Stworzony dokument umożliwia pedagogowi specjalnemu strukturyzację danych dotyczących uczniów, którzy mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Stanowi szczególnie przydatne narzędzie przy analizie półrocznych i rocznych wyników pracy z uczniami objętymi kształceniem specjalnym.
Pedagog specjalny w ramach swoich obowiązków powinien udzielać wsparcia i prowadzić konsultacje dla nauczycieli. Ma to na celu udzielanie im wsparcia w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły lub placówki, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem, dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych, doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów. Spotkania w miarę możliwości powinny być dokumentowane.
Do zdań pedagoga specjalnego należy m.in. rekomendowanie dyrektorowi szkoły lub placówki działań do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Pobierz przykładowy formularz rekomendacji działań ukierunkowanych na zwiększanie dostępności i zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły. Dokument zawiera również wykaz rekomendowanych szkoleń dla nauczycieli.
Do zadań pedagoga specjalnego należy m.in. niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia lub wychowanka. Pobierz przykładowy formularz rekomendacji.