Dzieci z zespołem Downa często ocenianie są przez pryzmat wielu stereotypów, a wiedza o ich rozwoju nie jest powszechna. Często mylny obraz budują błędne przekonania, zbyt duże uogólnienia. Tymczasem każde dziecko z zespołem Downa rozwija się inaczej.Dzieci z zespołem Downa (ZD) korzystają również z nauki w szkołach ogólnodostępnych. Dlatego tak istotne jest, by dobrze rozumieć ich potrzeby. W niniejszej publikacji przedstawiono najczęściej występujące problemy uczniów z ZD w szkole masowej. Autorki podpowiadają, jak na etapie edukacji wczesnoszkolnej pracować nad spójnością i wzajemną akceptacją w klasie, do której uczęszcza dziecko z ZD.
Działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu odpowiada dyrektor. Sprawdź, jak powinna być dokumentowana pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu.
Pobierz ebook i dowiedz się, jakie wskazania prawne należy wziąć pod uwagę w przypadku ucznia z chorobą przewlekłą w szkole ogólnodostępnej. Pamiętaj, że pierwszej kolejności zapewnić mu odpowiednie warunki nauki oraz właściwą opiekę. Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole powinien być także objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Przedstawiamy szereg wytycznych dotyczących organizacji pracy i opieki nad uczniem z chorobą przewlekłą w szkole i przedszkolu.
W ostatnim czasie w mediach pojawia się wiele niepokojących doniesień o rosnącym ryzyku zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, a ostatnie lata przyniosły wzrost liczby prób samobójczych u dzieci i młodzieży Brakuje miejsc w dziecięcych oddziałach psychiatrycznych, a kolejki w poradniach są zdecydowanie za długie. Bardzo ważne jest więc odpowiednio wczesne zauważenie objawów depresji, a te często można zauważyć w szkole, w które uczeń spędza przecież większą część dnia. Pobierz ebooka, z którego dowiesz się, jak rozpoznać objawy depresji u młodszych dzieci oraz młodzieży i poznasz podstawowe zasady reagowania na niepokojące sygnały. W o=publikacji znajdują się również dwa scenariusze zajęć dotyczące prewencji depresji.
Pobierz ebooka, który zawiera karty tematycznie nawiązujące do Tłustego Czwartku. Zamieszczone w ebooku materiały są przeznaczone dla dzieci dzieci w wieku przedszkolnym u uczniom na I etapie edukacyjnym. Ich prosta konstrukcja skoncentrowana na kolorowaniu i łatwych obliczeniach pozwoli dostarczyć maluchom rozrywki. Jednocześnie będzie doskonałym ćwiczeniem grafomotorycznym.
Pobierz ebooka, który zawiera karty pracy związane tematycznie z dniem babci i dniem dziecka. Zestaw zawiera proste karty pracy dla najmłodszych, ale również zadania z służące rozwijaniu kompetencji emocjonalno-społecznych dla starszych uczniów. Wśród materiałów znajdują się również karty pracy przetłumaczone na język ukraiński.
Pobierz ebooka, który zawiera karty pracy na pierwszy dzień zimy. Zestaw zawiera karty pracy dla najmłodszych (kolorowanki, labirynty, dopasowanie postaci do cienia, puzzle itp.) oraz materiały edukacyjne dla starszych uczniów (zimowy sen zwierząt, ślady zwierząt zimą).
W codziennym życiu zewsząd otaczają nas wysokie technologie. Coraz częściej sięgamy po nie również w edukacji i terapii. Niejednokrotnie nauczyciele, specjaliści i terapeuci zaczynają poszukiwać nowych dróg i metod prowadzenia zajęć. Chętnie sięgają po nowoczesne technologie po to, aby zajęcia miały bardziej atrakcyjną formę. W ostatnim czasie z konieczności niezwykle popularna stała się terapia logopedyczna w formie spotkań zdalnych. W środowisku logopedycznym zauważa się coraz więcej specjalistów, którzy zaczęli korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), aby świadczyć swoje usługi terapeutyczne na odległość, wspomagać rozpoczęte działania czy utrwalać efekty dotychczasowej terapii gabinetowej. Zatem mitem staje się podejście, iż zdalna terapia logopedyczna nie jest możliwa.
Od 1 września 2022 r. obowiązują nowe standardy zatrudniania nauczycieli specjalistów w szkołach i przedszkolach. Celem wprowadzonych zmian jest zwiększenie dostępności nauczycieli przygotowanych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W związku z wprowadzeniem nowego stanowiska nauczycielskiego – pedagoga specjalnego – konieczne stało się wydanie nowych przepisów dotyczących szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Jakie wymogi kwalifikacyjne powinien spełniać nauczyciel zatrudniany w szkole, przedszkolu i placówce oświatowej? Odpowiedź na to pytanie wymaga żmudnego wertowania obowiązujących przepisów. Dzięki zaprezentowanemu zestawieniu, nie musisz już tego robić. W tabelach znajdziesz wymogi kwalifikacyjne na poszczególnych stanowiskach nauczycielskich. W drugiej części artykułu znajdziesz zaś wymagania kwalifikacyjne wobec pracowników niepedagogicznych.