Różnorodność to siła, która wzbogaca każdą społeczność, ale często może być źródłem wyzwań w relacjach rówieśniczych. Odmienność z powodu na przykład innego wyglądu, trudności szkolnych, pochodzenia, orientacji seksualnej niesie ze sobą niestety ryzyko doświadczenia wykluczenia rówieśniczego. Niniejszy scenariusz został stworzony, aby wspierać uczniów w odkrywaniu, rozumieniu i akceptacji odmienności zarówno swojej, jak i innych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwijaniu postawy akceptacji dla różnorodności i odmienności wśród rówieśników.
Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej często nie są świadomi swoich granic, co może prowadzić do naruszania granic innych osób podczas zabawy czy w trakcie przerw. Takie sytuacje mogą powodować liczne trudności w relacjach w grupie klasowej. Scenariusz zajęć, który proponujemy, jest skierowany właśnie do tej grupy wiekowej. Jego celem jest pomoc uczniom w rozpoznawaniu i dbaniu o własne granice fizyczne, a także w rozwijanie odwagi w ich ochronie, zwłaszcza dla tych dzieci, które mają z tym trudności. W czasie zajęć uczniowie będą mieli okazję wspólnie ustalić zasady dotyczące ochrony granic, co przyczyni się do budowania pozytywnych relacji rówieśniczych.
Adekwatne poczucie własnej wartości to ważny czynnik ochronny przed trudnościami emocjonalnymi. Dzieci, które znają swoje mocne strony i wierzą w swoje umiejętności, chętniej podejmują nowe wyzwania, budują silne relacje społeczne. Niskie poczucie własnej wartości niesie ze sobą ryzyko izolacji społecznej, rezygnacji z ważnych zadań, owocuje obniżonym nastrojem. Zadaniem scenariusza jest wsparcie już najmłodszych w budowaniu pozytywnego obrazu siebie i rozwijaniu adekwatnego poczucia własnej wartości.
Integracja klasy z uczniami o odmiennej kulturze i tradycji to ważny element edukacji. Tylko współpraca, zrozumienie, dobra atmosfera w klasie mogą nam pozwolić na realizację celów i przynieść efekty. Często uczniowie w klasie, do której doszedł uczeń z odmiennego kręgu kulturowego, nie znają zwyczajów, tradycji i historii danego kraju. Warto wykorzystać okazję, aby poznać kraj, którego nie znamy. Taka sytuacja sprzyja zdobywaniu wiedzy o świecie, rozbudzaniu zainteresowań. Ważną rolę w integracji klasy wielokulturowej mogą odegrać rodzice naszych uczniów. Nastawienie rodziców do kolegów ich dzieci może ułatwić nam zintegrowanie zespołu klasowego.
Liczba uchodźców przybywających do Polski z powodu wojny w Ukrainie przekroczyła już milion. Głównie są to kobiety i dzieci, które zapisywane są do polskich szkół i przedszkoli. Bariera językowa, ogromny lęk związany z wydarzeniami z niedalekiej przeszłości oraz najbliższą przyszłością towarzyszy zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Scenariusz ma na celu wsparcie integracji zespołów klasowych, do których dołączają dzieci uchodźcze. Materiały dla uczniów zostały przetłumaczone na język ukraiński.
W dniu 8 marca obchodzimy nie tylko Dzień Kobiet, ale także Dzień Rudych. Mało kto pamięta po tym drugim, dość nietypowym dniu. A szkoda, bo można nawiązać do niego podczas rozmów na temat akceptacji dla odmienności. Już w wieku przedszkolnym obserwuje się pierwsze przejawy rozróżnienia członków grupy ze względu na wygląd. Dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne kształtują swoją postawę wobec odmienności obserwując dorosłych. Czasem wystarczy, że kolega z klasy ma rude włosy, piegi, czy inną charakterystyczną cechę, by przylgnęła do niego nieprzyjemna łatka „innego”. Scenariusz ma na celu wesprzeć najmłodsze grupy w rozwoju postawy akceptacji i tolerancji względem rówieśników.
Zawsze jest dobry czas, by przypominać dzieciom o przestrzeganiu zasad higieny. Szczególnie jednak we wrześniu, gdy dzieci rozpoczynają kolejny rok zabawy i nauki w przedszkolu oraz gdy przypominają sobie lub poznają zasady tam panujące, warto w świadomy, trafiający do dziecięcego sposobu pojmowania świata, przedstawić im np. potrzebę mycia rąk. Sama „pogadanka” nie za wiele się zda, bo dzieci lubią przeżyć i doświadczyć, a takie działania zapewnia książka o intrygującym tytule „Nie liż tej książki”.
Zestaw zawiera 2 komplety kart pracy oraz instrukcję potrzebną do stworzenia instrumentów muzycznych z odpadów. Zadania pozwolą dzieciom dowiedzieć się lub przypomnieć sobie, w jaki sposób należy segregować odpady powstające w gospodarstwie domowym oraz wykonać instrumenty muzyczne z odpadów powstających na co dzień w gospodarstwie domowym. Zadania można wykonywać w domu, z pomocą rodziców lub starszego rodzeństwa oraz w przedszkolu z nauczycielem.
Zestaw zawiera cztery karty pracy przeznaczone dla dzieci w wieku 5-6 lat. Wykonanie zadań ma na celu rozbudzanie wyobraźni dziecka oraz oswojenie go z zasadami korzystania z książek. Karty pracy są przeznaczone do samodzielnej pracy w domu lub przedszkolu. Dziecko będzie jednak potrzebowała wsparcia polegającego na przeczytaniu poleceń.
Scenariusz na zajęcia z doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Materiał przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I-III, uczeń: uczeń opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać. Więcej scenariuszy zajęć z doradztwa zawodowego znajdziesz na www.doradztwoszkolne.pl!
Celem zajęć jest przygotowanie uczniów z pomocy osób i instytucji wspomagających planowanie kariery. Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy, identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy.
Jaki zawód wykonuję, to zestaw gier dla uczniów klas I-III. Zestaw składa się z kart ilustrujących przedstawicieli różnych zawodów, szablonów opasek na głowę oraz instrukcji następujących gier: 1. Nie wiem, kim jestem 2. Zawodowe kalambury3. Zawodowa przygoda 4. Potrzebne zawody. Instrukcje do gier to przykładowe propozycje. Nauczyciel może dowolnie modyfikować założenia gry, tak aby jej przebieg odpowiadał celom zajęć, w czasie których wykorzystuje karty.
Zestaw składa się z listu oraz 4 kart pracy przeznaczonych dla uczniów klas III szkoły podstawowej, kończących pierwszy etap edukacji. Karty są przeznaczone do pracy własnej. Dzieci nie muszą dzielić się jej efektami z rodzicami i nauczycielami. Ważne jest, aby po wykonaniu zadań wszystkie karty zostały schowane do koperty opatrzonej datą oraz podpisanej imieniem i nazwiskiem dziecka (jeżeli dziecko sobie tego życzy, kopertę należy zakleić). Rodzice chowają kopertę do miejsca, w którym przechowywane są dyplomy i świadectwa szkolne lub inne ważne dokumenty. Dziecko będzie mogło otworzyć ją dopiero, kiedy skończy szkołę podstawową.
Zestaw zawiera 3 karty pracy tematycznie związane z Dniem Matki. Zadania pozwolą dziecku wyrazić swoje uczucia wobec mamy oraz dostrzec i docenić jej rolę w rodzinie. Karty pracy są przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III. Materiały zostały opracowane w dwóch wersjach: dla mamy od córki oraz dla mamy od syna.
14 lutego na dobre zapisał się w kalendarzu polskich zwyczajów. Choć wielu z dorosłych uważa tren dzień za przejaw amerykanizacji polskiej kultury i podkreśla jego komercyjny charakter, to ja jednak chciałabym zaprosić to święto do szkół, by stało się pretekstem do mówienia sobie dobrych słów, by było inspiracją do wykonywania drobnych gestów życzliwości. Niech ten dzień stanie się świętem wydobywania z dzieci tego, co w nich najpiękniejsze. A i nauczycielom potrzebne są takie chwile, by otrzymali informacje zwrotne, że są ważnymi osobami w życiu swoich uczniów.