Adekwatne poczucie własnej wartości to ważny czynnik ochronny przed trudnościami emocjonalnymi. Dzieci, które znają swoje mocne strony i wierzą w swoje umiejętności, chętniej podejmują nowe wyzwania, budują silne relacje społeczne. Niskie poczucie własnej wartości niesie ze sobą ryzyko izolacji społecznej, rezygnacji z ważnych zadań, owocuje obniżonym nastrojem. Zadaniem scenariusza jest wsparcie już najmłodszych w budowaniu pozytywnego obrazu siebie i rozwijaniu adekwatnego poczucia własnej wartości.
Dzień Postaci z Bajek to doskonała okazja, by uczniowie klas I-III odkryli wartości, jakie kryją się za postaciami ze znanych opowieści. Bohaterowie bajek przekazują ważne lekcje o odwadze, dobroci, ostrożności i lojalności. Zajęcia będą pełne inspirujących odkryć – dzieci nauczą się rozpoznawać pozytywne cechy bohaterów oraz przypisywać im wartości, które mogą wprowadzać w swoje życie. Dzięki temu uczniowie rozwiną umiejętność współpracy, słuchania i zrozumienia dla różnorodności, wzbogacając przy tym swoje doświadczenia o moc płynącą z bajkowych historii.
Współcześni uczniowie żyją w świecie przepełnionym bodźcami i informacjami. Wielu z nich skarży się na kłopoty z koncentracją uwagi i trudności z zapamiętywaniem informacji. Dla młodego układu nerwowego życie w szybkim tempie i w intensywnym kontakcie z stymulującą elektroniką to wielkie wyzwanie. Nic dziwnego, że wraz ze zmęczeniem pojawia się osłabienie funkcji poznawczych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w procesie wzmacniania funkcji poznawczych takich jak pamięć, waga, myślenie i spostrzeganie oraz psychoedukacja w obszarze dbania o własny układ nerwowy
Scenariusz zajęć jest przeznaczony dla uczniów klas VII-VIIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia mają na celu uświadomienie uczniom, jakie uczucia i emocje towarzyszą uchodźcom z Ukrainy. Warto przeprowadzić je przed pojawieniem się w klasie uczniów z zagranicy. Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie wychowawczej, języku polskim lub wiedzy o społeczeństwie.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej, przygotowujących się do przyjęcia do klasy ucznia pochodzącego z Ukrainy. W czasie zajęć dzieci dowiedzą się m.in. czym jest tolerancja i jak niewielkie znaczenie w codziennym życiu mają takie różnice jak pochodzenie i narodowość. Zajęcia stwarzają także szansę na zadawanie pytań i rozwiania wątpliwości dotyczących nowego ucznia i kraju jego pochodzenia. Przeczytaj artykuł: Uczeń z Ukrainy – etapy adaptacji i formy wsparcia oferowane przez wychowawcę
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Celem zajęć jest wyjaśnienie dzieciom, czym jest status społeczny i materialny. Dzieci dowiadują się, jak stan posiadania może wpłynąć na komfort życia i zastanawiają się, czy bogactwo naprawdę daje szczęście.
Słowo „ekoludek” kojarzy się z „ufoludkiem”, dlatego też na zajęciach poświęconych ochronie środowiska pobawmy się z dziećmi w przybyszów z planety, gdzie panuje harmonia mieszkańców z zastałą naturą. Co to oznacza? Jak taka planeta mogłaby się nazywać? Jakie pomysły rdzennych ekoludków można, a nawet trzeba jak najszybciej wdrożyć na Ziemi?
Zajęcia trenujące wzywanie pierwszej pomocy realizują zadanie 7 przedszkola: „Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym”. Zadanie to wydaje się być kluczem przedszkolnego wychowania od najmłodszej grupy, a jego pogłębienie o wypadki buduje pewność siebie w nieprzewidzianych sytuacjach i umiejętność przewidywania konsekwencji różnych zachowań.
Scenariusz zajęć z zakresu edukacji rozwojowej (edukacji globalnej),których celem jest rozwijanie wrażliwości międzykulturowej.
Gra z doradztwa zawodowego dla uczniów klas I-III szkoły zawodowej. Jest przeznaczona do pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Scenariusz pochodzi z magazynu Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej.
Zanim zaczniemy planowanie Dnia Sportu, jego konkurencji i całego przebiegu, zapytajmy, w co chciałyby się pobawić same dzieci – jakie sporty uprawiają, jakie zabawy ruchowe lubią, jakie dyscypliny widziały w telewizji lub na żywo – być może po tej „konsultacji” scenariusz imprezy sportowej powstanie sam! Jeśli placówka nie dysponuje własnym, obszernym placem zabaw, zachęcam do poszukania w okolicy przestrzennego parku i dostosowanie jego infrastruktury do wybranych konkurencji.
Scenariusz może posłużyć jako propozycja przedszkolnego Dnia Matki lub zajęć otwartych z rodzicem, ale też po prostu wspólna zabawa dzieci. Jest pomyślany jako ścisła współpraca 2 osób przez całe zajęcia, gdzie jedna z nich całkowicie oddaje się w ręce drugiej i jej ufa. Scenariusz realizuje wszystkie 4 obszary edukacyjne – fizyczny (mała motoryka, posługiwanie się narzędziami), społeczny (współpraca), emocjonalny (postawa empatii, szacunku, odpowiedzialności) i poznawczy (rozwijanie poczucia estetyki, ekspresja twórcza, komunikacja, rozumienie świata).