Ważnym czynnikiem sprzyjającym tworzeniu klimatu społecznego klasy oraz wpływającym na podnoszenie jakości edukacji włączającej są wspierające postawy rówieśników. Zaproponowany scenariusz to materiał, który może posłużyć jako okazja do rozmowy o pomocy rówieśniczej i wykorzystaniu zasobów każdego dziecka – sprawnego czy z deficytami do pomocy innym. Każdy ma w sobie coś, czego może potrzebować ktoś inny. To podejście może być szczególnie użyteczne w klasach, gdzie znajdują się uczniowie z trudnościami w nauce lub z innymi ograniczeniami w funkcjonowaniu, także ruchowymi. Potencjał uczniów w pomaganiu jest ogromny i zróżnicowany. By go wykorzystać – nauczyciele powinni otworzyć uczniów na to doświadczenie, przekonać ich o obopólnych korzyściach ze wpierania się. Być może zaproponowany materiał będzie ku temu inspiracją.
Przedstawiamy scenariusz zajęć dla uczniów o nierównościach społecznych, sile marzeń, wytrwałości oraz przełamywaniu uprzedzeń i stereotypów oczami dzieci. Scenariusz oparty jest na podstawie książki Barbary Kosmowskiej „Tru” z ilustracjami Emilii Dudziak.
Dzieci chcą być odważne. W swoich marzeniach tak właśnie pragną siebie postrzegać. Zajęcia pomogą wypracować strategię ułatwiającą podjęcie aktywności dzieciom wycofanym i nieśmiałym. Szczególnie warto przeprowadzić te zajęcia arteterapeutyczne w okresie adoptowania się dzieci w nowym środowisku z nowymi kolegami.
Scenariusz rozwija świadomość emocjonalną dzieci. Pozwala wyrazić siebie poprzez różne formy aktywności. Zajęcia pomogą wypracować strategie ułatwiające podjęcie aktywności dzieciom wycofanym i nieśmiałym. Warto zrealizować zajęcia arteterapeutyczne, gdy uczymy nowej umiejętności, a także w okresie adaptacyjnym.
Przedstawiamy scenariusz zajęć z młodzieżą – Kamishibai w rękach uczniów jako narzędzie skutecznego komunikowania się i rozwijania kompetencji społecznych. W scenariuszu zajęć wykorzystano pomysł na otworzenie osobowości dzieci, rozwijanie poczucia sprawstwa i odpowiedzialności za siebie i innych za sprawą działań twórczych na kanwie papierowego teatru Kamishibai i książki obrazkowej „Trzeba będzie…”.
Scenariusz zajęć dla młodzieży – uczniów szkół ponadpodstawowych – zapoznaje ze skutkami spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży. Przedstawia problemy, z jakimi borykają się dzieci narażone na szkodliwe działanie alkoholu w okresie płodowym. Celem zajęć jest uwrażliwienie młodych ludzi na problem spożywania alkoholu w okresie ciąży. Zajęcia przeznaczone są zarówno dla dziewcząt, jak i chłopców. Więcej na temat FAS można przeczytać w artykule „8 kroków, czyli jakie metody zastosować w pracy z dzieckiem z FAS”.
Scenariusz zajęć opiera się na japońskiej sztuce uwrażliwiania na słowo i obraz – Kamishibai. To spotkanie ze słowem i obrazem w japońskiej sztuce opowiadania za sprawą drewnianego teatrzyku butai. To również spotkanie z człowiekiem za pośrednictwem magii kart obrazowych tworzących historie. Kamishibai to alternatywa pracy z lekturą na lekcjach języka polskiego, przez budowanie klimatu do rozmowy z drugim człowiekiem - uczniem i zaproszenie do refleksji nad formowaniem swojej osobowości.
Scenariusz ma na celu realizowanie głównie funkcji poznawczych – orientacji w przestrzeni, wyobraźni, planowania, zarządzania zasobami, ekspresji twórczej. Jeśli zdecydujemy się na budowę nie tylko makiety domu, a całego miasta, wzbogacimy zajęcia o kształtowanie współpracy i umiejętność podejmowania kompromisowych decyzji.
Scenariusz zajęć z wykorzystaniem książki Moniki Krajewskiej Mój młodszy brat, do przeprowadzenia w klasach I–III szkoły podstawowej. Celem zajęć jest kształtowanie wrażliwości na potrzeby ludzi niepełnosprawnych.
Scenariusz zajęć dla uczniów, którzy wkrótce mają przystąpić do egzaminów. Przedstawione w nim techniki efektywnego zarządzania własnym czasem pomagają obniżyć poziom lęku i zredukować stres egzaminacyjny.