Poznawanie i rozumienie własnych emocji są dla człowieka bardzo ważne. Emocja zawsze występuje jako pierwsza, zaraz potem jest myśl. Zrozumienie faktu, że każdy z nas ma prawo odczuwać wszystkie emocje, w tym smutek czy złość, pozwala lepiej zrozumieć siebie. Uczenie młodych ludzi radzenia sobie z emocjami własnymi i innych ludzi ułatwi im radzenie sobie w trudnych sytuacjach.
Potrzeba samotności jest naturalną potrzebą każdego człowieka. Bycie sam na sam, ze swoimi myślami, pozwala nam poznać siebie i zrozumieć swoje potrzeby. Spędzanie czasu w samotności daje szansę poukładania swoich myśli, popatrzenia na miniony czas z dystansu, przeanalizowania postępowania własnego i innych ludzi. Dobrze jest uświadomić uczniom zajęć, że spędzanie czasu w samotności stanowi dużą wartość ze względu na komfort życia oraz sposób poznania i zrozumienia siebie. Nie zawsze trzeba otaczać się ludźmi, by poczuć się szczęśliwym. Można też być szczęśliwym samemu ze sobą.
Scenariusz zajęć „Być sobą wśród innych - wyzwanie czy konieczność?” skierowany do uczniów klasy VIII szkoły podstawowej, jest narzędziem do budowania samoświadomości i umiejętności asertywnego postępowania wśród młodzieży. Zajęcia koncentrują się na zrozumieniu znaczenia indywidualności, presji grupowej i konsekwencjach rezygnowania z własnego zdania. Przez aktywną dyskusję, prace indywidualne i grupowe, uczniowie mają szansę doświadczyć różnych sytuacji, w których mogą się znaleźć, a także nauczyć się, jak postępować zgodnie z własnymi wartościami. Takie warsztaty są niezwykle ważne w edukacji młodzieży, pomagając im kształtować własne ja, być świadomymi swoich decyzji i lepiej rozumieć siebie oraz innych. Warto przeprowadzić takie zajęcia w klasie, by wspierać uczniów w trudnym okresie dorastania i pomóc im stać się bardziej pewnymi siebie jednostkami.
30 lipca obchodzimy Dzień Przyjaciela. Z tej okazji warto porozmawiać z dziećmi na temat znaczenia przyjaźni i dbania o relacje. Przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem proponowanego scenariusza pomoże dzieciom w wieku 4-5 lat zrozumieć, dlaczego przyjaciel to skarb.
Powrót do szkoły po długim okresie nauczania zdalnego niesie ze sobą różne trudności. Najmłodsi uczniowie najbardziej potrzebują realnych, bliskich kontaktów. Nie potrafią jeszcze w taki sposób, jak ich starsi koledzy utrzymywać relacji w świecie wirtualnym. Ponowne spotkanie w klasie może być trudne, wymagać odbudowania przyjaźni, ponownej adaptacji do grupy. Proponowany scenariusz ma na celu wsparcie uczniów w rozwoju kompetencji interpersonalnych.
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 4-6 lat. Zajęcia mają na celu rozwijanie świadomości świata jako globalnej wioski, rozwijanie postaw otwartości i szacunku w stosunku do osób różniących się wyglądem.
Scenariusz doskonalący znajomość alfabetu i rozróżniania samogłosek i spółgłosek.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII. Cel główny: planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej. Podczas zajęć uczniowie zyskują świadomość konieczności planowania ścieżki edukacyjnej. Oprócz tego rozwijają kreatywność i doskonalą umiejętność pracy w grupie.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII. Celem głównym jest przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowego. W czacie zajęć uczniowie m.in. poznają metodę perspektywicznego myślenia i wykorzystuje ją w praktyce i nauczą się określać korzyści z realizacji swoich planów edukacyjno-zawodowych.
Zanim zaczniemy planowanie Dnia Sportu, jego konkurencji i całego przebiegu, zapytajmy, w co chciałyby się pobawić same dzieci – jakie sporty uprawiają, jakie zabawy ruchowe lubią, jakie dyscypliny widziały w telewizji lub na żywo – być może po tej „konsultacji” scenariusz imprezy sportowej powstanie sam! Jeśli placówka nie dysponuje własnym, obszernym placem zabaw, zachęcam do poszukania w okolicy przestrzennego parku i dostosowanie jego infrastruktury do wybranych konkurencji.
Scenariusz może posłużyć jako propozycja przedszkolnego Dnia Matki lub zajęć otwartych z rodzicem, ale też po prostu wspólna zabawa dzieci. Jest pomyślany jako ścisła współpraca 2 osób przez całe zajęcia, gdzie jedna z nich całkowicie oddaje się w ręce drugiej i jej ufa. Scenariusz realizuje wszystkie 4 obszary edukacyjne – fizyczny (mała motoryka, posługiwanie się narzędziami), społeczny (współpraca), emocjonalny (postawa empatii, szacunku, odpowiedzialności) i poznawczy (rozwijanie poczucia estetyki, ekspresja twórcza, komunikacja, rozumienie świata).