
Praca z nastoletnim uczniem szkoły specjalnej to duże wyzwanie pod każdym względem. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną dojrzewają w sposób podobny do rówieśników. Budzą się w nich te same potrzeby seksualne, natomiast obniżone są zdolności rozumienia ich i hamowania. Słabszy poziom możliwości analizy sytuacji wystawia ich otoczenie na dużą próbę. Przerażające jest również to, że obecniebadania pokazują,że osoby z niepełnosprawnością intelektualną nawet do pięciu razy częściej padają ofiarami przemocy seksualnej niż inne osoby. Zadaniem scenariusza jest przygotowanie nauczycieli do wprowadzenia elementów edukacji seksualnej w grupach uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i tym samym przeciwdziałanie przemocy.

Zaburzenia lękowe u młodzieży budzą sporo emocji. Czasem dorosłym trudno uwierzyć w lękowe objawy młodych ludzi, czują się bezradni, nie wiedzą, jak zareagować. Jak powinien zachować się nauczyciel, gdy widzi u swojego ucznia objawy lęku napadowego? W jaki sposób pomóc mu obniżyć lęk? Zadaniem scenariusza jest psychoedukacja nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w zakresie zaburzeń lękowych, w szczególności lęku napadowego.

Wielu uczniów z ADHD przeżywa w szkole ogromny stres. Towarzyszą im trzy główne objawy w różnym natężeniu: ruchliwość, kłopoty w zakresie koncentracji uwagi, impulsywność. Często już na początku edukacji zbierają ogromną ilość uwagi otoczenia – niestety głównie tej negatywnej. Bez odpowiedniego wsparcia nauczyciela, dostosowania środowiska nauki i wymagań edukacyjnych jest im niezwykle trudno. Każdy szmer odwraca uwagę, potrzeba ruchu zwycięża nad oczekiwaniami innych, impulsywność powoduje szereg konfliktów. Dziecko z ADHD nie ma absolutnie żadnego wpływu na kontrolowanie swoich objawów. Zwykłe zdanie: siedź cicho i grzecznie wypowiedziane do dziecka z ADHD jest podobnie irracjonalne, jak: zbij już tę gorączkę w stosunku do przeziębionego dziecka. Celem warsztatu jest wyposażenie nauczycieli w elementarną wiedzę i narzędzia niezbędne do pracy z dzieckiem z ADHD.

Co zrobić, by dzieciom się chciało uczyć? To pytanie wraca jak bumerang. Zadają je rodzice, nauczyciele i nierzadko same dzieci. Uczniowie czują się przeciążeni wymaganiami, często nie rozumieją funkcji, jaką w ich życiu spełnia nauka. Trudno im zobaczyć wartość w nabywaniu nowych umiejętności, zrozumieć sens ogólnego procesu edukacji. Do tego potrzebna jest motywacja wewnętrzna. Zadaniem scenariusza jest wsparcie nauczycieli w skutecznym rozbudzaniu motywacji wewnętrznej w społeczności uczniowskiej.

Praca z dziećmi, które mają złe doświadczenia z najbliższymi osobami jest zarówno bardzo trudna, jak i obciążająca. Często nauczyciel jest dla takich uczniów jednym z niewielu stałych elementów ich życia – widywany regularnie, w przewidywalnych okolicznościach, zawsze w tych samych miejscach. Dziecko ma dużo czasu, by obserwować i poznać swojego wychowawcę – nauczyć się jego przyzwyczajeń, reakcji, ulubionych powiedzonek. Dlatego relacja nauczyciel – uczeń jest w tym przypadku jednocześnie ogromnym wyzwaniem i wielkim zasobem. Proponowany warsztat ma na celu wesprzeć nauczycieli – zarówno przedmiotowych, jak i wychowawców w budowaniu bezpiecznej, przyjaznej więzi z uczniami, którzy takich więzi nie znają.

Zapraszam do przeprowadzenia warsztatów dla nauczycieli, którzy odpowiadają za realizację treści z zakresu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. W czasie zajęć nauczyciele dowiedzą się w szczególności, w jaki sposób uwzględnić treści doradcze w toku realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów.
Nauczyciele pytani o przyczyny wypalenia zawodowego często wymieniają kłopoty z utrzymaniem dyscypliny w klasie, brak motywacji u uczniów lub zbyt niską motywację. Czy zastanawiasz się czasami, co zrobić, żeby uczniom chciało się chcieć? Jak wykrzesać z nich zaangażowanie? Jak skłonić ich do aktywnego uczestniczenia w lekcji? Skorzystaj ze scenariusza warsztatów, dowiedz się czym jest motywacja, co wpływa na poziom motywacji uczniów oraz o my, nauczyciele, możemy zrobić, aby wzmacniać uczniowską motywację.
Scenariusz spotkania rady pedagogicznej prowadzonej przez doradcę zawodowego. Szkolenie skierowane jest do nauczycieli zatrudnionych w szkole podstawowej. Nauczyciele przedmiotów dowiedzą się, w jaki sposób wprowadzać na lekcjach treści z zakresu doradztwa zawodowego – zasady prowadzenia lekcji na temat znaczenia pracy w życiu człowieka.

Celem warsztatu jest przekazanie wiedzy na temat sposobu funkcjonowania uczniów z różnymi problemami wzrokowymi. W trakcie szkolenia zostają poruszone tematy związane z adaptacją przestrzeni szkolnej i miejsca pracy ucznia, sposobu korzystania z pomocy optycznych i wykorzystania pomocy nieoptycznych.