Każdy wymiar profilaktyki ma większe szanse na powodzenie, jeśli w tle zbudujemy trwałą, partnerską relację z naszymi uczniami. Niezwykle istotne jest, by kilkunastoletni uczeń miał przestrzeń, w której może wyrazić swoje zdanie, podzielić się niepokojem, gdzie będzie akceptowany, niezależnie od jego wyborów czy decyzji. Wtedy pojawia się szansa na to, że wyciągnie rękę do dorosłego, gdy wpadnie w tarapaty. Niniejszy warsztat opiera się na partnerskiej rozmowie, której celem jest zarówno utrwalanie relacji, jak i ochrona dzieci przed kontaktem z narkotykami.
Scenariusz zajęć socjoterapeutycznych do wykorzystania w szkole podstawowej.
Scenariusz zajęć pomagających uczniom starszych klas szkół ponadpodstawowych i szkół ponadpodstawowych odkrywać siebie i swoją wyjątkowość.
Proponowany warsztat ma na celu wsparcie młodzieży w rozumieniu własnych wyborów, uświadomienie motywów, które pchają ich w szpony nałogu – często po okresie dojrzewania już na tyle utrwalonego, że nawet w dorosłości trudno z niego zrezygnować.
Warsztat może posłużyć pracy z grupami, w których obserwuje się liczne konflikty, trudności w komunikacji, niewystarczające do efektywnej współpracy poczucie tożsamości z grupą. Może być pomocny również w integracji zespołów klasowych, do których dochodzą nowi uczniowie lub gdzie zmienia się prowadzący wychowawca. Może być przydatny również w profilaktyce wykluczenia, jeśli zjawisko to dotyka uczniów z klasy.
Młodzież coraz częściej sięga po dopalacze nie zdając sobie sprawy z niebezpiecznych skutków ubocznych ich zażywania. Ten warsztat pomaga inaczej spojrzeć na te substancje i skierować uwagę na konstruktywne sposoby zaspokajania potrzeb.
Niespodziewane zastępstwo w innej klasie, nagły przypadek poprowadzenia zajęć bez wcześniejszego przygotowania… Przy całym skrupulatnym zaplanowaniu życia szkolnego, zdarzają się nieprzewidziane sytuacje, w których nauczyciel reaguje natychmiast, co więcej, ta „reakcja” musi trwać 45 minut i być atrakcyjna dla uczniów.