktu z naturą, która może stać się sprzymierzeńcem w dbaniu o zdrowie psychiczne i emocjonalne. Kąpiele leśne (z jap. shinrin-yoku) to sposób na budowanie uważności, regulację emocji oraz głębsze poznanie siebie i świata przez doświadczanie go wszystkimi zmysłami. Jak las może pomóc nam się wyciszyć, odzyskać równowagę i poczuć się dobrze ze sobą? Jak możemy wspólnie przeżywać ten czas, wspierając swoje emocje i relacje z rówieśnikami?

Emocje towarzyszą nam na każdym kroku – towarzyszą zarówno w chwilach radości, jak i trudnych momentach. Każdy z nas doświadcza emocji takich jak złość, smutek, strach czy gniew, ale nie zawsze wiemy, jak sobie z nimi radzić. To, jak rozumiemy i wyrażamy nasze uczucia, ma ogromny wpływ na nasze codzienne życie i relacje z innymi. Dlatego ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczyć się, jak rozpoznawać trudne emocje i jak sobie z nimi radzić w zdrowy sposób. Zrozumienie, że emocje są naturalną częścią życia, to pierwszy krok w budowaniu umiejętności ich kontrolowania i wyrażania w sposób konstruktywny. Jakie techniki mogą pomóc dzieciom radzić sobie z silnymi emocjami? Jakie narzędzia dają poczucie, że emocje są czymś, z czym możemy się zaprzyjaźnić i nauczyć się je dobrze rozumieć?
Zajęcia przeprowadzone z wykorzystaniem scenariusza zajęć Mali opiekunowie – jak zwierzęta pokazują emocje pomagają dzieciom zrozumieć, że zwierzęta również odczuwają emocje i potrafią je wyrażać za pomocą mowy ciała. Dzieci uczą się rozpoznawać sygnały wysyłane przez zwierzęta, a także rozwijają wrażliwość, empatię i poczucie odpowiedzialności za ich dobrostan. W trakcie lekcji dzieci słuchają opowiadania z nagraniem audio, pracują z kartami pracy i uczestniczą w zabawie ruchowej, która utrwala zdobyte informacje w praktyce.

W klasach szkolnych z roku na rok coraz bardziej widoczne jest zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów. Do szkół ogólnodostępnych uczęszczają często dzieci z różnymi niepełnosprawnościami oraz szeroko rozumianym specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Inkluzja społeczna jest procesem, który powinien zaczynać się od najwcześniejszych lat, aby przyzwyczajać dzieci do różnorodności społecznej, do tego że każdy człowiek jest inny.

Czas, który dzieci spędzają w przedszkolu jest niezwykle ważny dla procesu socjalizacji. Codziennie, niezależnie od tego, czy toczy się swobodna zabawa, czy zajęcia dydaktyczne, dziecko uczy się funkcjonować w grupie. Buduje własny zbiór narzędzi komunikacyjnych, które pomogą mu w przyszłości w różnych sytuacjach. Uczy się wyrażać własne zdanie, walczyć o uznanie swoich potrzeb, pracować w zespole. Już zwykła zabawa w dom wymaga umiejętności podziału ról i zadań i intensywnej współpracy. Naturalne jest to, że dzieci przedszkolne spędzają czas w mniejszych grupach, przebywając z tymi, do których czują największą sympatię. Warsztat ma za zadanie scalić całą grupę, pomóc w budowaniu sprawnej komunikacji pomiędzy wszystkimi przedszkolakami.

Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym (5-6 lat). Zajęcia mają na celu uwrażliwić dzieci na problemy osób z niepełnosprawnością oraz zwiększać ich wiedzę na temat różnorodności. W czasie zajęć dzieci będą miały możliwość poczuć się jak osoby z dysfunkcjami ruchu oraz wypowiedzieć się na określony temat.
Zawsze jest dobry czas, by przypominać dzieciom o przestrzeganiu zasad higieny. Szczególnie jednak we wrześniu, gdy dzieci rozpoczynają kolejny rok zabawy i nauki w przedszkolu oraz gdy przypominają sobie lub poznają zasady tam panujące, warto w świadomy, trafiający do dziecięcego sposobu pojmowania świata, przedstawić im np. potrzebę mycia rąk. Sama „pogadanka” nie za wiele się zda, bo dzieci lubią przeżyć i doświadczyć, a takie działania zapewnia książka o intrygującym tytule „Nie liż tej książki”.

Zestaw zawiera 2 komplety kart pracy oraz instrukcję potrzebną do stworzenia instrumentów muzycznych z odpadów. Zadania pozwolą dzieciom dowiedzieć się lub przypomnieć sobie, w jaki sposób należy segregować odpady powstające w gospodarstwie domowym oraz wykonać instrumenty muzyczne z odpadów powstających na co dzień w gospodarstwie domowym. Zadania można wykonywać w domu, z pomocą rodziców lub starszego rodzeństwa oraz w przedszkolu z nauczycielem.

Zestaw zawiera cztery karty pracy przeznaczone dla dzieci w wieku 5-6 lat. Wykonanie zadań ma na celu rozbudzanie wyobraźni dziecka oraz oswojenie go z zasadami korzystania z książek. Karty pracy są przeznaczone do samodzielnej pracy w domu lub przedszkolu. Dziecko będzie jednak potrzebowała wsparcia polegającego na przeczytaniu poleceń.
Scenariusz na zajęcia z doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Materiał przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I-III, uczeń: uczeń opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać. Więcej scenariuszy zajęć z doradztwa zawodowego znajdziesz na www.doradztwoszkolne.pl!

Celem zajęć jest przygotowanie uczniów z pomocy osób i instytucji wspomagających planowanie kariery. Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy, identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy.

Jaki zawód wykonuję, to zestaw gier dla uczniów klas I-III. Zestaw składa się z kart ilustrujących przedstawicieli różnych zawodów, szablonów opasek na głowę oraz instrukcji następujących gier: 1. Nie wiem, kim jestem 2. Zawodowe kalambury3. Zawodowa przygoda 4. Potrzebne zawody. Instrukcje do gier to przykładowe propozycje. Nauczyciel może dowolnie modyfikować założenia gry, tak aby jej przebieg odpowiadał celom zajęć, w czasie których wykorzystuje karty.

Temat straty jest dla dzieci trudny, budzi niepokój, uczucia bywają intensywne, niezrozumiałe. Dla dzieci w wieku 6-9 lat emocje związane z utratą nie dotyczą tylko osób bliskich – równie silne emocjonalnie może być zniknięcie ukochanego zwierzątka, zgubienie w parku ważnej zabawki, z którą się było związanym, przeprowadzka do innego miasta przyjaciela z podwórka, zmiana wychowawcy. Celem zajęć jest oswojenie uczniów z sytuacją straty, pomoc w nazywaniu i rozumieniu emocji, które się wraz z nią pojawiają oraz rozwój umiejętności ich wyrażania. Przeczytaj również artykuł: Jak rozmawiać z dziećmi o stracie?

Zestaw składa się z listu oraz 4 kart pracy przeznaczonych dla uczniów klas III szkoły podstawowej, kończących pierwszy etap edukacji. Karty są przeznaczone do pracy własnej. Dzieci nie muszą dzielić się jej efektami z rodzicami i nauczycielami. Ważne jest, aby po wykonaniu zadań wszystkie karty zostały schowane do koperty opatrzonej datą oraz podpisanej imieniem i nazwiskiem dziecka (jeżeli dziecko sobie tego życzy, kopertę należy zakleić). Rodzice chowają kopertę do miejsca, w którym przechowywane są dyplomy i świadectwa szkolne lub inne ważne dokumenty. Dziecko będzie mogło otworzyć ją dopiero, kiedy skończy szkołę podstawową.

Zestaw zawiera 3 karty pracy tematycznie związane z Dniem Matki. Zadania pozwolą dziecku wyrazić swoje uczucia wobec mamy oraz dostrzec i docenić jej rolę w rodzinie. Karty pracy są przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III. Materiały zostały opracowane w dwóch wersjach: dla mamy od córki oraz dla mamy od syna.