Celem warsztatów jest wsparcie umiejętności określania swoich granic cielesnych i emocjonalnych u chłopców, uczniów szkół ponadpodstawowych. Rozmowy o przemocy seksualnej dotyczą zwykle kobiet – jednak zjawisko dotyka również mężczyzn, a co za tym idzie i młodych chłopców, którzy mają często kłopot w przeciwstawieniu się w sytuacjach zagrażających. Postrzeganie dorastających chłopców jako silniejszych fizycznie niż ich rówieśniczki, bardziej agresywnych w momentach napięcia sprawia, że społeczeństwo daje im mniej przyzwolenia na ujawnianie trudnych doświadczeń.
Scenariusz ma na celu zbudować u dziewcząt – uczennic szkół ponadpodstawowych – podstawy do jasnego określania swoich granic cielesnych, rozwinąć umiejętność przeciwstawienia się w sytuacjach zagrażających i uwrażliwić je na konieczność reagowania w relacjach, w których może dojść do przemocy seksualnej w ich kierunku.
Rozumienie drugiego człowieka, komunikacja, współpraca – wiele kompetencji społecznych opiera się na umiejętności rozpoznawania potrzeb – u siebie i u innych. W grupach wczesnoszkolnych dochodzi do wielu konfliktów, które wynikają często z drobnych nieporozumień. Dzieci nie mają jeszcze wystarczających zasobów, by zrozumieć zachowanie kolegów, nazwać własne i cudze emocje. Dlatego tak trudno jest zadbać o potrzeby wszystkich i wypracować rozwiązanie trudnej sytuacji. Łatwiej jest rozmawiać z dziećmi o emocjach używając metafory – dlatego bohaterem warsztatu będzie pajączek i jego potrzeby.
Scenariusz zajęć dla uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego i nie tylko. Warsztaty mają na celu wyposażenie uczniów w umiejętności związane z zarządzaniem czasem, co pozwoli im zredukować egzaminy stres przez obniżenie lęku, a przede wszystkim – efektywnie wykorzystać czas, który pozostał do rozpoczęcia egzaminów.
Własne zdanie ma każdy. Nie każdy potrafi jednak zaprezentować je i uargumentować na forum. W jaki sposób przekonać innych, jak przestawią swój punkt widzenia? Jak dyskutować, nie obrażając rozmówcy? Sztuka dyskusji jest bardzo trudna, łatwo o zgubienie wątku czy trudne emocje. Celem lekcji Trudna sztuka dyskutowania jest nauczenie uczniów metod prowadzenia dyskusji. W jej przebiegu proponowana jest rozmowa na temat ściągania. Prawidłowe przeprowadzenie lekcji wymaga bezstronności i dystansu do omawianego tematu, tak by nie narzucać uczniom zdania, i tak by dyskusja mogła zaistnieć (a jak wiadomo, do tego niezbędne jest wystąpienie dwóch przeciwnych poglądów).
Samoregulacja rozwija się bardzo długo. Jej wysoki poziom kształtuje się do okresu dojrzewania. Umiejętności związane z samoregulacją trenowane są niekiedy przez całe życie. Istotne są pierwsze lata życia dziecka, kiedy doświadcza ono regulacji wspólnej, tzn. uczy się samoregulacji od opiekunów. W okresie szkolnym jesteś wychowawco jedną z ważniejszych osób, które kształtują u uczniów samoregulację.