Do obowiązków każdego nauczyciela należy indywidualizacja pracy z uczniami na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Powoduje to, że konieczne jest takie dostosowanie wymagań edukacyjnych, aby proces nauczania uwzględniał zróżnicowanie uczniów w klasie, a stosowane metody i formy pracy pozwalały na rzeczywiste rozwijanie potencjału wszystkich uczniów.
Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela-opiekuna. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej -- pobierz jej wzór.
Uczeń, wykazujący szczególne uzdolnienia, ma możliwość skorzystania z indywidualnych form wsparcia. Może odbywać się to w trzech wariantach indywidualnego programu nauki, indywidualnego toku nauki, indywidualnego toku nauki, połączona z jednoczesnym realizowaniem indywidualnego programu nauczania.
Gdy z wniosków opracowanych na podstawie efektywności udzielanego wsparcia uczniowi wynika, że mimo udzielanej mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia, dyrektor przedszkola/szkoły, za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia. Pobierz wniosek o przeprowadzenie diagnozy.