Wysłuchaj podcastu na temat rozwoju emocjonalnego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz umiarkowanym. Dowiesz się, na co zwracać szczególną uwagę w pracy z uczniem, jak niepełnosprawność wpływ ana relacje rówieśnicze oraz pomóc uczniowi w nawiązywaniu kontaktu z kolegami i koleżankami.
Wokół osób z zespołem Downa krąży ogromna ilość stereotypów. Wieczne dzieci, zawsze weseli, nigdy nie będą samodzielni, jako dorośli zawsze pod opieką rodziców. Trudno byłoby znaleźć kogoś, kto nigdy by nie słyszał tych wypowiedzi. Nadal o zespole Downa mówi się, jak o chorobie, choć od dawno wiadomo, że ten zespół genetyczny nią nie jest. Czym więc jest? Jak odsiać fakty od mitów? Co powinien wiedzieć nauczyciel, który ma pod opieką ucznia z zespołem Downa?
Wysłuchaj podcastu na temat problemów uczniów z zaburzeniami słuchu. Dowiesz się, jakie są równice między osobami głuchymi i głuchoniemymi oraz jak wspierać uczniów z wadami słuchu w codziennym funkcjonowaniu w szkole. Ekspertka wyjaśnia, jak komunikować się z dziećmi niesłyszącymi i słabosłyszącymi, podpowiada w jaki sposób pomóc im porozumiewać się z otoczeniem. Jednocześnie obala wiele mitów, m.in. dotyczących czytania z ruchu warg oraz możliwości słyszących dzieci głuchych rodziców.
Wysłuchaj podcastu na temat dysfunkcji wzroku i ich wpływu na funkcjonowanie ucznia. Ekspertka wyjaśnia, czego od rodziców powinien dowiedzieć się nauczyciel, który pracuje lub będzie pracował z uczniem z takim problemem. Praktyczne wskazówki ułatwią planowanie i organizacji pracy. Przede wszystkim jednak pozwoli rozprawić się z powszechnie funkcjonującymi mitami, przez które dzieciom z dysfunkcjami wzroku jest szczególnie trudno.
W obliczu wojny w Ukrainie uwaga większości nauczycieli skierowana jest w stronę uczniów z Ukrainy. Zarówno tych przebywających w Polsce od dawna, jak i nowo przyjętych. Skupiamy się na zapewnieniu im wsparcia i pomocy, pomagamy zintegrować się z klasą. Tym czasem nie można zapominać, że w polskich szkołach uczą się także dzieci pochodzące z Rosji. Uczniowie ci znaleźli się w wyjątkowo trudnej sytuacji. Mają świadomość swojego pochodzenia, ale nie mają przecież wpływu na aktualne wydarzenia. To tym, jakiej pomocy udzielać dzieciom i młodzieży z Rosji czy Białorusi, mówi Sofiya Revkovych.
Większość nauczycieli przygotowuje się na przyjęcie do szkół i klas uczniów z Ukrainy. Wszystkie obawy są uzasadnione, jednak proces adaptacji nie musi być tak trudny, jak się wydaje. Najważniejsze są wrażliwość, cierpliwość i stała obserwacja. O tym, jak przygotować polską klasę na przyjście nowych kolegów i koleżanek, mówi Sofiya Revkovych – nauczycielka pochodząca z Ukrainy.