Nauczyciel wspomagający pomaga uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz nauczycielom pracującym z nim. Przepisy prawa oświatowego nie precyzują, jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel wspomagający, ale może on samodzielnie utworzyć teczkę nauczyciela wspomagającego, w której będzie gromadził informacje na temat swojej codziennej pracy i realizacji zadań wyznaczonych przez dyrektora. Eksperci portalu ePedagogika.pl zaproponowali dokumenty, które mogą być włączone do takiej teczki. Ostatecznie o zakresie prowadzonej dokumentacji decyduje jednak dyrektor szkoły.
Myśli rezygnacyjne pojawiają się już u kilkulatków.Mimo że tak małe dziecko raczej nie powie wprost, że nie chce żyć, to problem może być równie poważny, jak u nastolatków.O ile jednak dużo mówi się o tym, jak rozmawiać z nastolatkiem, tak rzadko wspomina się o dzieciach w młodszej grupie wiekowej.Dlatego pierwsza część publikacji dotyczy tego co robić, gdy młodszy uczeń ma myśli rezygnacyjne.Dowiesz się z niej m.in.: jakie problemy dziecko manifestuje swoim zachowaniem, jakich problemów doświadcza dziecko kilkuletnie, jak rozmawiać z rodzicami, aby mogli pomóc swoim dzieciom w radzeniu sobie z trudnościami. Co na temat myśli samobójczych oraz myśli rezygnacyjnych u dzieci i młodzieży powinien wiedzieć każdy nauczyciel? Jak reagować na wyraźnie artykułowane myśli rezygnacyjne i myśli samobójcze u nastolatków i jak rozmawiać z nimi o problemach? Odpowiedzi znajdziesz w drugiej części publikacji.
Do gabinetów psychologów dziecięcych coraz częściej trafiają rodzice zaniepokojeni tym, jak ich dziecko się odżywia. Obserwują wycofanie córki czy syna z jedzenia wspólnie z rodziną, nasilające się ograniczenia ilości jedzenia, dążenie do odchudzania się, wykonywania ćwiczeń, odrzucania różnych produktów. Dlatego zarówno rodzice, jak i szkoła powinni wiedzieć, na jakie sygnały zwrócić uwagę i jak na nie reagować. Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego. Zachęcamy do skorzystania ze scenariuszy zajęć dla uczniów dotyczących profilaktyki i psychoedukacji w kontekście zaburzeń odżywiania.
Wydawać by się mogło, że pierwsze przygody z alkoholem to domena licealistów – prawie dorosłych, eksperymentujących na osiemnastkach. Niestety, w rzeczywistości pierwszy kontakt z alkoholem dzieci mają dużo wcześniej. Okazuje się, że wiek 13 lat i 2 miesiące to czas przeciętnej inicjacji alkoholowej. Pierwszy „zawrót głowy” ma więc za sobą już większość trzynastolatków. Dlaczego młodzież tak wcześnie sięga po alkohol i jak nauczyciel powinien rozmawiać z uczniami na ten temat? Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.
Media informują nas o eskalacji przemocy w szkołach, w tym o aktach przemocy seksualnej. Problem ten występuje niemal w każdej szkole. W publikacji przeczytasz m.in., jak rozpoznać przemoc seksualną i jak jej przeciwdziałać oraz jakie działania wobec przemocy seksualnej powinna podejmować szkoła. Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego. Na końcu publikacji zamieszczono scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów na temat tego, jak chronić granice własnego ciała.
Padaczka często wywołuje obawy i lęk u nauczycieli. Również rodzice uczniów z padaczką mają obawy związane z tym, jak nauczyciele poradzą sobie z objawami choroby. Dlatego tak ważna jest współpraca specjalistów i nauczycieli z rodzicami dziecka i odwrotnie. Współpraca ta ma na celu nie tylko zapewnić dziecku bezpieczeństwo w razie napadu. Ma również ułatwić wspieranie ucznia w rozwijaniu umiejętności społecznych, w tym radzeniu sobie z trudnościami wynikającymi z epilepsji. Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego.
Zróżnicowany wygląd dopalaczy sprawia, że trudno je identyfikować. Bo kto podejrzewa, że sole kąpielowe lub środki do pielęgnacji roślin ukrywają psychoaktywne syntetyki? Zresztą zarówno wygląd, jak i skład dopalaczy ciągle się zmieniają. Często zapominamy, że w zasięgu uczniów są substancje nie mniej groźne w działaniu niż klasyczne narkotyki. Substancje te, choć nie zostały wymienione w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, zażywane w nieodpowiedni sposób lub w nadmiarze są równie groźne dla zdrowia i życia. Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego. Przeczytasz w niej, czym są dopalacze, jak je rozpoznać, jak postępować wobec tych, którzy je zażywają oraz jak przeciwdziałać temu problemowi.
Częstym obrazem w dzisiejszych czasach są puste podwórka i młodzież całkowicie pochłonięta ekranem smartfona.Takie obrazy dotyczą nie tylko pojedynczych osób, ale też grup nastolatków, które zamiast rozmawiać czy wspólnie się bawić, spędzają czas skupieni wyłącznie na tej aktywności. Zjawisko notorycznego spoglądania w miniekran obserwujemy niemal wszędzie: w placówkach publicznych, na ulicy, w sklepach, środkach komunikacji miejskiej.Zatem określenie – pokolenie pochylonych głów coraz bardziej się sprawdza.Świadomi nauczyciele, a także rodzice uczniów grzmią na alarm, zwłaszcza że nader często skarżą się na swoją bezradność wobec problemu. Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.
W niniejszej publikacji zajmujemy się analizą przemocy rówieśniczej, która odbywa się w środowisku szkolnym. Poradnik dedykowany jest nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.
Świat nastolatka jest przepełniony pokusami – pojawiają się zachęty ze strony otoczenia, by spróbować wielu „dorosłych” sposobów na obniżenie napięcia, rozluźnienie. W ręku kilkunastoletnich uczniów pojawiają się papierosy – w formie „analogowej” lub elektronicznej. Jak zabrać się za ten społeczny problem? Jak rozmawiać z młodymi ludźmi, by wesprzeć ich w trudnej sytuacji, gdy staną przed rówieśnikiem proponującym „bucha”? W ebooku znajdziesz m.in.: wskazówki jak wspierać uczniów w dobrych wyborach; jak reagować na uczniowskie przechwałki dotyczące palenia papierosów i stosowania innych używek oraz co zrobić, gdy podczas przerwy wakacyjnej przyłapiesz ucznia na „dymku”.