
Lekcja pomaga uczniom zrozumieć, czym jest dojrzewanie i jakie zmiany wiążą się z tym okresem życia – fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne. Dzięki pracy z mapą mentalną, kartami dydaktycznymi i grą symulacyjną uczniowie odkrywają, jak różne obszary (emocje, rozum i ciało) wpływają na ich reakcje. W ćwiczeniu porównującym dojrzewanie fizyczne i dojrzałość psychiczną uczą się, że oba procesy przebiegają równolegle, ale w różnym tempie. Zajęcia kończą się refleksją, że dojrzewanie jest indywidualne i każdy przechodzi je na swój sposób.
Projekt polega na przygotowaniu i realizacji Dnia sportu włączającego, w którym uczniowie tworzą konkurencje dostępne dla osób o różnych możliwościach psychofizycznych. Podczas pracy projektowej uczą się, jak modyfikować popularne gry i aktywności (np. siatkówka siedząca, bieg z przewodnikiem), a także rozwijają empatię i zrozumienie dla potrzeb innych. Wydarzenie kończy się wspólną refleksją i relacją pod hasłem „Sport dla wszystkich”, podkreślającą znaczenie współpracy, dostępności i radości z ruchu.

Projekt „Mapa życia” pozwala uczniom poznać i uporządkować etapy życia człowieka – od okresu noworodkowego po starość. Każda grupa przygotowuje plakat opisujący swój etap, zwracając uwagę na zmiany i wyzwania fizyczne, emocjonalne, psychiczne i społeczne. Wspólna praca kończy się prezentacją i quizem opartym na pytaniach stworzonych przez uczniów, co sprzyja aktywnemu uczeniu się i wzajemnemu słuchaniu. Efektem końcowym jest wystawa edukacyjna na szkolnym korytarzu, która inspiruje całą społeczność szkolną do refleksji nad różnorodnością etapów życia. Projekt rozwija współpracę, kreatywność i umiejętność krytycznego myślenia, a jednocześnie pomaga lepiej rozumieć siebie i innych.

Przemoc psychiczna, w tym cyberprzemoc, jest coraz częściej obecna w życiu młodych ludzi, szczególnie w środowisku szkolnym i mediach społecznościowych. Świadkowie takich sytuacji często nie wiedzą, jak właściwie zareagować, co może prowadzić do eskalacji problemu. Celem zajęć jest uświadomienie uczniom, jak ważna jest ich reakcja w sytuacjach przemocy oraz wskazanie konkretnych kroków, które mogą podjąć, aby wesprzeć osobę doświadczającą przemocy i przeciwdziałać jej skutkom. Podczas zajęć uczniowie pracują w grupach nad analizą scenariuszy sytuacyjnych oraz wypracowują skuteczne sposoby działania jako świadkowie przemocy. Dzięki temu uczą się, że nawet drobna reakcja może mieć ogromne znaczenie dla osoby potrzebującej wsparcia, a reagowanie na przemoc jest nie tylko wyrazem empatii, ale też odpowiedzialności społecznej.

Postanowienia noworoczne bywają traktowane z przymrużeniem oka. Przełom roku to jednak czas, w którym trudno się powstrzymać od zakładania, jakie będą kolejne miesiące. To dobry moment na to, by pomóc uczniom rozwijać umiejętności tworzenia planów i wprowadzania ich w życie. Jakie założenia powinno spełniać postanowienie noworoczne, by miał szanse przerodzić się w konstruktywny, realny plan działania?

Różnorodność to siła, która wzbogaca każdą społeczność, ale często może być źródłem wyzwań w relacjach rówieśniczych. Odmienność z powodu na przykład innego wyglądu, trudności szkolnych, pochodzenia, orientacji seksualnej niesie ze sobą niestety ryzyko doświadczenia wykluczenia rówieśniczego. Niniejszy scenariusz został stworzony, aby wspierać uczniów w odkrywaniu, rozumieniu i akceptacji odmienności zarówno swojej, jak i innych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwijaniu postawy akceptacji dla różnorodności i odmienności wśród rówieśników.

Integracja klasy z uczniami o odmiennej kulturze i tradycji to ważny element edukacji. Tylko współpraca, zrozumienie, dobra atmosfera w klasie mogą nam pozwolić na realizację celów i przynieść efekty. Często uczniowie w klasie, do której doszedł uczeń z odmiennego kręgu kulturowego, nie znają zwyczajów, tradycji i historii danego kraju. Warto wykorzystać okazję, aby poznać kraj, którego nie znamy. Taka sytuacja sprzyja zdobywaniu wiedzy o świecie, rozbudzaniu zainteresowań. Ważną rolę w integracji klasy wielokulturowej mogą odegrać rodzice naszych uczniów. Nastawienie rodziców do kolegów ich dzieci może ułatwić nam zintegrowanie zespołu klasowego.

Liczba uchodźców przybywających do Polski z powodu wojny w Ukrainie przekroczyła już milion. Głównie są to kobiety i dzieci, które zapisywane są do polskich szkół i przedszkoli. Bariera językowa, ogromny lęk związany z wydarzeniami z niedalekiej przeszłości oraz najbliższą przyszłością towarzyszy zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Scenariusz ma na celu wsparcie integracji zespołów klasowych, do których dołączają dzieci uchodźcze. Materiały dla uczniów zostały przetłumaczone na język ukraiński.

W dniu 8 marca obchodzimy nie tylko Dzień Kobiet, ale także Dzień Rudych. Mało kto pamięta po tym drugim, dość nietypowym dniu. A szkoda, bo można nawiązać do niego podczas rozmów na temat akceptacji dla odmienności. Już w wieku przedszkolnym obserwuje się pierwsze przejawy rozróżnienia członków grupy ze względu na wygląd. Dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne kształtują swoją postawę wobec odmienności obserwując dorosłych. Czasem wystarczy, że kolega z klasy ma rude włosy, piegi, czy inną charakterystyczną cechę, by przylgnęła do niego nieprzyjemna łatka „innego”. Scenariusz ma na celu wesprzeć najmłodsze grupy w rozwoju postawy akceptacji i tolerancji względem rówieśników.
Nie kupisz jej w aptece. A potrzebna jest do życia jak powietrze. Gdy jej brakuje, każdy człowiek, szczególnie młody, zaczyna doświadczać brak równowagi i harmonii swych życiu. Staje się niespokojny, zestresowany, a nawet agresywny. To witamina N jak natura. Jest bezcenna i dostępna na wyciągnięcie ręki. Wystarczy, by wyjść na spacer, pojeździć leśnymi traktami na rowerze, popływać w jeziorze, pobiegać boso po trawie z poranną rosą, poleżeć na łące wdychając zapachy ziemi. Przedstawiamy scenariusz zajęć „Czym dla mnie jest przyroda?”.

Dzieci uwielbiają być pomocnikami w kuchni – od umilania czasu gotowania dzięki koncertom perkusyjnym na garnkach i pokrywach, przez zaangażowane mycie, krojenie, mieszanie różnych produktów aż do smakowania efektów wspólnej pracy. W przedszkolu pole eksperymentów małego kucharza może rozszerzyć się o poznawanie nowych produktów i przypraw, wiedzę z zakresu dietetyki, bezpieczeństwa pracy oraz współpracy.

„Ciociu, a gdzie Ty pracujesz?” – usłyszałam kiedyś od 5-latka. Pomyślałam, że w odpowiedzi na to pytanie zaproszę wychowanków na spacer i pokażę im drogę od przystanku autobusowego do miejsca mojej pracy. Z ciekawością słuchałam komentarzy dzieci: „O, to droga do przedszkola!”, „Ciociu, Ty blisko przedszkola pracujesz?”. Pod furtką placówki musiałam wyjawić dzieciom prawdę J to, że jestem z nimi w przedszkolu jest moją pracą! Zadałam więc kolejne pytanie: „To kim ja jestem z zawodu?” i odezwał się chór odpowiedzi: „Ciocią!”... Kto jeszcze pracuje w przedszkolu? I czy faktycznie jestem… „ciocią?”

Scenariusz z doradztwa zawodowego dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. W czasie zajęć uczniowie będą mogli zrozumieć, jaki jest związek procesu uczenia się i zdobywania oraz wykonywania pracy w określonych zawodach. Scenariusz jest przeznaczony do pracy z grupą przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń́: wskazuje rożne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki.

Scenariusz zajęć z orientacji zawodowej dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy grupowej i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach. Scenariusz można wykorzystać w nawiązaniu do światowego dnia poczty.
Scenariusz zajęć z orientacji zawodowej dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy indywidualnej i do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje. Scenariusz można wykorzystać w nawiązaniu do światowego dnia poczty.
21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, zwany również Międzynarodowym Dniem Dziedzictwa Językowego. Święto ustanowione przez UNESCO 20 lat temu ma podkreślić różnorodność kulturową na świecie i dbałość o swój język narodowy. Przedstawiamy pomysły na zajęcia językowe, które dostarczają utwory dwóch świetnych językoznawczyń i poetek dla dzieci: Agnieszki Frączek i Małgorzaty Strzałkowskiej.

Grudzień to dobry miesiąc na budowanie wspólnoty w rodzinie, w szkole, w przedszkolu. Nic tak nie łączy jak wspólne działania: porządkowanie domu, przygotowywanie świątecznego wystroju, pieczenie, rozmyślanie o tym, co może ucieszyć najbliższych pod choinką. Podpowiadamy, jak urozmaicić dzieciom ten czas książkami i zabawami.

„Bajka o Wiśle” jest przykładem na połączeniem tekstu literackiego i wydobywania z dzieci przeżyć estetycznych z dostarczeniem konkretnej wiedzy poznawczej. Wraz z opowiadaczem kamishibai, który w drewnianej skrzynce przewraca kolejne karty narracyjne, słuchacze przenoszą się od źródła Wisły, aż po jej ujście, mijają miasta i regiony, poznają dopływy, bogaty świat fauny i flory, poszerzają słownictwo o nazwy geograficzne związane m.in. z budową rzeki.