Dzieci szybciej przyswajają różnego rodzaju informacje, kiedy angażują wszystkie swoje zmysły. W bardziej przystępnym przekazywaniu wiedzy przedszkolakom bądź uczniom klas I-III może pomóc film – często wartościowe źródło np. ciekawostek przyrodniczych.
Praca z małymi dziećmi w przedszkolu wymaga od nauczyciela nie tylko nadzwyczajnych zdolności pedagogicznych i najwyższych kompetencji merytorycznych, lecz także specjalnego zmysłu organizacyjnego i bogatego zasobu metod wychowawczych. Przedstawiamy pomysłowe wyliczanki i piosenki na lepszą organizację każdego dnia.
Po podsumowaniu pierwszego półrocza nauki, warto zaprojektować drugą część roku szkolnego. W pierwszych dniach szkoły po feriach zimowych musi znaleźć się czas na opowieści i dziecięce wrażenia z czasu wolnego. Druga część zajęć może dotyczyć refleksji i analizy celów ogólnych i osobistych, które stają przed dziećmi, podczas odbywania szkolnej przygody. Świadomie nie używam sformułowania „obowiązek szkolny". Ważne jest, aby systematyczność, dokładność, rzetelność sumienność w zdobywaniu wiedzy, okrasić nutami radości, niezwykłości. Powinno zależeć nam, aby sprawdziany i odpytywanie na terenie szkoły nie nosiły znamion rutyny, ale stanowiły konsekwencję działań, którym przyświecają wcześniej ustalone cele.
Koniec pierwszej połowy roku szkolnego jest doskonałym momentem na podsumowania. Ważne jest jednak nie tylko rozliczenia z opanowanej wiedzy, ukształtowanych postaw i nabytych umiejętności. Nie mniej istotne jest sprawdzenie, jak dzieci czują się na zajęciach, jak odbierają proponowane metody pracy, co jest dla nich ważne, co przydatne, a co niepotrzebne. Wykorzystaj scenariusz lekcji na podsumowanie pierwszego półrocza dla uczniów klas II-III szkoły podstawowej.
Efektywne uczenie się to umiejętność kluczowa dla wyników osiąganych przez młodzież w szkole. Tymczasem wiele uczennic i uczniów popełnia na tej płaszczyźnie istotne błędy mogące nawet znacznie zmniejszać efektywność procesu uczenia się; często nie znają też pomocnych w zdobywaniu wiedzy i umiejętności metod i technik. Proponowane zajęcia mają na celu przekazanie uczestnikom wiedzy o podstawowych zasadach skutecznego uczenia się oraz rozwijanie konkretnych, najważniejszych metod i technik uczenia się.
Przychodzi taki czas w życiu prawie każdego młodego, nastoletniego człowieka, że zaczyna wątpić w swą moc i siłę sprawczą, a do głosu dochodzi zwątpienie w siebie, poczucie zagubienia i osamotnienia. Jeżeli taki człowiek znajduje oparcie w silnym, przyjacielskim zespole klasowym, w którym panuje poczucie bezpieczeństwa, dyskrecja i wzajemne zaufanie, to jest mu łatwiej przetrwać ten kryzys. Przedstawiamy scenariusz zajęć, który wyposaży uczniów w umiejętności rozwiązywania problemów dotyczących własnej osoby.
Każda grupa powinna kierować się ustalonymi zasadami. To szczególnie ważne, by pracę z nową klasą rozpocząć od wspólnego stworzenia reguł. To, w jaki sposób nauczyciel poprowadzi pracę z grupą od początku, będzie miało istotne znaczenie dla jej dalszego funkcjonowania. Zaproponowany scenariusz to materiał, który może posłużyć jako inspiracja do pracy z uczniami nad regułami grupowymi, których tworzenie to podbudowa dla dalszego kreowania klasy jako wspólnoty.
Ważnym czynnikiem sprzyjającym tworzeniu klimatu społecznego klasy oraz wpływającym na podnoszenie jakości edukacji włączającej są wspierające postawy rówieśników. Zaproponowany scenariusz to materiał, który może posłużyć jako okazja do rozmowy o pomocy rówieśniczej i wykorzystaniu zasobów każdego dziecka – sprawnego czy z deficytami do pomocy innym. Każdy ma w sobie coś, czego może potrzebować ktoś inny. To podejście może być szczególnie użyteczne w klasach, gdzie znajdują się uczniowie z trudnościami w nauce lub z innymi ograniczeniami w funkcjonowaniu, także ruchowymi. Potencjał uczniów w pomaganiu jest ogromny i zróżnicowany. By go wykorzystać – nauczyciele powinni otworzyć uczniów na to doświadczenie, przekonać ich o obopólnych korzyściach ze wpierania się. Być może zaproponowany materiał będzie ku temu inspiracją.
Przedstawiamy scenariusz zajęć dla uczniów o nierównościach społecznych, sile marzeń, wytrwałości oraz przełamywaniu uprzedzeń i stereotypów oczami dzieci. Scenariusz oparty jest na podstawie książki Barbary Kosmowskiej „Tru” z ilustracjami Emilii Dudziak.
Dzieci chcą być odważne. W swoich marzeniach tak właśnie pragną siebie postrzegać. Zajęcia pomogą wypracować strategię ułatwiającą podjęcie aktywności dzieciom wycofanym i nieśmiałym. Szczególnie warto przeprowadzić te zajęcia arteterapeutyczne w okresie adoptowania się dzieci w nowym środowisku z nowymi kolegami.