W obszarze oceniania, klasyfikowania i promowania najwięcej wątpliwości i niepewności dotyczy praktycznej nauki zawodu. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż organizacja tych zajęć jest odmienna w stosunku do innych zajęć szkolnych. Nieco inne są też zasady oceniania tych zajęć. Zbieramy problemowe sytuacje, wątpliwości związane z ocenianiem praktycznej nauki zawodu. W publikacji ekspert porządkuje informacje m.in. na temat tego, jak uzupełniać braki, usprawiedliwiać nieobecności, przeprowadzić egzamin poprawkowy, jakie dodatkowe uprawnienia ma uczennica w ciąży.
W dobie pandemii nauka zdalna, niestety, stała się codziennością, coraz więcej szkół przechodzi na tryb online, co – w przypadku nauczyciela wspomagającego – okazuje się bardziej skomplikowane. Temat jest zatem istotny i na czasie – niemal w każdej klasie jest uczeń potrzebujący dodatkowego wsparcia. Ponieważ do naszych ekspertów napływa wiele pytań związanych z tą tematyką, zamieszczamy 15 pytań dyrektorów i rozwiązania problemów.
Rada pedagogiczna to najważniejszy organ kolegialny w szkole. Należyte funkcjonowanie rady pedagogicznej przekłada się na prawidłowe działanie szkoły. Organizacja rady powinna odbywać się zgodnie z przepisami Prawa oświatowego, a także przyjętym przez radę regulaminem. Podpowiadamy, jakie zaplanować rozwiązania organizacyjne dla rady pedagogicznej na nowy rok szkolny 2021/2022. Publikacja przedstawia w tabeli 14 najbardziej problematycznych kwestii dotyczących posiedzeń rady pedagogicznej wraz z komentarzami i wskazówkami ekspertów oświatowych. Do tematu dołączony jest aktualny regulamin rady pedagogicznej
Przepisy prawa zobowiązują do zapewnienia dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunków edukacji wyrównujących ich szanse edukacyjne oraz gwarantujących uczniom pełne włączenie w życie szkoły. Oznacza to, że każda placówka działająca w systemie edukacji powinna być odpowiednio przygotowana do udzielenia wsparcia swoim uczniom. Powinno się to odbywać, począwszy od przyjęcia odpowiednich regulacji w prawie wewnątrzszkolnym, przez sprawdzone procedury i praktyczne rozwiązania wykorzystujące zasoby szkoły i możliwości wsparcia zewnętrznego, po działania umożliwiające elastyczne reagowanie na specyficzne potrzeby konkretnego ucznia w indywidualnych przypadkach.
Co każdy nauczyciel musi wiedzieć na temat orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego? Jak wykorzystać zawarte w nim informacje podczas przeprowadzania WOPFU i do opracowania IPET? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w ebooku pt. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Aspekty prawne i praktyczne.
W Polsce w systemie oświaty określono trzy obowiązki dotyczące dzieci i młodzieży, są to: obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny, obowiązek nauki. Warto wiedzieć, kiedy można odroczyć spełnienie obowiązku szkolnego, jakie zadania spoczywają na rodzicach, jak egzekwować realizację obowiązku szkolnego, czy jakie prowadzić dokumenty potwierdzające uczęszczanie na zajęcia. Na straży spełniania wymienionych obowiązków postawiono przede wszystkim dyrektorów szkół. Publikacja przybliża zadania oraz postępowanie, także od strony praktycznej, dyrektorów szkół w zakresie kontroli realizacji obowiązków (rocznego przedszkolnego, szkolnego i nauki).
Miniscenariusze do pracy zdalnej to seria materiałów i narzędzi przeznaczonych do kształcenia na odległość dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zadania przeznaczone są do wykonania samodzielnie lub z pomocą rodziców albo starszego rodzeństwa. Wykonane prace można gromadzić w teczce, fotografować lub skanować w celu przekazania nauczycielowi.
Smartfony, tablety, telewizory – to mieszkańcy prawie wszystkich domów. Wielu rodzinom towarzyszą nieustannie, budzą, pomagają w myciu zębów, przypominają o ważnych wydarzeniach, stanowią tło codziennych czynności. Wydaje się, że rzeczywistość bez wysokich technologii nie istnieje, że świat analogowy zniknął wraz z pojawieniem się smartfonów i cyfryzacją kontaktów. Publikacja pomaga zrozumieć, na czym polega negatywny wpływ technologii na rozwój dziecka, by ogólne hasła zostały poparte wiedzą na temat skutków nadużywania wysokich technologii i wczesnej ekspozycji na media.
Ebook zawiera wyjaśnienia dotyczące nadzoru pedagogicznego w czasie pandemii koronawirusa. Ekspertka odpowiada na najczęściej zadawane pytania w zakresie realizacji planu nadzoru pedagogicznego, technik i metod w kształceniu na odległość czy monitorowania postępów uczniów.
Ebook zawiera scenariusze zajęć w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach podstawowych wraz z załącznikami w postaci kart pracy dla uczniów. Propozycje zamieszczone w publikacji mogą zostać w całości wykorzystane podczas prowadzonych zajęć, ale mogą również stanowić inspirację realizowania wewnątrzszkolnego programu doradztwa zawodowego według własnej koncepcji.