Żywe srebro, wszędzie go pełno. Najpierw zrobi, potem pomyśli. Nie usiedzi na miejscu, ciągle biega. Kiedyś zgubi własną głowę. Ciągle myśli o niebieskich migdałach. Ma milion pomysłów na sekundę, ale niczego nie kończy. Nie słucha poleceń, nie współpracuje, trzeba mu powtarzać sto razy. Niezdara, co się potyka o własne nogi, wszystko mu leci z rąk. Takie słowa dorosłych nieustannie towarzyszą dzieciom z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – znanemu powszechnie jako ADHD.
Porada dotyczy przepisów dotyczących skrócenia tygodnia pracy nauczyciela. Ekspert wyjaśnia, w jakich przypadkach dyrektor może wyrazić zgodę na skrócenie tygodnia pracy, jakie warunki muszą być spełnione i jakie są tego konsekwencje. W dalszej części porady znajduje się wyjaśnienie, jakie są zasady rekompensowania nauczycielom pracy w dniu wolnym.
Problemy z zachowaniem to temat nieustannych rozmyślań nauczycieli, psychologów, pedagogów, rodziców. Czasem i dzieci, które nie rozumieją, dlaczego ich kolega czy koleżanka zachowuje się, jakby żadnych zasad nie było. Nauczyciele się skarżą: on jest taki krnąbrny, ma wszystko w nosie, nic mu się nie chce. Źle wychowany, niegrzeczny, wchodzi innym na głowę. Zna szkolne reguły, ale je łamie. Nic na niego nie działa.
Trauma kojarzy się z czymś nagłym i zupełnie rujnującym porządek życia. Jak napaść, pobicie, pożar, wypadek komunikacyjny, śmierć bliskiej osoby. Dla dziecka traumatycznym doświadczeniem może być również wiele innych sytuacji. Rozwód rodziców, przewlekła choroba członka rodziny, narodziny rodzeństwa, przeprowadzka, strata ukochanego zwierzęcia, emigracja – długo by wymieniać okoliczności życiowe, które pojawiają się na dziecięcej drodze. Są też sytuacje, które w brutalny sposób łamią linię życia dziecka: porzucenie przez opiekunów, przemoc fizyczna i psychiczna, nadużycia seksualne, bullying szkolny, uzależnienia dorosłych od alkoholu lub środków psychoaktywnych.
Jak przebiega depresja u dzieci i młodzieży? Czy choroba może wpływać na zachowanie dziecka? Dlaczego depresyjne dzieci są często postrzegane jako trudne i niegrzeczne? Z podcastu dowiesz się m.in. jakie są najczęstsze objawy depresji u dzieci i młodzieży oraz w jaki sposób na ich wystąpienie powinni reagować nauczyciele.
Całościowe zaburzenia rozwoju to grupa zaburzeń, które charakteryzują̨ się: trudnościami w zakresie interakcji społecznych, nieprawidłowościami w zakresie komunikacji oraz ograniczonym, powtarzającym się repertuarem zainteresowań i aktywności. Kłopoty te obejmują̨ całość zachowania dziecka w rożnych sytuacjach. Dzieci i młodzież z całościowymi zaburzeniami rozwoju bywają postrzegane jako niegrzeczne, trudne. Z pocastu dowiesz się, jakie są przyczyny niepożądanych zachowań, jak sobie z nimi radzić oraz, jakiego rodzaju wsparcie zapewnić uczniowi w szkole i poza nią.
Skąd biorą się zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Przyczyn może być nieskończenie wiele. Rozwój zaburzeń lękowych jest wypadkową oddziaływań czynników biologicznych – genetycznych i temperamentalnych i środowiskowych. Z podcastu dowiesz się, jak rozpoznawać zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży oraz jak wspierać je radzeniu sobie z lękiem.
Szkolenie dotyczące zasadom przyznawania dodatków za trudne i uciążliwe warunki pracy dla nauczycieli
Ekspert wyjaśnia, czym są potrzeby wynikające z organizacji nauczania w kontekście zatrudniania nauczycieli na podstawie umowy na czas określony i rozwiewa wątpliwości dotyczące legalności zatrudnienia terminowego. Porada dotyczy wyłącznie przedszkoli i szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.