Media informują nas o eskalacji przemocy w szkołach, w tym o aktach przemocy seksualnej. Problem ten występuje niemal w każdej szkole. W publikacji przeczytasz m.in., jak rozpoznać przemoc seksualną i jak jej przeciwdziałać oraz jakie działania wobec przemocy seksualnej powinna podejmować szkoła. Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego. Na końcu publikacji zamieszczono scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów na temat tego, jak chronić granice własnego ciała.
Padaczka często wywołuje obawy i lęk u nauczycieli. Również rodzice uczniów z padaczką mają obawy związane z tym, jak nauczyciele poradzą sobie z objawami choroby. Dlatego tak ważna jest współpraca specjalistów i nauczycieli z rodzicami dziecka i odwrotnie. Współpraca ta ma na celu nie tylko zapewnić dziecku bezpieczeństwo w razie napadu. Ma również ułatwić wspieranie ucznia w rozwijaniu umiejętności społecznych, w tym radzeniu sobie z trudnościami wynikającymi z epilepsji. Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego.
Zróżnicowany wygląd dopalaczy sprawia, że trudno je identyfikować. Bo kto podejrzewa, że sole kąpielowe lub środki do pielęgnacji roślin ukrywają psychoaktywne syntetyki? Zresztą zarówno wygląd, jak i skład dopalaczy ciągle się zmieniają. Często zapominamy, że w zasięgu uczniów są substancje nie mniej groźne w działaniu niż klasyczne narkotyki. Substancje te, choć nie zostały wymienione w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, zażywane w nieodpowiedni sposób lub w nadmiarze są równie groźne dla zdrowia i życia. Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego. Przeczytasz w niej, czym są dopalacze, jak je rozpoznać, jak postępować wobec tych, którzy je zażywają oraz jak przeciwdziałać temu problemowi.
Częstym obrazem w dzisiejszych czasach są puste podwórka i młodzież całkowicie pochłonięta ekranem smartfona.Takie obrazy dotyczą nie tylko pojedynczych osób, ale też grup nastolatków, które zamiast rozmawiać czy wspólnie się bawić, spędzają czas skupieni wyłącznie na tej aktywności. Zjawisko notorycznego spoglądania w miniekran obserwujemy niemal wszędzie: w placówkach publicznych, na ulicy, w sklepach, środkach komunikacji miejskiej.Zatem określenie – pokolenie pochylonych głów coraz bardziej się sprawdza.Świadomi nauczyciele, a także rodzice uczniów grzmią na alarm, zwłaszcza że nader często skarżą się na swoją bezradność wobec problemu. Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.
W niniejszej publikacji zajmujemy się analizą przemocy rówieśniczej, która odbywa się w środowisku szkolnym. Poradnik dedykowany jest nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.
Świat nastolatka jest przepełniony pokusami – pojawiają się zachęty ze strony otoczenia, by spróbować wielu „dorosłych” sposobów na obniżenie napięcia, rozluźnienie. W ręku kilkunastoletnich uczniów pojawiają się papierosy – w formie „analogowej” lub elektronicznej. Jak zabrać się za ten społeczny problem? Jak rozmawiać z młodymi ludźmi, by wesprzeć ich w trudnej sytuacji, gdy staną przed rówieśnikiem proponującym „bucha”? W ebooku znajdziesz m.in.: wskazówki jak wspierać uczniów w dobrych wyborach; jak reagować na uczniowskie przechwałki dotyczące palenia papierosów i stosowania innych używek oraz co zrobić, gdy podczas przerwy wakacyjnej przyłapiesz ucznia na „dymku”.
Dzieci z zespołem Downa często ocenianie są przez pryzmat wielu stereotypów, a wiedza o ich rozwoju nie jest powszechna. Często mylny obraz budują błędne przekonania, zbyt duże uogólnienia. Tymczasem każde dziecko z zespołem Downa rozwija się inaczej.Dzieci z zespołem Downa (ZD) korzystają również z nauki w szkołach ogólnodostępnych. Dlatego tak istotne jest, by dobrze rozumieć ich potrzeby. W niniejszej publikacji przedstawiono najczęściej występujące problemy uczniów z ZD w szkole masowej. Autorki podpowiadają, jak na etapie edukacji wczesnoszkolnej pracować nad spójnością i wzajemną akceptacją w klasie, do której uczęszcza dziecko z ZD.
Działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu odpowiada dyrektor. Sprawdź, jak powinna być dokumentowana pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu.
Pobierz ebook i dowiedz się, jakie wskazania prawne należy wziąć pod uwagę w przypadku ucznia z chorobą przewlekłą w szkole ogólnodostępnej. Pamiętaj, że pierwszej kolejności zapewnić mu odpowiednie warunki nauki oraz właściwą opiekę. Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole powinien być także objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Przedstawiamy szereg wytycznych dotyczących organizacji pracy i opieki nad uczniem z chorobą przewlekłą w szkole i przedszkolu.
W ostatnim czasie w mediach pojawia się wiele niepokojących doniesień o rosnącym ryzyku zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, a ostatnie lata przyniosły wzrost liczby prób samobójczych u dzieci i młodzieży Brakuje miejsc w dziecięcych oddziałach psychiatrycznych, a kolejki w poradniach są zdecydowanie za długie. Bardzo ważne jest więc odpowiednio wczesne zauważenie objawów depresji, a te często można zauważyć w szkole, w które uczeń spędza przecież większą część dnia. Pobierz ebooka, z którego dowiesz się, jak rozpoznać objawy depresji u młodszych dzieci oraz młodzieży i poznasz podstawowe zasady reagowania na niepokojące sygnały. W o=publikacji znajdują się również dwa scenariusze zajęć dotyczące prewencji depresji.