Depresja to długotrwały, szkodliwy i poważny stan. Charakteryzuje się przede wszystkim nadmiernym obniżeniem nastroju, ale również innymi objawami psychicznymi, behawioralnymi i fizycznymi. Pojawienie się objawów depresyjnych zazwyczaj związane jest z aktualnie trudnymi przeżyciami. Dla dzieci i młodzieży jest to bardzo często stres związany ze szkołą: nadmierne wymagania, nasilona rywalizacja wśród uczniów, presja i przemoc rówieśnicza. Rozpoznanie depresji stawiane jest przez lekarza psychiatrę, który podejmuje decyzję o włączeniu odpowiedniego leczenia depresji. Często obok leczenia farmakologicznego zalecana jest również opieka psychologiczna lub psychoterapia. Odpowiednie zatroszczenie się o dziecko w szkole wspiera proces terapeutyczny, dzięki czemu powrót do zdrowia może nastąpić szybciej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Coraz więcej nastolatków korzysta z pomocy psychologa, psychoterapeuty, psychiatry. Mimo rosnącej świadomości w temacie zdrowia psychicznego, nadal zdarza się, że młodzież ukrywa swoje problemy i nie uczestniczy w terapii. W obawie przed wyśmianiem, odrzuceniem nastolatki starają się unikać rozmowy na temat własnego samopoczucia, funkcjonują w grupie pozornie dobrze. Natomiast wysiłek, który wkładają w ukrywanie kłopotów sprawia, że czują się coraz gorzej. Akceptacja i wsparcie grupy rówieśniczej to dla adolescentów podstawowy filar życia emocjonalnego. Dlatego tak ważna jest psychoedukacja grup nastoletnich, praca na rzecz wzmocnienia ich więzi, podniesienia poziomu wzajemnej tolerancji. Przeprowadź zajęcia rozwijające umiejętności grupowego wsparcia emocjonalnego.
Uczestnicy | Uczniowie klas VI – VIII |
Cel ogólny | Rozwijanie umiejętności udzielania grupowego wsparcia emocjonalnego |
Cele szczegółowe |
|
Czas trwania | 45 – 60 minut |
Potrzebne materiały |
|
Liczba uczestników | 20–30 osób |
Zestaw plakatów zawierających informacje dotyczące najczęściej występujących objawów depresji wśród dzieci i młodzieży. Materiały można powiesić w widocznych miejscach w szkole, także w tych do których dostęp mają rodzice uczniów.
Przeczytaj artykuły:
Wykorzystaj scenariusze zajęć:
Od kilku lat skala problem samookaleczeń wśród młodzieży w Polsce rośnie w piorunującym tempie. Obserwujemy silny kryzys zdrowia psychicznego i społecznego. Samookaleczenia wśród coraz młodszych nastolatków budzą silne emocje. W dorosłych rośnie lęk, bezradność, poczucie winy, żal, ale i złość. Wielu nauczycieli i rodziców po prostu nie wie, co robić. Dowiedz się, jak przeciwdziałać i jak reagować na zachowania autoagresywne wśród uczniów.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Do poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży trafia coraz więcej nastolatków z silnymi objawami depresji. Trwająca od dwóch lat sytuacja związana z pandemią nie sprzyja szkolnej prewencji depresji – nauczyciele rzadziej spotykają się uczniami, nie mogą reagować natychmiast. Dlatego o problemach warto rozmawiać także w czasie zdalnych lekcji. Proponujemy skorzystanie ze scenariusza zajęć on-line dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej.
Na portalu znajdziesz także inne materiały poświęcone m.in. prewencji depresji.
Uzyskaj dostęp do pozostałych treści na portalu ePedagogika.pl