depresja

Próby samobójcze u dzieci i młodzieży – Epedagogika.pl

Próby samobójcze u dzieci i młodzieży. Przyczyny, symptomy, zapobieganie

Problem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży wciąż bywa niedostrzegany lub bagatelizowany, mimo że jego konsekwencje mogą być tragiczne. Samobójstwo to druga – po wypadkach i nagłych urazach – najczęstsza przyczyna zgonów wśród młodych ludzi. W obliczu tych niepokojących statystyk konieczne jest podejmowanie systematycznych działań profilaktycznych i prewencyjnych przez cały rok – zarówno w szkole, jak i w środowisku domowym. Warto zadać sobie pytanie: jakie sygnały mogą świadczyć o kryzysie psychicznym u dziecka lub nastolatka? Jakie działania można podjąć, aby próby samobójcze nie były wynikiem zaniedbań ze strony dorosłych?

Zachowania samobójcze wśród dzieci i młodzieży to poważny problem społeczny, który wymaga stałej uwagi i systemowych działań.  W 2023 roku Komenda Główna Policji odnotowała aż 1 994 próby samobójcze w grupie wiekowej 7–18 lat. Spośród nich 78 dotyczyło dzieci w wieku 7–12 lat, a aż 1 916 młodzieży w wieku 13–18 lat. Chociaż w porównaniu do roku 2022 wzrost ten wyniósł „tylko” 2,9%, to wciąż utrzymuje się niepokojąco wysoki poziom tego zjawiska.  Warto również podkreślić, że w 2023 roku odnotowano 145 zgonów samobójczych wśród dzieci i nastolatków – to pierwszy od 2018 roku spadek ich liczby, jednak nadal stanowią one dramatyczny sygnał alarmowy.  W obliczu tych danych kluczowe staje się rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych i podejmowanie działań wspierających dzieci i młodzież zarówno w domu, jak i w szkole – aby próby samobójcze nie były skutkiem niedostrzeżonych kryzysów i zaniedbań ze strony dorosłych.
  Różne odcienie depresji. Zestaw psychoedukacyjnych kart pracy dla uczniów

Różne odcienie depresji. Zestaw psychoedukacyjnych kart pracy dla uczniów

Uczniowie, którzy zmagają się z zaburzeniami nastroju często długo pozostają sami z trudnymi objawami. Powodem jest tendencja do ukrywania trudnych przeżyć, maskowania objawów i tłumienia nieprzyjemnych emocji. Konstruktywne wyrażanie uczuć jest czynnikiem, który znacząco wpływa na leczenie depresji, dlatego warto wspierać młodzież w rozwoju tej umiejętności. Im bardziej są świadomi swoich uczuć, tym łatwiej im będzie je wyrażać. Zestaw pięciu kart pracy to zbiór ćwiczeń do pracy z uczniem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie identyfikowania, wyrażania i nazywania emocji oraz potrzeb. Może zostać wykorzystany na indywidualnych spotkaniach z psychologiem lub pedagogiem szkolnym oraz w ramach zajęć rewalidacyjnych.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ

Zalecenia do pracy z uczniem z diagnozą depresji młodzieńczej - jak pomóc dziecku w szkole

Zalecenia do pracy z uczniem z diagnozą depresji młodzieńczej – jak pomóc dziecku w szkole

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym charakteryzuje się depresja wieku młodzieńczego oraz jakie są jej przyczyny?
  • Jakie mogą być objawy stanów depresyjnych u osób w okresie dorastania?
  • Kiedy konieczna jest konsultacja z lekarzem psychiatrą lub psychologiem?
  • Jakie praktyczne wskazówki dla nauczycieli i pedagogów do pracy z dzieckiem może sformułować poradnia?
  Depresja mojego kolegi. Trening i zajęcia rozwijające umiejętności udzielania grupowego wsparcia emocjonalnego dla klas VI–VIII

Depresja mojego kolegi. Trening i zajęcia rozwijające umiejętności udzielania grupowego wsparcia emocjonalnego dla klas VI–VIII

Coraz więcej nastolatków korzysta z pomocy psychologa, psychoterapeuty, psychiatry. Mimo rosnącej świadomości w temacie zdrowia psychicznego, nadal zdarza się, że młodzież ukrywa swoje problemy i nie uczestniczy w terapii. W obawie przed wyśmianiem, odrzuceniem nastolatki starają się unikać rozmowy na temat własnego samopoczucia, funkcjonują w grupie pozornie dobrze. Natomiast wysiłek, który wkładają w ukrywanie kłopotów sprawia, że czują się coraz gorzej. Akceptacja i wsparcie grupy rówieśniczej to dla adolescentów podstawowy filar życia emocjonalnego. Dlatego tak ważna jest psychoedukacja grup nastoletnich, praca na rzecz wzmocnienia ich więzi, podniesienia poziomu wzajemnej tolerancji. Przeprowadź zajęcia rozwijające umiejętności grupowego wsparcia emocjonalnego.

Uczestnicy Uczniowie klas VI – VIII
Cel ogólny Rozwijanie umiejętności udzielania grupowego wsparcia emocjonalnego
Cele szczegółowe
  • psychoedukacja w zakresie potrzeb emocjonalnych,
  • wsparcie rozwoju umiejętności komunikacyjnych uczniów: empatycznego słuchania, reagowania na trudności innych,
  • pomoc w rozumieniu wyrażanych uczuć, reakcji emocjonalnych, zachowania innych w sytuacjach trudnych,
  • psychoedukacja dotycząca zaburzeń nastroju wśród młodzieży.
Czas trwania 45 – 60 minut
Potrzebne materiały
Liczba uczestników 20–30 osób
Sprawdź inne serwisy