Przychodzi taki czas w życiu prawie każdego młodego, nastoletniego człowieka, że zaczyna wątpić w swą moc i siłę sprawczą, a do głosu dochodzi zwątpienie w siebie, poczucie zagubienia i osamotnienia. Jeżeli taki człowiek znajduje oparcie w silnym, przyjacielskim zespole klasowym, w którym panuje poczucie bezpieczeństwa, dyskrecja i wzajemne zaufanie, to jest mu łatwiej przetrwać ten kryzys. Przedstawiamy scenariusz zajęć, który wyposaży uczniów w umiejętności rozwiązywania problemów dotyczących własnej osoby.
Każda grupa powinna kierować się ustalonymi zasadami. To szczególnie ważne, by pracę z nową klasą rozpocząć od wspólnego stworzenia reguł. To, w jaki sposób nauczyciel poprowadzi pracę z grupą od początku, będzie miało istotne znaczenie dla jej dalszego funkcjonowania. Zaproponowany scenariusz to materiał, który może posłużyć jako inspiracja do pracy z uczniami nad regułami grupowymi, których tworzenie to podbudowa dla dalszego kreowania klasy jako wspólnoty.
Ważnym czynnikiem sprzyjającym tworzeniu klimatu społecznego klasy oraz wpływającym na podnoszenie jakości edukacji włączającej są wspierające postawy rówieśników. Zaproponowany scenariusz to materiał, który może posłużyć jako okazja do rozmowy o pomocy rówieśniczej i wykorzystaniu zasobów każdego dziecka – sprawnego czy z deficytami do pomocy innym. Każdy ma w sobie coś, czego może potrzebować ktoś inny. To podejście może być szczególnie użyteczne w klasach, gdzie znajdują się uczniowie z trudnościami w nauce lub z innymi ograniczeniami w funkcjonowaniu, także ruchowymi. Potencjał uczniów w pomaganiu jest ogromny i zróżnicowany. By go wykorzystać – nauczyciele powinni otworzyć uczniów na to doświadczenie, przekonać ich o obopólnych korzyściach ze wpierania się. Być może zaproponowany materiał będzie ku temu inspiracją.
Przedstawiamy scenariusz zajęć dla uczniów o nierównościach społecznych, sile marzeń, wytrwałości oraz przełamywaniu uprzedzeń i stereotypów oczami dzieci. Scenariusz oparty jest na podstawie książki Barbary Kosmowskiej „Tru” z ilustracjami Emilii Dudziak.
Dzieci chcą być odważne. W swoich marzeniach tak właśnie pragną siebie postrzegać. Zajęcia pomogą wypracować strategię ułatwiającą podjęcie aktywności dzieciom wycofanym i nieśmiałym. Szczególnie warto przeprowadzić te zajęcia arteterapeutyczne w okresie adoptowania się dzieci w nowym środowisku z nowymi kolegami.
Scenariusz rozwija świadomość emocjonalną dzieci. Pozwala wyrazić siebie poprzez różne formy aktywności. Zajęcia pomogą wypracować strategie ułatwiające podjęcie aktywności dzieciom wycofanym i nieśmiałym. Warto zrealizować zajęcia arteterapeutyczne, gdy uczymy nowej umiejętności, a także w okresie adaptacyjnym.
Przedstawiamy scenariusz zajęć z młodzieżą – Kamishibai w rękach uczniów jako narzędzie skutecznego komunikowania się i rozwijania kompetencji społecznych. W scenariuszu zajęć wykorzystano pomysł na otworzenie osobowości dzieci, rozwijanie poczucia sprawstwa i odpowiedzialności za siebie i innych za sprawą działań twórczych na kanwie papierowego teatru Kamishibai i książki obrazkowej „Trzeba będzie…”.
Scenariusz zajęć dla młodzieży – uczniów szkół ponadpodstawowych – zapoznaje ze skutkami spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży. Przedstawia problemy, z jakimi borykają się dzieci narażone na szkodliwe działanie alkoholu w okresie płodowym. Celem zajęć jest uwrażliwienie młodych ludzi na problem spożywania alkoholu w okresie ciąży. Zajęcia przeznaczone są zarówno dla dziewcząt, jak i chłopców. Więcej na temat FAS można przeczytać w artykule „8 kroków, czyli jakie metody zastosować w pracy z dzieckiem z FAS”.
Scenariusz zajęć opiera się na japońskiej sztuce uwrażliwiania na słowo i obraz – Kamishibai. To spotkanie ze słowem i obrazem w japońskiej sztuce opowiadania za sprawą drewnianego teatrzyku butai. To również spotkanie z człowiekiem za pośrednictwem magii kart obrazowych tworzących historie. Kamishibai to alternatywa pracy z lekturą na lekcjach języka polskiego, przez budowanie klimatu do rozmowy z drugim człowiekiem - uczniem i zaproszenie do refleksji nad formowaniem swojej osobowości.
Scenariusz ma na celu realizowanie głównie funkcji poznawczych – orientacji w przestrzeni, wyobraźni, planowania, zarządzania zasobami, ekspresji twórczej. Jeśli zdecydujemy się na budowę nie tylko makiety domu, a całego miasta, wzbogacimy zajęcia o kształtowanie współpracy i umiejętność podejmowania kompromisowych decyzji.