Krótkie ćwiczenie pozwalające uczniom uruchomić zasoby wyobraźni. Może być wykorzystane również jako ćwiczenie aktywizujące w przypadku zauważenia spadku energii uczniów.
Celem ćwiczenia jest kształcenie u uczniów umiejętności aktywnej komunikacji. Po jego przeprowadzeniu uczniowie będą lepiej rozumieli czym są bariery komunikacyjne oraz dowiedzą się, co mogą zrobić, aby poprawić komunikację w grupie.
Scenariusz jest propozycją zarówno dla nauczycieli, jak i wychowawców. Będzie przydatny jako forma pracy w trakcie realizacji kół zainteresowań, warsztatów, czy też innych zajęć grupowych. Ustalenie obowiązujących w grupie norm jest istotne dla dobrej organizacji zajęć, trzymania dyscypliny oraz poczucia bezpieczeństwa wychowanków. Wspólne wypracowanie obowiązujących na danych zajęciach zasad, daje gwarancję, że będą one akceptowane przez dzieci.
Prezentowany scenariusz zajęć został przygotowany z myślą o godzinach do dyspozycji wychowawcy w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Uwzględniono w nim zmiany programowe, zgodnie z którymi uczeń powinien zdobywać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne na podstawie samodzielnych działań. Jego głównym celem jest zachęcenie wychowanka do refleksyjnego myślenia na temat szkoły, roli nauczyciela i ucznia. Scenariusz może być wykorzystywany przez wychowawców w dowolnej części roku.
Przedstawiamy scenariusz zajęć dla dzieci przedszkolnych, które pomogą im nauczyć się rozpoznawać, wyrażać i regulować emocje. Świat przedszkolaków pełen jest różnorodnych przeżyć. Dzieci przechodzą w tym okresie intensywny rozwój emocjonalny. Zajęcia o emocjach podzielone są na trzy części. Można je przeprowadzić w trzech kolejnych dniach, ale także co drugi lub trzeci dzień.
Karty pracy przeznaczone dla dzieci w wieku 4-6 lat oraz uczniów klas I-III. Dziecko ma za zadanie odnieść się do swoich wyobrażeń, emocji i refleksji związanych z nagraniem oraz stworzyć własne ilustracje do bajki, której wysłuchało.
Karta pracy jest przeznaczona dla uczniów w wieku 13-17 lat. Materiał jest obszernym zadaniem opierającym się na popularnych serwisach internetowych. Uczniowie często nie zdają sobie sprawy, jak ich wyobrażenie o samodzielnym życiu odbiega od rzeczywistości. To ćwiczenie weryfikuje te wyobrażenia oraz podsuwa konkretne przykłady stron internetowych, z których będzie mógł skorzystać, gdy faktycznie zacznie się usamodzielniać.