depresja

Zaskakujące odcienie depresji. Jak przebiega depresja u dzieci i młodzieży?

Zaskakujące odcienie depresji. Jak przebiega depresja u dzieci i młodzieży?

Samookaleczenia wśród uczniów – jak reagować samookaleczenia dzieci i młodzieży?

Samookaleczenia wśród uczniów – jak reagować na samookaleczenia dzieci i młodzieży?

Od kilku lat skala problem samookaleczeń wśród młodzieży w Polsce rośnie w piorunującym tempie. Obserwujemy silny kryzys zdrowia psychicznego i społecznego. Samookaleczenia wśród coraz młodszych nastolatków budzą silne emocje. W dorosłych rośnie lęk, bezradność, poczucie winy, żal, ale i złość. Wielu nauczycieli i rodziców po prostu nie wie, co robić. Dowiedz się, jak przeciwdziałać i jak reagować na zachowania autoagresywne wśród uczniów.

Czym są samookaleczenia? Przede wszystkim wynikają z trudności w zakresie regulacji emocji. Są często dążeniem do choć chwilowej ulgi w przedłużającym się cierpieniu. Mogą być wyrazem poczucia braku kontroli, przeciążenia, silnego napięcia, ale i złości. Przybierają różne postaci, choć zazwyczaj wiążemy je z nacięciami na przedramionach. Jak im przeciwdziałać?
Nacięcia, mocne zadrapania, otarcia, rozbite kostki u rąk, przypalanie papierosem, strzelanie z gumek recepturek – to tylko część czynności, które można nazwać samouszkodzeniem. Bywają nimi ugryzienia, rozdrapywanie ran i skórek wokół paznokci. Czasem to wyrywanie włosów i rzęs, nakłuwanie skóry. Dziecko może ranić się dyskretnie, w sposób praktycznie niezauważalny – nie zawsze jest to pocięty nadgarstek czy okolice ud.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest samookaleczanie?
  • Jak samookaleczają się dzieci i młodzież?
  • Objawem jakich problemów jest samookaleczanie się dzieci i młodzieży?
  • Na jakie bodźce młodzież reaguje samookaleczaniem się?
  • Gdzie może leżeć przyczyna zadawania sobie bólu fizycznego?
  • Jak rozmawiać z uczniem, który się okalecza?
  • Na co zwracać uwagę we współpracy z rodzicami?
  • Jak prowadzić działania profilaktyczne w szkole?

Przeczytaj również:

  • Samookaleczanie – co może szkoła?

Prewencja i pomoc w depresji. Scenariusz zdjęć zdalnych dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Od ponad dwudziestu lat w dniu 23 lutego obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Ustanowienie tego dnia miało na celu zwrócenie uwagi na potrzebę upowszechniania wiedzy na temat depresji oraz zachęcanie chorych do leczenia. Depresja to choroba, która nie omija wybranych grup społecznych i wiekowych, zachorować może na nią każdy, w tym również uczniowie. Tematu depresji nie można bagatelizować, bardzo często to właśnie w szkole rozpoznawane są jej pierwsze objawy u młodych ludzi. Obecnie, ze względu na zdalne nauczanie zauważenie problemów ucznia jest utrudnione, tym bardziej warto podjąć temat związany z depresją w czasie godziny wychowawczej. Zachęcam do skorzystania ze scenariusza zajęć zdalnych dla uczniów szkół ponadpodstawowych.

Uczestnicy: Uczniowie szkoły ponadpodstawowej
Cele ogólne:
  • dostarczenie wiedzy na temat depresji
  • poznanie objawów choroby
  • zwiększenie uważności na samopoczucie swoje i innych osób,
  • utrwalenie ścieżek poszukiwania pomocy
  • ćwiczenie wspierających komunikatów
Cele szczegółowe:   Uczeń:
  • utrwala i zyskuje wiedzę na temat depresji
  • ćwiczy przekazywanie wspierających komunikatów
  • rozpoznaje jakie zachowania może powodować depresja
  • wie do kogo i gdzie zwrócić się po pomoc
Potrzebne materiały
  • kartki
  • długopisy
Czas trwania zajęć 45 minut
Liczba uczestników oddział klasowy
Sprawdź inne serwisy