Okres dorastania to czas, w którym separacja od dorosłych jest wyzwaniem rozwojowym. Naturalne jest, że nastolatek odwraca swoją uwagę od opiekunów i kieruje ją w stronę rówieśników. To oni stają się punktem odniesienia, powiernikami najskrytszych tajemnic, pocieszycielami i towarzyszami w momentach najszczęśliwszych i najtrudniejszych. Często zdarza się, że rówieśnicy pierwsi dowiadują się o trudnościach swoich przyjaciół, ich kryzysach i niepokojących objawach. Na długo przed dorosłymi wiedzą o myślach rezygnacyjnych lub samobójczych kolegów i niestety nie zawsze potrafią odpowiednio zareagować. Obciążeni tajemnicą, uwikłani w konflikt lojalności zwyczajnie nie są w stanie rozwikłać trudnego dylematu, czy zgłosić dorosłym problem czy nie. Dlatego psychoedukacja w tym zakresie jest tak ważnym obszarem pracy z młodzieżą. Podstawą zapobiegania zachowaniom destrukcyjnym i samobójczym jest wczesna interwencja i zapewnienie pomocy nastolatkom najszybciej, jak się da. Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w udzielaniu skutecznego wsparcia rówieśnikom i angażowaniu dorosłych w trudne dla nich sytuacje.
Dzieci i młodzież często przyjmują postawę, że „wszystko im się należy”, nie zdając sobie sprawy, jak to wpływa na ich relacje z rówieśnikami i nauczycielami. Takie zachowania mogą prowadzić do konfliktów, nieporozumień, a nawet poczucia osamotnienia. Aby pomóc uczniom zrozumieć konsekwencje takiej postawy oraz pokazać im lepsze alternatywy, warto przeprowadzić warsztat, który nie tylko zidentyfikuje i przeanalizuje roszczeniowe zachowania, ale także wskaże, jak wdzięczność, odpowiedzialność i empatia mogą pozytywnie wpłynąć na ich życie i relacje z innymi. Skorzystaj z przygotowanego scenariusza warsztatu, który pomoże uczniom spojrzeć na siebie i swoje zachowania z nowej perspektywy. Może to być krok milowy w kształtowaniu odpowiedzialnych i dojrzałych postaw.
Zajęcia „Zrównoważona dieta technologiczna” mają na celu uświadomienie uczniom w wieku 15-19 lat konieczności zrównoważonego korzystania z technologii. W trakcie zajęć uczniowie będą promować różnorodne formy spędzania czasu wolnego, które nie wymagają użycia technologii, oraz wspólnie wypracują zasady zdrowego korzystania z nowych technologii. Zajęcia zakładają burzę mózgów, pracę w grupach, dyskusję oraz tworzenie plakatów. Uczniowie będą mieli okazję podzielić się swoimi pomysłami, a następnie w grupach stworzyć plakaty promujące aktywności offline. Na koniec zajęć wspólnie opracują zasady zdrowego korzystania z technologii, które zostaną wywieszone w klasie jako przypomnienie o potrzebie zachowania równowagi między czasem spędzanym przed ekranem a innymi aktywnościami.
Zadaniem proponowanego scenariusza lekcji jest wsparcie integracji dziecka z diagnozą ZA w gronie rówieśników, zapobieganie wykluczeniu i odrzuceniu poprzez zwiększenie świadomości uczniów. Ważne w pracy z dziećmi z ZA jest również łączenie ich trudności z zaburzeniem, co pozwala oddzielić objawy od ich woli i uniknąć poczucia winy, niskiej samooceny.
Scenariusz zajęć dedykowanych dzieciom w wieku 5-6 lat. Zajęcia mają na celu zapoznanie dzieci z pojęciem bogactwa oraz wskazanie, że bogactwo to nie tylko dobra materialne. Dzieci w czasie zajęć wskażą, co może dać im szczęście.
Scenariusz zajęć dedykowanych dzieciom w wieku od 4 do 6 lat. Zajęcia mają na celu uświadomienie dzieciom, że o wartości człowieka nie świadczą posiadane przez niego zasoby materialne. Przeczytaj artykuł: Ubóstwo a dyskryminacja w przedszkolu
Słowo „ekoludek” kojarzy się z „ufoludkiem”, dlatego też na zajęciach poświęconych ochronie środowiska pobawmy się z dziećmi w przybyszów z planety, gdzie panuje harmonia mieszkańców z zastałą naturą. Co to oznacza? Jak taka planeta mogłaby się nazywać? Jakie pomysły rdzennych ekoludków można, a nawet trzeba jak najszybciej wdrożyć na Ziemi?
Zajęcia trenujące wzywanie pierwszej pomocy realizują zadanie 7 przedszkola: „Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym”. Zadanie to wydaje się być kluczem przedszkolnego wychowania od najmłodszej grupy, a jego pogłębienie o wypadki buduje pewność siebie w nieprzewidzianych sytuacjach i umiejętność przewidywania konsekwencji różnych zachowań.
Scenariusz zajęć z zakresu edukacji rozwojowej (edukacji globalnej),których celem jest rozwijanie wrażliwości międzykulturowej.
Gra z doradztwa zawodowego dla uczniów klas I-III szkoły zawodowej. Jest przeznaczona do pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Scenariusz pochodzi z magazynu Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej.
Zanim zaczniemy planowanie Dnia Sportu, jego konkurencji i całego przebiegu, zapytajmy, w co chciałyby się pobawić same dzieci – jakie sporty uprawiają, jakie zabawy ruchowe lubią, jakie dyscypliny widziały w telewizji lub na żywo – być może po tej „konsultacji” scenariusz imprezy sportowej powstanie sam! Jeśli placówka nie dysponuje własnym, obszernym placem zabaw, zachęcam do poszukania w okolicy przestrzennego parku i dostosowanie jego infrastruktury do wybranych konkurencji.
Scenariusz może posłużyć jako propozycja przedszkolnego Dnia Matki lub zajęć otwartych z rodzicem, ale też po prostu wspólna zabawa dzieci. Jest pomyślany jako ścisła współpraca 2 osób przez całe zajęcia, gdzie jedna z nich całkowicie oddaje się w ręce drugiej i jej ufa. Scenariusz realizuje wszystkie 4 obszary edukacyjne – fizyczny (mała motoryka, posługiwanie się narzędziami), społeczny (współpraca), emocjonalny (postawa empatii, szacunku, odpowiedzialności) i poznawczy (rozwijanie poczucia estetyki, ekspresja twórcza, komunikacja, rozumienie świata).