Do poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży trafia coraz więcej nastolatków z silnymi objawami depresji. Trwająca od dwóch lat sytuacja związana z pandemią nie sprzyja szkolnej prewencji depresji – nauczyciele rzadziej spotykają się uczniami, nie mogą reagować natychmiast. Dlatego o problemach warto rozmawiać także w czasie zdalnych lekcji. Proponujemy skorzystanie ze scenariusza zajęć on-line dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej.
Na portalu znajdziesz także inne materiały poświęcone m.in. prewencji depresji.
Uzyskaj dostęp do pozostałych treści na portalu ePedagogika.pl
Od ponad dwudziestu lat w dniu 23 lutego obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Ustanowienie tego dnia miało na celu zwrócenie uwagi na potrzebę upowszechniania wiedzy na temat depresji oraz zachęcanie chorych do leczenia. Depresja to choroba, która nie omija wybranych grup społecznych i wiekowych, zachorować może na nią każdy, w tym również uczniowie. Tematu depresji nie można bagatelizować, bardzo często to właśnie w szkole rozpoznawane są jej pierwsze objawy u młodych ludzi. Obecnie, ze względu na zdalne nauczanie zauważenie problemów ucznia jest utrudnione, tym bardziej warto podjąć temat związany z depresją w czasie godziny wychowawczej. Zachęcam do skorzystania ze scenariusza zajęć zdalnych dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Uczestnicy: | Uczniowie szkoły ponadpodstawowej |
Cele ogólne: |
|
Cele szczegółowe: |
Uczeń:
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania zajęć | 45 minut |
Liczba uczestników | oddział klasowy |
Przeczytaj również:
Wysłuchaj podcastu:
W ostatnim czasie w mediach pojawiło się wiele niepokojących doniesień o rosnącym ryzyku zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Ostatnie 5 lat przyniosło podwojenie się liczby prób samobójczych u dzieci i młodzieży. Brakuje miejsc w dziecięcych oddziałach psychiatrycznych, kolejki w poradniach są absurdalnie długie. Stawiamy wiele pytań – skąd taki kryzys, jak można go uniknąć i jak wspierać dzieci, które często nikną w szkolnym tłumie. Co powinno zatrzymać i zastanowić nauczyciela? Kiedy rozmawiać z rodzicem? I najważniejsze – jak rozmawiać, by nie przestraszyć i nie ocenić?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również: