Materiał jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III szkoły podstawowej: uczeń odgrywa różne role zawodowe w zabawie, podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach. W czasie zajęć dzieci zapoznają się z zawodem nauczyciela.
Uczestnicy |
Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej |
Cel zajęć |
Zapoznanie uczniów z zawodem nauczyciela |
Metody pracy |
|
Potrzebne materiały: |
|
Przewidywany czas realizacji: |
45 minut |
Liczb uczestników |
Oddział klasowy |
1. Nauczyciel wita uczniów, prosi o ciszę. Na środku sali ustawia walizkę i otwiera ją, mówiąc: „Macie przed sobą walizkę pełną różnych przedmiotów. Mają one ze sobą związek i należą do osoby,
która wykonuje pewien zawód”.
2. Następnie prowadzący prosi 6 osób chętnych, aby po kolei podeszły do walizki i wyciągnęły jeden przedmiot. Wszystkie atrybuty zostają położone na blacie stołu. Waszym zadaniem jest odgadnąć, jaki zawód wykonuje osoba, która używa na co dzień tych oto rzeczy.
3. Uczniowie po odgadnięciu zawodu nauczyciela proszeni są o dobranie się w pary. Zadaniem każdej pary jest improwizacja sytuacji z życia szkolnego, w których uczestniczy nauczyciel.
Dla prowadzącego: podczas pracy z klasą I nauczyciel wspiera uczniów w przywoływaniu sytuacji z życia szkolnego.
4. Nauczyciel prosi 2–3 pary chętnych o zaprezentowanie scenki. Następnie zadaje pytanie: „Czy łatwo było wcielić się w rolę nauczyciela?” i prosi uczniów o udzielenie odpowiedzi.
5. Prowadzący przekazuje najważniejsze informacje dotyczące zawodu nauczyciela, omawia krótko (w klasach III) ścieżkę kształcenia.
6. Na zakończenie każdy uczeń otrzymuje do uzupełnienia kolorowankę.