Minister Edukacji i Nauki zapowiada poważne zmiany w awansie zawodowym. Zlikwidowanie dwóch stopni awansu, wprowadzenie zewnętrznego egzaminu na nauczyciela mianowanego, możliwość zdobycia specjalizacji zawodowych. To tylko niektóre z zapowiadanych nowości. Jeżeli chcesz być zawsze na bieżąco, zainstaluj aplikację Twój Asystent. Z porady dowiesz się m.in.: Jak będzie wyglądała ścieżka awansu zawodowego po zmianach Po ilu latach pracy nauczyciel będzie mógł uzyskać stopnień nauczyciela dyplomowanego Którzy nauczyciele będą mogli ubiegać się o specjalizacje zawodowe Jakie korzyści przewidziano dla nauczycieli ze specjalizacjami Twój Asystent. Aplikacja z newsami dla Profesjonalistów Przeczytaj również: Awans zawodowy w nowej Karcie Nauczyciela. Jakie zmiany planuje MEiN?
Media codziennie donoszą o kolejnych sytuacjach molestowania seksualnego. Mówią o dzieciach i nastolatkach, chłopcach i dziewczynkach, które nie były w stanie postawić granicy dorosłemu. Nie umiały, nie mogły lub nie wiedziały, gdzie ta granica leży. Ktoś wtargnął w ich życie z własnymi perwersyjnymi potrzebami i realizując je, na zawsze zmienił ich los. Jak echo odbija się pytanie: gdzie byli rodzice, wychowawcy, nauczyciele, sąsiedzi? Czy naprawdę nikt nic nie zauważył? Nikt nic nie przeczuwał? To dziecko nie zmieniło swojego zachowania? Dlatego tak istotna jest wiedza o tym, jakie mogą być oznaki tego, że dziecko jest nadużywane lub przeżyło przemoc seksualną. By je ratować lub uratować przed najgroźniejszymi konsekwencjami tych doświadczeń.
Wysłuchaj pocastu na temat powoływania zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu. Dowiesz się m.in.: czy przedszkole ma obowiązek powołania takiego zespołu dla dziecka posiadającego opinię, ile zespołów powołać dla kilkorga dzieci oraz, co zrobić, gdy przedszkole nie zatrudnia odpowiednich specjalistów lub nie spełnia wymagań lokalowych. Na końcu dowiesz się także, jaką formę powinno mieć powołanie. Pod materiałem znajdują się wzory dokumentów do pobrania.
Z pierwszej części podcastu „Kontrakt klasowy w teorii i praktyce” dowiesz się, czym jest kontrakt klasowy i kiedy należy zawrzeć go z uczniami/. Oprócz tego Michał Okrasa wyjaśnia: • Jaki jest cel kontraktowania zajęć • Jakie korzyści daje zawarcie kontraktu • W jaki sposób przyjąć kontrakt klasowy
W drugim odcinku podcastu Micha Okrasa wyjaśnia: W jaki sposób przedstawić uczniom potrzebę wprowadzenia kontraktu klasowego Jakie zasady wprowadzić do kontraktu na samym początku wspólnych zajęć Które zasady nigdy nie powinny pojawiać się w kontrakcie klasowym
W ostatniej części podcastu ekspert kontynuuje omawianie zasad, które warto zastosować w kontrakcie klasowym/ Dowiesz się m.in.: Jakie zasady warto wprowadzić, aby uczniowie czuli się bezpiecznie na lekcjach Które zasady wspierają organizację lekcji i efektywność nauki Czy kontrakt może zwiększać motywację uczniów do pracy Jakie warunki powinny spełniać postanowienia kontraktu i jakich sformułować lepiej unikać
W ostatniej części podcastu ekspert kontynuuje omawianie zasad, które warto zastosować w kontrakcie klasowym/ Dowiesz się m.in.: Jakie zasady warto wprowadzić, aby uczniowie czuli się bezpiecznie na lekcjach Które zasady wspierają organizację lekcji i efektywność nauki Czy kontrakt może zwiększać motywację uczniów do pracy Jakie warunki powinny spełniać postanowienia kontraktu i jakich sformułować lepiej unikać
Wielu z nas pamięta jeszcze różne dziecinne rytuały, natręctwa, które pojawiały się i z czasem znikały. Zdarza się, że pewne szczególne zachowania towarzyszą dzieciom mniej więcej w wieku 7 – 8 lat. Jednak najczęściej zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne mają swój początek później – w późnym dzieciństwie lub wczesnej nastoletniości. Czym charakteryzuje się to zaburzenie?
Jest niewiele bardziej przerażających obrazów niż dziecięce pocięte przedramiona czy uda. Nacinanie, drapanie skóry, uderzanie kostkami dłoni w ścianę, nakłuwanie się cyrklem – wszystko to budzi w dorosłych ogromny lęk, zamęt, bezradność, z której o krok do niewytłumaczalnej złości. Lęk o życie dziecka to uczucie paraliżujące, obezwładniające. Czasem zdarza się, że dziecko potrafi ukrywać swoje okaleczenia przez długie miesiące, chowając je pod ubraniami, wyciągniętymi rękawami bluz. Moment ujawnienia tajemnicy wiąże się z silnymi uczuciami, często ogromnym szokiem. Wtedy jednak da się zacząć działać. Przeczytaj również: Samookaleczenie i autoagresja u dzieci. Jak reagować, by wspierać, a nie nasilać zachowania?
Mówi się, że dla rozwoju dziecka najważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa i stabilizacja. Codzienna rutyna, powtarzalność, uporządkowany rytm dnia są filarami, na których można się oprzeć. Dziecko powinno wiedzieć, do czego wraca ze szkoły, co się będzie działo w weekendy, wakacje. Dzieci nie lubią chaosu, niespodzianek. Wiele się o tym słyszy, jednak gdy rzeczywiście pojawia się jakaś nagła zmiana, łatwo o tym zapomnieć. Adaptacja do zmian jest konieczna. Nie da się po prostu przeskoczyć nad życiowym zakrętem, nawet jeśli byłby najlżejszy. W życiu dziecka każda zmiana wnosi coś nowego. Im poważniejsza, mniej oczekiwana, mniej zapowiedziana tym trudniej sobie z nią poradzić. Czym są zaburzenia adaptacyjne? Jakie są objawy tego zaburzenia?