Scenariusz jest propozycją zarówno dla nauczycieli, jak i wychowawców. Będzie przydatny jako forma pracy w trakcie realizacji kół zainteresowań, warsztatów, czy też innych zajęć grupowych. Ustalenie obowiązujących w grupie norm jest istotne dla dobrej organizacji zajęć, trzymania dyscypliny oraz poczucia bezpieczeństwa wychowanków. Wspólne wypracowanie obowiązujących na danych zajęciach zasad, daje gwarancję, że będą one akceptowane przez dzieci.
Prezentowany scenariusz zajęć został przygotowany z myślą o godzinach do dyspozycji wychowawcy w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Uwzględniono w nim zmiany programowe, zgodnie z którymi uczeń powinien zdobywać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne na podstawie samodzielnych działań. Jego głównym celem jest zachęcenie wychowanka do refleksyjnego myślenia na temat szkoły, roli nauczyciela i ucznia. Scenariusz może być wykorzystywany przez wychowawców w dowolnej części roku.
Przedstawiamy scenariusz zajęć dla dzieci przedszkolnych, które pomogą im nauczyć się rozpoznawać, wyrażać i regulować emocje. Świat przedszkolaków pełen jest różnorodnych przeżyć. Dzieci przechodzą w tym okresie intensywny rozwój emocjonalny. Zajęcia o emocjach podzielone są na trzy części. Można je przeprowadzić w trzech kolejnych dniach, ale także co drugi lub trzeci dzień.
Karty pracy przeznaczone dla dzieci w wieku 4-6 lat oraz uczniów klas I-III. Dziecko ma za zadanie odnieść się do swoich wyobrażeń, emocji i refleksji związanych z nagraniem oraz stworzyć własne ilustracje do bajki, której wysłuchało.
Karta pracy jest przeznaczona dla uczniów w wieku 13-17 lat. Materiał jest obszernym zadaniem opierającym się na popularnych serwisach internetowych. Uczniowie często nie zdają sobie sprawy, jak ich wyobrażenie o samodzielnym życiu odbiega od rzeczywistości. To ćwiczenie weryfikuje te wyobrażenia oraz podsuwa konkretne przykłady stron internetowych, z których będzie mógł skorzystać, gdy faktycznie zacznie się usamodzielniać.
Zestaw zawiera 3 karty pracy przeznaczone dla dzieci z klas I- III szkoły podstawowej, dzięki którym dzieci lepiej zrozumieją własne emocje, rozwiną umiejętność nazywania ich, co jest podstawą efektywnej, empatycznej komunikacji. Ćwiczenia mają również za zadanie zwrócić uwagę ucznia na związek przeżywanego stanu emocjonalnego ze stanem fizycznym.
Zestaw zawiera 3 karty pracy dla dzieci z klas II- IV szkoły podstawowej, mające na celu wsparcie dziecka w radzeniu sobie ze stresem. Ćwiczenia pomogą zrozumieć i nazwać źródła przeżywanego napięcia w codziennych sytuacjach, co jest kluczową umiejętnością dla dalszego rozwoju umiejętności zarządzania emocjami.
Karty pracy przeznaczone dla uczniów klas VI-VIII. Zestaw zawiera 4 karty pracy, których celem jest wsparcie procesu budowania adekwatnej samooceny. Wiedza o własnych umiejętnościach, wspierających relacjach i dobrych doświadczeniach to czynniki, które pomagają w tworzeniu pozytywnego wizerunku samego siebie.