Uczniowie, którzy zmagają się z zaburzeniami nastroju często długo pozostają sami z trudnymi objawami. Powodem jest tendencja do ukrywania trudnych przeżyć, maskowania objawów i tłumienia nieprzyjemnych emocji. Konstruktywne wyrażanie uczuć jest czynnikiem, który znacząco wpływa na leczenie depresji, dlatego warto wspierać młodzież w rozwoju tej umiejętności. Im bardziej są świadomi swoich uczuć, tym łatwiej im będzie je wyrażać. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do pracy z uczniem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie identyfikowania, wyrażania i nazywania emocji oraz potrzeb. Może zostać wykorzystany na indywidualnych spotkaniach z psychologiem lub pedagogiem szkolnym oraz w ramach zajęć rewalidacyjnych.
Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ
Zaburzenia nastroju to w ostatniej dekadzie niezwykle częste zjawisko u uczniów w okresie dorastania. Depresja młodzieńcza to nie tylko obniżony nastrój – to często silna drażliwość, chwiejność, wyraźny lęk i przewlekły stres. Wpływa na poziom koncentracji uwagi, relacje rówieśnicze i sposób, w jaki uczeń myśli o samym sobie. Wspierając ucznia z depresją warto znać dobrze obraz jego zaburzenia i objawy, które towarzyszą mu na co dzień.
Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!
Depresja to długotrwały, szkodliwy i poważny stan. Charakteryzuje się przede wszystkim nadmiernym obniżeniem nastroju, ale również innymi objawami psychicznymi, behawioralnymi i fizycznymi. Pojawienie się objawów depresyjnych zazwyczaj związane jest z aktualnie trudnymi przeżyciami. Dla dzieci i młodzieży jest to bardzo często stres związany ze szkołą: nadmierne wymagania, nasilona rywalizacja wśród uczniów, presja i przemoc rówieśnicza. Rozpoznanie depresji stawiane jest przez lekarza psychiatrę, który podejmuje decyzję o włączeniu odpowiedniego leczenia depresji. Często obok leczenia farmakologicznego zalecana jest również opieka psychologiczna lub psychoterapia. Odpowiednie zatroszczenie się o dziecko w szkole wspiera proces terapeutyczny, dzięki czemu powrót do zdrowia może nastąpić szybciej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Coraz więcej nastolatków korzysta z pomocy psychologa, psychoterapeuty, psychiatry. Mimo rosnącej świadomości w temacie zdrowia psychicznego, nadal zdarza się, że młodzież ukrywa swoje problemy i nie uczestniczy w terapii. W obawie przed wyśmianiem, odrzuceniem nastolatki starają się unikać rozmowy na temat własnego samopoczucia, funkcjonują w grupie pozornie dobrze. Natomiast wysiłek, który wkładają w ukrywanie kłopotów sprawia, że czują się coraz gorzej. Akceptacja i wsparcie grupy rówieśniczej to dla adolescentów podstawowy filar życia emocjonalnego. Dlatego tak ważna jest psychoedukacja grup nastoletnich, praca na rzecz wzmocnienia ich więzi, podniesienia poziomu wzajemnej tolerancji. Przeprowadź zajęcia rozwijające umiejętności grupowego wsparcia emocjonalnego.
Uczestnicy | Uczniowie klas VI – VIII |
Cel ogólny | Rozwijanie umiejętności udzielania grupowego wsparcia emocjonalnego |
Cele szczegółowe |
|
Czas trwania | 45 – 60 minut |
Potrzebne materiały |
|
Liczba uczestników | 20–30 osób |
Zestaw plakatów zawierających informacje dotyczące najczęściej występujących objawów depresji wśród dzieci i młodzieży. Materiały można powiesić w widocznych miejscach w szkole, także w tych do których dostęp mają rodzice uczniów.
Przeczytaj artykuły:
Wykorzystaj scenariusze zajęć:
Od kilku lat skala problem samookaleczeń wśród młodzieży w Polsce rośnie w piorunującym tempie. Obserwujemy silny kryzys zdrowia psychicznego i społecznego. Samookaleczenia wśród coraz młodszych nastolatków budzą silne emocje. W dorosłych rośnie lęk, bezradność, poczucie winy, żal, ale i złość. Wielu nauczycieli i rodziców po prostu nie wie, co robić. Dowiedz się, jak przeciwdziałać i jak reagować na zachowania autoagresywne wśród uczniów.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również: