Dzień Postaci z Bajek to doskonała okazja, by uczniowie klas I-III odkryli wartości, jakie kryją się za postaciami ze znanych opowieści. Bohaterowie bajek przekazują ważne lekcje o odwadze, dobroci, ostrożności i lojalności. Zajęcia będą pełne inspirujących odkryć – dzieci nauczą się rozpoznawać pozytywne cechy bohaterów oraz przypisywać im wartości, które mogą wprowadzać w swoje życie. Dzięki temu uczniowie rozwiną umiejętność współpracy, słuchania i zrozumienia dla różnorodności, wzbogacając przy tym swoje doświadczenia o moc płynącą z bajkowych historii.
Współcześni uczniowie żyją w świecie przepełnionym bodźcami i informacjami. Wielu z nich skarży się na kłopoty z koncentracją uwagi i trudności z zapamiętywaniem informacji. Dla młodego układu nerwowego życie w szybkim tempie i w intensywnym kontakcie z stymulującą elektroniką to wielkie wyzwanie. Nic dziwnego, że wraz ze zmęczeniem pojawia się osłabienie funkcji poznawczych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w procesie wzmacniania funkcji poznawczych takich jak pamięć, waga, myślenie i spostrzeganie oraz psychoedukacja w obszarze dbania o własny układ nerwowy
Hejt w Internecie z roku na rok staje się coraz poważniejszym problemem, a młodzież spotyka się na co dzień. Warsztaty „Zrozumieć i przeciwdziałać hejtowi” mają pomóc uczniom klas VI-VIII zrozumieć to zjawisko, nauczyć ich odróżniania hejtu od konstruktywnej krytyki oraz pokazać, jak reagować na negatywne komentarze. Dzięki ćwiczeniom i dyskusjom, młodzież nie tylko zdobywa wiedzę, ale także rozwija empatię i refleksję nad swoim zachowaniem w sieci. To idealna okazja, by wzmocnić poczucie odpowiedzialności i przeciwdziałać hejtowi.
Scenariusz zajęć jest przeznaczony dla uczniów klas VII-VIIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia mają na celu uświadomienie uczniom, jakie uczucia i emocje towarzyszą uchodźcom z Ukrainy. Warto przeprowadzić je przed pojawieniem się w klasie uczniów z zagranicy. Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie wychowawczej, języku polskim lub wiedzy o społeczeństwie.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej, przygotowujących się do przyjęcia do klasy ucznia pochodzącego z Ukrainy. W czasie zajęć dzieci dowiedzą się m.in. czym jest tolerancja i jak niewielkie znaczenie w codziennym życiu mają takie różnice jak pochodzenie i narodowość. Zajęcia stwarzają także szansę na zadawanie pytań i rozwiania wątpliwości dotyczących nowego ucznia i kraju jego pochodzenia. Przeczytaj artykuł: Uczeń z Ukrainy – etapy adaptacji i formy wsparcia oferowane przez wychowawcę
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Celem zajęć jest wyjaśnienie dzieciom, czym jest status społeczny i materialny. Dzieci dowiadują się, jak stan posiadania może wpłynąć na komfort życia i zastanawiają się, czy bogactwo naprawdę daje szczęście.
Nie kupisz jej w aptece. A potrzebna jest do życia jak powietrze. Gdy jej brakuje, każdy człowiek, szczególnie młody, zaczyna doświadczać brak równowagi i harmonii swych życiu. Staje się niespokojny, zestresowany, a nawet agresywny. To witamina N jak natura. Jest bezcenna i dostępna na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, by wyjść na spacer, pojeździć leśnymi traktami na rowerze, popływać w jeziorze, pobiegać boso po trawie z poranną rosą, poleżeć na łące wdychając zapachy ziemi. Przedstawiamy scenariusz zajęć „Czym dla mnie jest przyroda?”.
Dzieci uwielbiają być pomocnikami w kuchni – od umilania czasu gotowania dzięki koncertom perkusyjnym na garnkach i pokrywach, przez zaangażowane mycie, krojenie, mieszanie różnych produktów aż do smakowania efektów wspólnej pracy. W przedszkolu pole eksperymentów małego kucharza może rozszerzyć się o poznawanie nowych produktów i przypraw, wiedzę z zakresu dietetyki, bezpieczeństwa pracy oraz współpracy.
„Ciociu, a gdzie Ty pracujesz?” – usłyszałam kiedyś od 5-latka. Pomyślałam, że w odpowiedzi na to pytanie zaproszę wychowanków na spacer i pokażę im drogę od przystanku autobusowego do miejsca mojej pracy. Z ciekawością słuchałam komentarzy dzieci: „O, to droga do przedszkola!”, „Ciociu, Ty blisko przedszkola pracujesz?”. Pod furtką placówki musiałam wyjawić dzieciom prawdę J to, że jestem z nimi w przedszkolu jest moją pracą! Zadałam więc kolejne pytanie: „To kim ja jestem z zawodu?” i odezwał się chór odpowiedzi: „Ciocią!”... Kto jeszcze pracuje w przedszkolu? I czy faktycznie jestem… „ciocią?”
Scenariusz z doradztwa zawodowego dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. W czasie zajęć uczniowie będą mogli zrozumieć, jaki jest związek procesu uczenia się i zdobywania oraz wykonywania pracy w określonych zawodach. Scenariusz jest przeznaczony do pracy z grupą przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń́: wskazuje rożne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki.
Scenariusz zajęć z orientacji zawodowej dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy grupowej i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach. Scenariusz można wykorzystać w nawiązaniu do światowego dnia poczty.
Scenariusz zajęć z orientacji zawodowej dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy indywidualnej i do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje. Scenariusz można wykorzystać w nawiązaniu do światowego dnia poczty.
21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, zwany również Międzynarodowym Dniem Dziedzictwa Językowego. Święto ustanowione przez UNESCO 20 lat temu ma podkreślić różnorodność kulturową na świecie i dbałość o swój język narodowy. Przedstawiamy pomysły na zajęcia językowe, które dostarczają utwory dwóch świetnych językoznawczyń i poetek dla dzieci: Agnieszki Frączek i Małgorzaty Strzałkowskiej.
Grudzień to dobry miesiąc na budowanie wspólnoty w rodzinie, w szkole, w przedszkolu. Nic tak nie łączy jak wspólne działania: porządkowanie domu, przygotowywanie świątecznego wystroju, pieczenie, rozmyślanie o tym, co może ucieszyć najbliższych pod choinką. Podpowiadamy, jak urozmaicić dzieciom ten czas książkami i zabawami.
„Bajka o Wiśle” jest przykładem na połączeniem tekstu literackiego i wydobywania z dzieci przeżyć estetycznych z dostarczeniem konkretnej wiedzy poznawczej. Wraz z opowiadaczem kamishibai, który w drewnianej skrzynce przewraca kolejne karty narracyjne, słuchacze przenoszą się od źródła Wisły, aż po jej ujście, mijają miasta i regiony, poznają dopływy, bogaty świat fauny i flory, poszerzają słownictwo o nazwy geograficzne związane m.in. z budową rzeki.