Wszystkie działania związane z kształceniem specjalnym dziecka należy odpowiednio dokumentować. Jednak przepisy nie określają katalogu takich dokumentów. Co w takim razie powinno się znaleźć w indywidualnej teczce dziecka z orzeczeniem? Jak przedszkole powinno prowadzić teczkę dziecka? Komu przekazać dokumenty zgromadzone po ukończeniu przedszkola? Na te pytania odpowiadamy w naszym e-booku.
Siła wyższa w Kodeksie pracy nie została zdefiniowana. Orzecznictwo Sądu Najwyższego wypracowało jednak warunki, jakie musi spełnić zdarzenie, by można było uznać je za spowodowane działaniem siły wyższej. Czy nauczyciele mogą skorzystać ze zwolnienia od pracy z powodu siły wyższej? Czy pracownik szkoły musi uzasadnić wniosek o zwolnienie od pracy w pilnych sprawach rodzinnych? Czy niewykorzystane zwolnienie od pracy przechodzi na kolejny rok kalendarzowy? Przekonaj się, jak udzielać urlopu z powodu siły wyższej oraz gdzie przechowywać wnioski pracowników szkoły o udzielenie tego zwolnienia.
Organizacja zebrań rady pedagogicznej w ostatnich latach nieco się zmieniła. Była możliwość prowadzenia zdalnych rad, choć aktualnie przepis ten już nie obowiązuje. Wprowadzone zostały nowe obowiązki, jak choćby opiniowanie dostosowań do egzaminów ósmoklasistów uczniów z Ukrainy. Czy dyrektor wydaje zarządzenie po podjęciu uchwały przez radę? Kiedy dyrektor może kwestionować uchwały rady pedagogicznej? Jaki jest termin na sporządzenie protokołu z zebrania rady pedagogicznej? Podpowiadamy, co się zmieniło i jakie są aktualnie zadania i kompetencje rady pedagogicznej
Spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą, czyli inaczej – edukacja domowa, to coraz częściej spotykana forma nauczania. Aby prawidłowo zorganizować takie nauczanie, trzeba dokładnie poznać przepisy. Przygotowaliśmy kompendium wiedzy z zakresu edukacji domowej, które pomoże dyrektorowi prawidłowo zorganizować tę formę nauki.
Jednym z zadań wychowawców jest przekazanie uczniom informacji dotyczących zależności między stereotypami, uprzedzeniami a dyskryminacją oraz uświadomienie im, jak szkodliwe są stereotypy i w jaki sposób mogą one prowadzić do dyskryminacji. W dzisiejszej rzeczywistości coraz częściej występują homofobiczne incydenty. Coraz więcej uczniów rezygnuje z ukrywania swojej orientacji seksualnej lub tożsamości płciowej. Dlatego też warto przeprowadzać z uczniami zajęcia pokazujące jak wzmacniać swoją tożsamość, co to znaczy być tolerancyjnym, jak unikać stereotypów i zachowań dyskryminacyjnych. Dyskryminacja, np. ze względu na orientację seksualną czy pochodzenie, to wciąż poważny problem w polskich szkołach. Niniejsza publikacja zawiera scenariusze antydyskryminacyjne o różnej tematyce i dla różnych grup Wiekowych. Dedykowana jest nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.
Żaden akt prawa oświatowego nie zawiera listy dokumentów, które powinien tworzyć i gromadzić wychowawca oddziału. Wytyczne ma prawo ustalić dyrektor szkoły, ale nie zawsze to robi. Dlatego, jeżeli w Twojej szkole nie ma takiego obowiązku, rozważ założenie własnej teczki. Lista dokumentów tworzonych przez wychowawców nazywana jest często „teczką wychowawcy”. Potrzebę powstania takiej teczki często wskazują sami nauczyciele. Zestaw dokumentów opracowanych przez wychowawcę jest bardzo przydatny, gdyż gromadzi informacje potrzebne w czasie pełnienia roli nauczyciela sprawującego opiekę nad oddziałem klasowym. Jeśli dyrektor uzna, że ustandaryzowanie „teczki wychowawcy” usprawni organizację pracy szkoły, może narzucić jej zawartość. W publikacji znajdziesz wzory potrzebnych dokumentów.
Mimo wielu kampanii społecznych i coraz większej świadomości społecznej dotyczącej tolerancji, wciąż możemy zauważyć oznaki nietolerancji wśród uczniów. By wprowadzić w szkole czy klasie kulturę opartą na akceptacji i poszanowaniu równości, musimy działać u podstaw. Warto zacząć od uświadamiania, skąd biorą się objawy nietolerancji i jakie są ich przyczyny. Pracując z uczniami na przyczynach, a nie objawach, możemy spodziewać się dużo lepszych rezultatów. Niniejsza publikacja zawiera scenariusze zajęć o tematyce tolerancji dla uczniów wszystkich klas szkół podstawowych. Dedykowana jest nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.
Opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych jest jednym z najtrudniejszych zadań, z którymi mierzą się nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Wskazówki zawarte w przepisach prawa oświatowego mają bardzo ogólny charakter, dlatego pojawia się wiele pytań dotyczących nie tylko treści, ale także procedury opracowania i modyfikacji IPET. Usystematyzuj swoją wiedzę i poznaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania, a w razie potrzeby – wykorzystaj gotowe wzory dokumentów
Czym są wagary? Dlaczego jedni uczniowie decydują się na unikanie lekcji, inni nie? Wydawać by się mogło, że odpowiedź jest prosta. Jedni rzetelnie podchodzą do obowiązków, inni nie. Czy zjawisko wagarów jest jednak tak proste i świadczy o tym, jaki jest uczeń? A może wagary są objawem innych trudności? Często wynikają przecież z nadmiernego stresu, poczucia braku rozwiązania piętrzących się problemów szkolnych. Czasem na wagary chodzą nastolatki zmagające się z depresją, zaburzeniami adaptacyjnymi, poczuciem odrzucenia i osamotnienia. Mogą wskazywać również na przemoc szkolną i być sposobem na jej unikanie. Dlatego tak ważne jest rozpoznanie, z jakiego powodu konkretny uczeń opuszcza zajęcia. Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego.
Żyjemy w czasach ogromnego kryzysu psychicznego dzieci i młodzieży. Coraz więcej młodych ludzi korzysta z pomocy psychologów, psychiatrów, ośrodków interwencyjnych. Wielu z nich jednak żyje w ukryciu, a o ich kłopotach wiedzą tylko najbliżsi – najczęściej rówieśnicy, ukrywający dylematy kolegów przed dorosłymi. Młodzież wie o sobie nawzajem zdecydowanie więcej niż podejrzewają dorośli. Gdy okazuje się, że jeden z uczniów doświadczał przemocy, miał myśli samobójcze, okaleczał się, najczęściej wiedzieli o tym jego rówieśnicy. Dlaczego nie mówili o tym nauczycielom? Z perspektywy dorosłego ujawnienie takiego sekretu pozwoliłoby udzielić pomocy znacznie wcześniej, udałoby się zapobiec najpoważniejszym konsekwencjom sytuacji. Z punktu widzenia nastolatka nie jest to jednak oczywiste.Dlatego też warto zachęcać uczniów do angażowania nauczycieli, wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych we wspólną pomoc dla rówieśników zmagających się z różnorodnymi problemami.