Ćwiczenie przeznaczone dla uczniów klas IV-VI w tym dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W zadaniu uczniowie wybierają z krótkiej listy emocje i uczucia adekwatne w opisanej sytuacji. Druga część polega na samodzielnym określeniu odpowiednich stanów, bez posiłkowania się listą.
Zestaw „widzę – czuję – reaguję” to komplet kart pracy, które wspierają rozwój emocjonalny i społeczny dzieci i młodzieży, w szczególności z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Materiały pomagają uczniowi lepiej rozumieć własne emocje, komunikować potrzeby w sposób asertywny oraz radzić sobie w sytuacjach konfliktowych. Zadania zawarte w pakiecie zostały przygotowane przez pedagoga z myślą o praktycznym zastosowaniu – rozwijają umiejętności niezbędne do budowania relacji, lepszego funkcjonowania w grupie rówieśniczej oraz wzmacniania poczucia sprawczości.
Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają trudności z inicjowaniem kontaktów i interpretowaniem sygnałów społecznych, co może prowadzić do wykluczenia i frustracji. Ten pakiet pozwala im zrozumieć dynamikę rówieśniczej zabawy, a także nauczyć się reagować na odmowę i radzić sobie z trudnymi emocjami. Karty pracy Jak dołączyć do zabawy? Trening umiejętności społecznych dla dzieci ze spektrum autyzmu to zestaw materiałów edukacyjnych, które pomagają dziecku nauczyć się skutecznego dołączania do grupy rówieśniczej w sposób akceptowany przez innych. Materiały koncentrują się na rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, rozpoznawaniu sytuacji społecznych oraz właściwych i niewłaściwych strategii włączania się do zabawy.
Pakiet kart pracy „Zachowania zaborcze – jak nad nimi pracować, aby budować przyjaźń?” to zestaw materiałów edukacyjnych, które pomagają dzieciom rozpoznawać i kontrolować zachowania zaborcze w relacjach rówieśniczych, radzić sobie z zazdrością oraz uczyć się otwartości na nowe znajomości. Dzięki kartom pracy dziecko uczy się rozpoznawania własnych emocji i dostrzegania ich wpływu na relacje z rówieśnikami. Poprzez analizę sytuacji społecznych i pracę nad własnymi reakcjami rozwija empatię oraz umiejętność rozumienia perspektywy innych osób, co pozwala mu lepiej interpretować zachowania kolegów i koleżanek. Ważnym elementem ćwiczeń jest przekształcanie negatywnych emocji w konstruktywne działania, co pomaga dziecku budować zdrowe i satysfakcjonujące relacje. Pakiet wspiera również trening umiejętności społecznych, rozwijając otwartość, komunikację i współpracę.
Pakiet „Niuanse językowe.” to zestaw kart pracy, który pomaga uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych lepiej rozumieć i poprawnie używać idiomów. Materiał rozwija kompetencje językowe oraz umiejętności interpretacji metaforycznych znaczeń w codziennej komunikacji. Jest szczególnie przydatny dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy mogą mieć trudności w rozumieniu języka nieliteralnego, a także dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić swoje słownictwo i poprawić płynność wypowiedzi. Dzięki materiałom uczeń nauczy się: rozpoznawać idiomy i ich znaczenie w różnych kontekstach. odróżniać język dosłowny od metaforycznego. wzbogacać swoje wypowiedzi o bardziej naturalne i potoczne zwroty. lepszej interpretacji komunikatów nieliteralnych, co poprawi jego kompetencje społeczne. unikać dosłownego rozumienia idiomów, które często prowadzi do nieporozumień.
Rozumienie znaczenia ról w grupie rówieśniczej może być szczególnie pomocne dla uczniów ze spektrum autyzmu, ułatwiając im podejmowanie wyzwań związanych ze współpracą w zespole. Niniejszy zestaw kart pracy został przygotowany z myślą o uczniach klas IV–VIII z diagnozą spektrum autyzmu. Materiały te mogą stanowić cenną pomoc dydaktyczną, wspierając nauczycieli w rozwijaniu kompetencji społecznych uczniów. Ćwiczenia zawarte w kartach pracy mają na celu ułatwienie zrozumienia, czym są role w grupie, a także wspieranie umiejętności efektywnej pracy zespołowej.
Każde dziecko już od niemowlęctwa sygnalizuje swoje potrzeby, na przykład płaczem informuje o głodzie. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym uczą się wyrażać swoje potrzeby w sposób werbalny i akceptowalny społecznie. Ważne jest, aby nauczyć je rozumienia swoich potrzeb, nazywania ich, a także dostrzegania potrzeb innych ludzi. Nauka o własnych potrzebach oraz potrzebach innych osób może poszerzyć perspektywę uczniów ze spektrum autyzmu i wpłynąć na większą elastyczność ich myślenia. Karty pracy zostały przygotowane z myślą o uczniach klas I-III z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Ćwiczenia zawarte w materiałach mają na celu wspieranie dzieci w zrozumieniu, czym są potrzeby, oraz uświadomienie im, jak ważne jest zauważanie potrzeb innych. Dodatkowym celem jest pokazanie dzieciom, że ich potrzeby mogą być podobne do potrzeb ich rówieśników.
Uczniowie w spektrum autyzmu mogą mieć trudności z odnajdywaniem się w środowisku szkolnym na początku edukacji. Odpowiednie przygotowanie uczniów przez nauczyciela wspomagającego, pedagoga może nauczyć osoby w spektrum kulturalnego zachowania, grzecznościowych zwrotów i ich stosowania w różnych sytuacjach społecznych, co może pomóc uniknąć nieporozumień. Karty pracy przeznaczone są dla uczniów klas I-III w spektrum autyzmu, mają za zadanie usprawnienie umiejętności komunikacyjnych. Najważmniejsze cele pracy z proponowanymi materiałami to zwrotów grzecznościowych, używanie zwrotów grzecznościowych w odpowiednich sytuacjach społecznych.
Ćwiczenie skierowane jest do uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych, w szczególności dla osób z diagnozą autyzmu lub Zespołu Aspergera. Sytuacje społeczne zazwyczaj są złożone. Nawet w tych, które można uznać za zupełnie zwyczajne kryje się wiele wątków, emocji, motywów zachowania. Karty pracy mają na celu wesprzeć uczniów z trudnościami w sferze społecznej w analizie i rozumieniu interakcji międzyludzkich.
Umiejętność postrzegania rzeczy z różnych perspektyw jest niezwykle ważna dla rozwijania empatii, zrozumienia oraz zdolności do analizy sytuacji i rozwiązywania problemów. Uczeń pracujący z proponowanymi kartami pracy nauczy się dostrzegać różnorodne aspekty i szczegóły, które mogą być niewidoczne z jednej strony, a zyskać nową wartość z innej. Takie podejście rozwija umiejętności krytycznego myślenia oraz zdolność do przyjmowania różnych punktów widzenia. Karty pracy te najlepiej wykorzystywać na zajęciach z zakresu rozwoju emocjonalno-społecznego, edukacji plastycznej oraz nauk przyrodniczych.