Pomoc w depresji. Scenariusz zdjęć zdalnych dla uczniów klas IV-VIII

Agata Staroń

Autor: Agata Staroń

Dodano: 8 lutego 2022

Do poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży trafia coraz więcej nastolatków z silnymi objawami depresji. Trwająca od dwóch lat sytuacja związana z pandemią nie sprzyja szkolnej prewencji depresji – nauczyciele rzadziej spotykają się uczniami, nie mogą reagować natychmiast. Dlatego o problemach warto rozmawiać także w czasie zdalnych lekcji. Proponujemy skorzystanie ze scenariusza zajęć on-line dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej.

Na portalu znajdziesz także inne materiały poświęcone m.in. prewencji depresji.

Uzyskaj dostęp do pozostałych treści na portalu ePedagogika.pl

Uczestnicy:

Uczniowie szkoły ponadpodstawowej

Cele ogólne:

  • zdobywanie wiedzy na temat depresji
  • przekazanie uczniom informacji na temat najczęstszych objawów depresji
  • zwrócenie uwagi na potrzebę analizowania samopoczucia swojego i innych osób,
  • wskazanie możliwych ścieżek poszukiwania pomocy

Cele szczegółowe:

 

Uczeń:

  • rozpoznaje objawy mentalne i fizjologiczne depresji
  • wyprowadza wnioski z obejrzanego filmu
  • poznaje strategie skutecznej pomocy

Potrzebne materiały

Czas trwania zajęć

45 minut

Liczba uczestników

oddział klasowy

Powitanie uczniów, ćwiczenie aktywizujące

Prowadzący wita się z klasą. Sprawdza czy wszyscy uczniowie słyszą głos i widzą ekran. Prosi o włączenie kamer, ale informuje, że jest to dobrowolne.

Na początku zajęć nauczyciel sprawdza, w jakich nastrojach są uczestnicy. Każda osoba używa nazwy jakiejś rzeczy do określenia swojego samopoczucia, a następnie uzasadnia, dlaczego wybrała akurat tę. Przykłady:

  • Czuję się jak... – czajnik – zaraz wybuchnę z nerwów,
  • Czuję się jak... – kołdra – chcę cały dzień leżeć na łóżku,
  • Czuję się jak... radio – chce mi się cały czas mówić.

Prowadzący jako pierwszy określa swoje samopoczucie i typuje kolejną osobę do udzielenia odpowiedzi.

Prawda czy fałsz

Nauczyciel informuje, że dzisiejsze zajęcia będą dotyczyły depresji. Prowadzący odczytuje kolejno stwierdzenia. Uczniowie poprzez reakcje w komunikatorze określają czy są one:

  • prawdziwe (kciuk w górę)
  • fałszywe (kciuk w dół, a jeśli nie jest dostępny to np. smutna buźka).

Jeśli wszyscy uczniowie mają uruchomione kamery, mogą pokazywać znaki dłonią.

  • Objawem depresji może być np. zmęczenie, poirytowanie, utrata apetytu (PRAWDA).
  • Jeśli ktoś jest bardzo bogaty nie może zachorować na depresję (FAŁSZ).
  • Na depresję może zachorować każdy niezależnie od wieku (PRAWDA).
  • Nieleczona depresja sama przejdzie (FAŁSZ – nieleczona depresja potrafi trwać latami)
  • Depresja wpływa na wszystkie obszary życia – nastrój, myśli, wygląd, zachowanie (PRAWDA).
  • Uczucie smutku i bezradności to zawsze objaw depresji (FAŁSZ – w przypadku depresji takie uczucie nie odchodzi. Jeśli uczucia te są krótkotrwałe, mijają z czasem to nie muszą być objawem depresji).
  • Wsparcie innych ludzi jest bardzo ważne dla osób doświadczających depresji (PRAWDA).

Historia filmowa

Prowadzący udostępnia na swoim ekranie filmik – historię nastoletniej Amelii, która zmagała się z depresją. Film dostępny na YouTube:

Dyskusja. Jak pomagać? Jak zapobiegać?

Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że jeśli mają wrażenie, że z kimś znajomym dzieje się coś złego, to warto zaufać intuicji i postarać się mu pomóc. Podobnie w przypadku zauważenia niepokojących objawów u siebie – warto jak najszybciej szukać pomocy, wsparcia.

Prowadzący pyta uczniów, jak można pomagać i zapisuje odpowiedzi na udostępnionej w komunikatorze tablicy. Przykładowe pomysły:

  • Zaoferowanie pomocy wprost. Przekazanie bliskiej osobie, że chce się być dla niej wsparciem, dać poczucie, że nie jest sama.
  • Zachęcanie do opowiedzenia o swoich uczuciach nauczycielowi, rodzicom, innym dorosłym zaufanym osobom
  • Opowiedzenie dorosłej zaufanej osobie o tym, że ktoś inny ma problem
  • Wysłuchanie osoby z trudnościami bez narzucania swojej opinii

Zabawa na zakończenie

Ze względu na trudną, ale bardzo istotną tematykę zajęć ważne jest, żeby zadbać o samopoczucie uczniów na koniec zajęć. Uczniowie po lekcji powinni czuć się przynajmniej tak samo dobrze jak przed nią. Nauczyciel z uważnością obserwuje ich reakcje i zachowania. W związku z tym na zakończenie przeprowadzona zabawa będzie rozluźniająca i wzmacniająca emocjonalnie.

Do zabawy zgłasza się jedna osoba. Nauczyciel na chwilę przenosi ją do osobnego pokoju w komunikatorze lub ewentualnie proi o wyciszenie dźwięku na 3 minuty i odwrócenie się od komputera. Pod nieobecność ucznia grupa ustala jedną, dwie jego pozytywne cechy. Po powrocie nauczyciel przedstawia te cechy, a zadaniem ucznia jest określić, kto z klasy mógł zauważyć u niego te cechy.

Zabawa jest kontynuowana z różnymi osobami aż do wyczerpania czasu trwania zajęć.

Dodano: 8 lutego 2022

Autor: Agata Staroń

Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia Uniwersytetu Łódzkiego. Łączy edukację z aspektem rozrywkowym realizując projekty jako animatorka kultury i czasu wolnego. Doświadczona jako psycholog szkolny. Prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży. Entuzjastka pedagogiki zabawy oraz metod bajkoterapii.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy