
Lekcja dotyczy zasad zdrowego odżywiania i umiejętności planowania posiłków. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę w ćwiczeniu „Prawda czy fałsz?”, analizują przykładowe posiłki, a następnie w grupach planują całodniowy jadłospis z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Na zakończenie biorą udział w ćwiczeniu „Linia zdrowych wyborów”, które pomaga im zrozumieć, jakie produkty powinny być podstawą diety, a po które sięgać jedynie okazjonalnie.

Lekcja pomaga uczniom zrozumieć, czym jest dojrzewanie i jakie zmiany wiążą się z tym okresem życia – fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne. Dzięki pracy z mapą mentalną, kartami dydaktycznymi i grą symulacyjną uczniowie odkrywają, jak różne obszary (emocje, rozum i ciało) wpływają na ich reakcje. W ćwiczeniu porównującym dojrzewanie fizyczne i dojrzałość psychiczną uczą się, że oba procesy przebiegają równolegle, ale w różnym tempie. Zajęcia kończą się refleksją, że dojrzewanie jest indywidualne i każdy przechodzi je na swój sposób.
Projekt polega na przygotowaniu i realizacji Dnia sportu włączającego, w którym uczniowie tworzą konkurencje dostępne dla osób o różnych możliwościach psychofizycznych. Podczas pracy projektowej uczą się, jak modyfikować popularne gry i aktywności (np. siatkówka siedząca, bieg z przewodnikiem), a także rozwijają empatię i zrozumienie dla potrzeb innych. Wydarzenie kończy się wspólną refleksją i relacją pod hasłem „Sport dla wszystkich”, podkreślającą znaczenie współpracy, dostępności i radości z ruchu.

Hejt to zjawisko, które coraz częściej pojawia się w kontekście komunikacji w Internecie. Choć media społecznościowe i komunikatory umożliwiają nam szybki kontakt z innymi, niewielu zdaje sobie sprawę, jak łatwo słowa w sieci mogą ranić i wyrządzać krzywdę. Często zapominamy, że anonimowość, którą daje Internet sprawia, iż nie czujemy odpowiedzialności za swoje wypowiedzi. Tymczasem negatywne komentarze mogą nieść poważne konsekwencje dla osób, które je odbierają. Niezwykle ważne jest, aby uczniowie umieli rozpoznawać hejt, nie tylko w kontekście własnych doświadczeń, ale także w odniesieniu do innych osób.

Cyberprzemoc to temat, który coraz częściej pojawia się w kontekście bezpieczeństwa w Internecie. Choć wielu z nas korzysta z mediów społecznościowych czy komunikatorów, niewielu zdaje sobie sprawę z tego, jak łatwo w sieci przekroczyć granicę i wyrządzić komuś krzywdę. To dobry moment, aby pomóc uczniom zrozumieć, czym jest cyberprzemoc, jak jej zapobiegać i jak właściwie reagować, gdy spotykamy się z nią w swoim otoczeniu. Jakie działania możemy podjąć, aby Internet stał się miejscem bardziej bezpiecznym i przyjaznym? Jakie kroki powinniśmy podejmować, aby wspierać innych i sami czuć się bezpiecznie w cyfrowym świecie?

Przemoc psychiczna, w tym cyberprzemoc, jest coraz częściej obecna w życiu młodych ludzi, szczególnie w środowisku szkolnym i mediach społecznościowych. Świadkowie takich sytuacji często nie wiedzą, jak właściwie zareagować, co może prowadzić do eskalacji problemu. Celem zajęć jest uświadomienie uczniom, jak ważna jest ich reakcja w sytuacjach przemocy oraz wskazanie konkretnych kroków, które mogą podjąć, aby wesprzeć osobę doświadczającą przemocy i przeciwdziałać jej skutkom. Podczas zajęć uczniowie pracują w grupach nad analizą scenariuszy sytuacyjnych oraz wypracowują skuteczne sposoby działania jako świadkowie przemocy. Dzięki temu uczą się, że nawet drobna reakcja może mieć ogromne znaczenie dla osoby potrzebującej wsparcia, a reagowanie na przemoc jest nie tylko wyrazem empatii, ale też odpowiedzialności społecznej.
Scenariusz zajęć jest przeznaczony dla uczniów klas VII-VIIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia mają na celu uświadomienie uczniom, jakie uczucia i emocje towarzyszą uchodźcom z Ukrainy. Warto przeprowadzić je przed pojawieniem się w klasie uczniów z zagranicy. Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie wychowawczej, języku polskim lub wiedzy o społeczeństwie.

Scenariusz zajęć dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej, przygotowujących się do przyjęcia do klasy ucznia pochodzącego z Ukrainy. W czasie zajęć dzieci dowiedzą się m.in. czym jest tolerancja i jak niewielkie znaczenie w codziennym życiu mają takie różnice jak pochodzenie i narodowość. Zajęcia stwarzają także szansę na zadawanie pytań i rozwiania wątpliwości dotyczących nowego ucznia i kraju jego pochodzenia. Przeczytaj artykuł: Uczeń z Ukrainy – etapy adaptacji i formy wsparcia oferowane przez wychowawcę

Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Celem zajęć jest wyjaśnienie dzieciom, czym jest status społeczny i materialny. Dzieci dowiadują się, jak stan posiadania może wpłynąć na komfort życia i zastanawiają się, czy bogactwo naprawdę daje szczęście.
Słowo „ekoludek” kojarzy się z „ufoludkiem”, dlatego też na zajęciach poświęconych ochronie środowiska pobawmy się z dziećmi w przybyszów z planety, gdzie panuje harmonia mieszkańców z zastałą naturą. Co to oznacza? Jak taka planeta mogłaby się nazywać? Jakie pomysły rdzennych ekoludków można, a nawet trzeba jak najszybciej wdrożyć na Ziemi?

Zajęcia trenujące wzywanie pierwszej pomocy realizują zadanie 7 przedszkola: „Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym”. Zadanie to wydaje się być kluczem przedszkolnego wychowania od najmłodszej grupy, a jego pogłębienie o wypadki buduje pewność siebie w nieprzewidzianych sytuacjach i umiejętność przewidywania konsekwencji różnych zachowań.
Scenariusz zajęć z zakresu edukacji rozwojowej (edukacji globalnej),których celem jest rozwijanie wrażliwości międzykulturowej.

Gra z doradztwa zawodowego dla uczniów klas I-III szkoły zawodowej. Jest przeznaczona do pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Scenariusz pochodzi z magazynu Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej.

„Bajka o Wiśle” jest przykładem na połączeniem tekstu literackiego i wydobywania z dzieci przeżyć estetycznych z dostarczeniem konkretnej wiedzy poznawczej. Wraz z opowiadaczem kamishibai, który w drewnianej skrzynce przewraca kolejne karty narracyjne, słuchacze przenoszą się od źródła Wisły, aż po jej ujście, mijają miasta i regiony, poznają dopływy, bogaty świat fauny i flory, poszerzają słownictwo o nazwy geograficzne związane m.in. z budową rzeki.

Zanim zaczniemy planowanie Dnia Sportu, jego konkurencji i całego przebiegu, zapytajmy, w co chciałyby się pobawić same dzieci – jakie sporty uprawiają, jakie zabawy ruchowe lubią, jakie dyscypliny widziały w telewizji lub na żywo – być może po tej „konsultacji” scenariusz imprezy sportowej powstanie sam! Jeśli placówka nie dysponuje własnym, obszernym placem zabaw, zachęcam do poszukania w okolicy przestrzennego parku i dostosowanie jego infrastruktury do wybranych konkurencji.
Scenariusz może posłużyć jako propozycja przedszkolnego Dnia Matki lub zajęć otwartych z rodzicem, ale też po prostu wspólna zabawa dzieci. Jest pomyślany jako ścisła współpraca 2 osób przez całe zajęcia, gdzie jedna z nich całkowicie oddaje się w ręce drugiej i jej ufa. Scenariusz realizuje wszystkie 4 obszary edukacyjne – fizyczny (mała motoryka, posługiwanie się narzędziami), społeczny (współpraca), emocjonalny (postawa empatii, szacunku, odpowiedzialności) i poznawczy (rozwijanie poczucia estetyki, ekspresja twórcza, komunikacja, rozumienie świata).