Pod koniec półrocza często dokonujemy testów sprawdzających poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Oprócz tego tradycyjnego sposobu warto wykorzystać gry edukacyjne. W ich czasie uczeń jest bardziej odprężony, zaangażowany wielozmysłowo i nastawiony pozytywnie na działanie. Być może skonfrontowanie osiągnięć zawartych w testach z poziomem wiedzy i umiejętności prezentowanym podczas gier, da pełen obraz uczniowskich sukcesów edukacyjnych. Proponowany scenariusz lekcji na podsumowanie I półrocza można wykorzystać na lekcji wychowawczej lub na zajęciach przedmiotowych.
Konflikty są częścią ludzkiej codzienności i nie da się ich uniknąć nawet w bardzo bliskich relacjach. W okresie dorastania, który z natury jest czasem dynamicznym i pełnym przeróżnych zmian, łatwo o konflikty – zarówno w grupie rówieśniczej, jak i pomiędzy pokoleniami. Dla nastolatków nieporozumienia i kłótnie bywają trudne i obciążające. Często rozwiązaniem zamiast wyjaśnienia sprawy jest ucięcie kontaktu lub pogłębiający się dystans. Zadaniem scenariusza pt. Trening rozwiązywania konfliktów jest wsparcie młodzieży w rozwijaniu umiejętności negocjowania, mediowania i szukania rozwiązań w relacjach interpersonalnych.
W każdej szkole można doświadczyć skutków wandalizmu. Czasami są to drobne akty niszczenia tego, co wspólne: zapychania toalet papierem, wyrzucania zawartości śmietników na podłogę, podpisywanie się na ścianie lub ławce. Zdarza się, że szkolny wandalizm przybiera zdecydowanie poważniejszą formę: potłuczone zostaje okno, zdewastowana szatnia, urwane drzwi w toalecie. Dlaczego uczniowie dopuszczają się wandalizmu? Przyczyny mogą być różne. Wandalizm może być efektem nudy, problemów emocjonalnych, braku poczucia przynależności, przejawem buntu. Jak zapobiegać takim zachowaniom? Scenariusz zajęć będzie pomocny w bezpośredniej pracy z uczniami.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas 3–6. Celem warsztatu jest przybliżeniem dzieciom sposobu funkcjonowania osób słabowidzących. Przeczytaj również artykuł dotyczący wspierania dzieci i uczniów niedowidzących w codziennym funkcjonowaniu w szkole. Dziecko niedowidzące w klasie – pomoce i organizacja pracy.
Zajęcia poświęcone współpracy oraz służące integracji grupy. Doskonale sprawdzą się podczas jednych z pierwszych zajęć po rozpoczęciu roku szkolnego. Scenariusz zajęć „Czy współpraca się opłaca” warto wykorzystać w szczególności, jeżeli do klasy dołączył nowy uczeń.
Scenariusz zajęć dla młodszych dzieci w wieku przedszkolnym. Celem zajęć jest wyjaśnienie dzieciom, czym są różnice rasowe i prewencja mechanizmom wykluczenia i dyskryminacji ze względu na pochodzenie.
Słowo „ekoludek” kojarzy się z „ufoludkiem”, dlatego też na zajęciach poświęconych ochronie środowiska pobawmy się z dziećmi w przybyszów z planety, gdzie panuje harmonia mieszkańców z zastałą naturą. Co to oznacza? Jak taka planeta mogłaby się nazywać? Jakie pomysły rdzennych ekoludków można, a nawet trzeba jak najszybciej wdrożyć na Ziemi?
Zajęcia trenujące wzywanie pierwszej pomocy realizują zadanie 7 przedszkola: „Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym”. Zadanie to wydaje się być kluczem przedszkolnego wychowania od najmłodszej grupy, a jego pogłębienie o wypadki buduje pewność siebie w nieprzewidzianych sytuacjach i umiejętność przewidywania konsekwencji różnych zachowań.
Scenariusz zajęć z zakresu edukacji rozwojowej (edukacji globalnej),których celem jest rozwijanie wrażliwości międzykulturowej.
Scenariusz zajęć z orientacji zawodowej dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy indywidualnej i do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje. Scenariusz można wykorzystać w nawiązaniu do światowego dnia poczty.
Gra z doradztwa zawodowego dla uczniów klas I-III szkoły zawodowej. Jest przeznaczona do pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Scenariusz pochodzi z magazynu Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej.
21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, zwany również Międzynarodowym Dniem Dziedzictwa Językowego. Święto ustanowione przez UNESCO 20 lat temu ma podkreślić różnorodność kulturową na świecie i dbałość o swój język narodowy. Przedstawiamy pomysły na zajęcia językowe, które dostarczają utwory dwóch świetnych językoznawczyń i poetek dla dzieci: Agnieszki Frączek i Małgorzaty Strzałkowskiej.
Grudzień to dobry miesiąc na budowanie wspólnoty w rodzinie, w szkole, w przedszkolu. Nic tak nie łączy jak wspólne działania: porządkowanie domu, przygotowywanie świątecznego wystroju, pieczenie, rozmyślanie o tym, co może ucieszyć najbliższych pod choinką. Podpowiadamy, jak urozmaicić dzieciom ten czas książkami i zabawami.
„Bajka o Wiśle” jest przykładem na połączeniem tekstu literackiego i wydobywania z dzieci przeżyć estetycznych z dostarczeniem konkretnej wiedzy poznawczej. Wraz z opowiadaczem kamishibai, który w drewnianej skrzynce przewraca kolejne karty narracyjne, słuchacze przenoszą się od źródła Wisły, aż po jej ujście, mijają miasta i regiony, poznają dopływy, bogaty świat fauny i flory, poszerzają słownictwo o nazwy geograficzne związane m.in. z budową rzeki.