Przedstawiamy scenariusz zajęć dla dzieci przedszkolnych, które pomogą im nauczyć się rozpoznawać, wyrażać i regulować emocje. Świat przedszkolaków pełen jest różnorodnych przeżyć. Dzieci przechodzą w tym okresie intensywny rozwój emocjonalny. Zajęcia o emocjach podzielone są na trzy części. Można je przeprowadzić w trzech kolejnych dniach, ale także co drugi lub trzeci dzień.
Uczestnicy |
Dzieci w wieku przedszkolnym |
Cele ogólne |
Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego oraz rozwijanie inteligencji emocjonalnej |
Cele szczegółowe |
Dziecko:
|
Czas trwania |
3 x 45 minut |
Potrzebne materiały |
|
Liczba uczestników |
Grupa przedszkolna |
W podstawie programowej wychowania przedszkolnego czytamy, że przedszkole ma obowiązek zapewnić dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych. Zatem zajęcia o emocjach powinny być prowadzone w sposób nie wywołujący nadmiernych napięć i ograniczać się do sytuacji z życia codziennego.
U trzylatków emocje są silne i krótkotrwałe – dzieci spontanicznie „przeskakują” z jednej emocji do drugiej, a ponieważ nie wykształcił się u nich jeszcze mechanizm kontroli, ich odczucia często są skrajne (np. radość – silna złość).
Czterolatki są już bardziej świadome tego, co przeżywają i potrafią trafnie rozpoznawać niektóre emocje, co ułatwia im budowanie relacji społecznych. Ale i tu pojawia się wyzwanie w postaci ograniczonej umiejętności panowania nad własnymi reakcjami.
Pięciolatki nie tylko rozpoznają stany emocjonalne własne i innych osób, ale także dość łatwo uczą się kontrolować i regulować swoje reakcje.
Należy pamiętać, że dzieci rozwijają się w różnym tempie, podany podział jest zatem umowny. Zawsze zwracajmy uwagę przede wszystkim na zachowanie dzieci.
Źródłem przeżyć są zabawy z rówieśnikami, bajki, filmy, przedstawienia, wycieczki itp. Dzieci często mają trudności z autoekspresją i obawiają się okazywać swoje emocje, blokują je (bo np. nie wolno się złościć). Dajmy im prawo do powiedzenia STOP, jeśli zabawa jest dla nich zbyt dużym wyzwaniem.
Przygotowanie
Dzień 1 – Rozpoznawanie i nazywanie emocji
Narysuj emocję | Nauczyciel rozdaje kartki z konturami twarzy. Dzieci dorysowują oczy, nosy i usta według instrukcji nauczyciela (Pierwsza buzia jest wesoła. Druga buzia jest zdziwiona, itd.). Na trzy-czte-ry wszyscy pokazują swoje rysunki (nauczyciel wybiera wariant Karty pracy nr 1). |
Zabawa z lustrem | Dzieci patrzą w małe lusterka i stroją miny według instrukcji nauczyciela (Jesteś radosny/zły/przestraszony itd.). |
Jesteś moim lustrem | Dzieci siadają w dwójkach naprzeciwko siebie. Jedno wyraża bez słów jakąś emocję, a drugie próbuje ja odgadnąć (dzieci, które mają trudności z rozpoznawaniem i nazywaniem emocji, mogą mówić: miła/niemiła). |
Co czujesz, gdy...? |
Nauczyciel zadaje dzieciom pytania, a one podają emocje, jakie kojarzą im się z daną sytuacją. Mogą wyjaśnić, dlaczego odczuwają tak się czują. Przykłady pytań:
|
Dzień 2 – Nieprzyjemne emocje
Tłumione lub nieakceptowane przeżycia dziecka są źródłem napięć i mogą prowadzić do nadmiarowych zachowań, np. nadpobudliwości ruchowej, agresji instrumentalnej lub skierowanej na inne osoby, niekontrolowanych wybuchów złości, płaczu, izolowania się. Umiejętność rozpoznawania, wyrażania i regulacji emocji wzmacnia poczucie własnej wartości dzieci, a także przygotowuje je do pełnienia różnorodnych ról społecznych. Przedszkolaki powinny wiedzieć, że nie ma emocji dobrych i złych. Emocje po prostu są i wszystkie są ważne i potrzebne. Możemy odbierać je jako przyjemne lub nieprzyjemne, ale nie oznacza to, że nie wolno nam ich przeżywać. Zatem, uczymy dzieci akceptacji dla własnych emocji i umożliwiamy ich doświadczanie.
Dzień trzeci – Jak zachować spokój
Poprzedniego dnia dzieci dowiedziały się, że mogą odczuwać wszystkie emocje, także te nieprzyjemne, ale nie mogą wyrażać ich w destrukcyjny sposób, np. bić lub przezywać innych. Celem tych zajęć jest poznanie przez dzieci kilku technik rozładowywania emocji w sposób bezpieczny dla nich samych i dla innych.
Policz do 5 albo do 10 | Dzieci wybierają jakąś silną emocję (może być przyjemna) i próbują ją odczuć. Nauczyciel prosi, aby ją trochę uspokoiły. Liczą w myślach do 10 (młodsze dzieci do 5). Powtarzają liczenie, dopóki się nie uspokoją. Mogą chodzić i liczyć, aby bardziej skupić się na ćwiczeniu. |
Balonik | Dzieci zamykają oczy i w wyobraźni wdmuchują nieprzyjemną emocję do balonika. Kiedy będzie pełny, puszczają go w powietrze i patrzą, jak odlatuje. Machają mu na pożegnanie. |
Mindfulness | Dzieci siadają i zamykają oczy. Obserwują przez chwilę swój oddech. Następnie próbują znaleźć w ciele miejsce, w którym schowała się nieprzyjemna emocja. Nauczyciel może zapytać: Gdzie siedzi/chowa się twoja emocja? Następnie każde dziecko otwiera w tym miejscu okienko i wypuszcza emocję na wolność. |
Podsumowanie