Scenariusz zajęć: mój kumpel wagaruje. Warsztaty psychoedukacyjne starszych uczniów

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 6 lutego 2023

Wagary to zjawisko złożone i niejednoznaczne i nie powinno być rozpatrywane wyłącznie jako problem wychowawczy, z którym musi zmierzyć się pedagog szkolny. Nieobecność na lekcjach to strata edukacyjna dla ucznia, ryzyko nagromadzenia zaległości. Jednocześnie to czasem sposób na to, by uniknąć trudnych uczuć związanych z sytuacjami szkolnymi: stresu, napięcia, presji, poczucia wykluczenia, innym razem to reakcja na konflikt z rodzicami. Wspieranie uczniów i zapobieganie ich wagarom jest trudne. Sama próba rozmowy o nieobecnościach często budzi w nastolatkach silny opór i lęk. W okresie nastoletnim ogromnym źródłem wsparcia jest grupa rówieśnicza. Dlatego zadaniem warsztatu jest wesprzeć nastoletnich uczniów w rozwijaniu umiejętności udzielania wsparcia rówieśnikom. Wykorzystaj scenariusz zajęć dla starszych dzieci i młodzieży, który pomoże im zrozumieć, jak powinni reagować w przypadku częstego opuszczania lekcji przez rówieśników. 

Uczestnicy Uczniowie klas VIII szkół podstawowych Uczniowie klas I-II szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny Rozwijanie postawy wspierającej w grupie rówieśniczej
Cele szczegółowe Rozwijanie:
  • świadomości funkcji, jaką pełnią wagary w okresie nastoletnim
  • świadomości zagrożeń, jakie niosą ze sobą wagary
  • umiejętności reagowania na trudności rówieśnika
  • postawy empatii i zrozumienia wobec innych
  • włączania dorosłych w sytuacje trudne
Potrzebne materiały
  • tablica lub flipchart,
  • Karta pracy nr 1. Krótka historia wagarów
  • Karta pracy nr 2. Pogadaj ze mną
  •  przybory do pisania,
  • kolorowe samoprzylepne karteczki
Czas trwania 2x 45 minut
Liczba uczestników Zespół klasowy

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 73% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 6 lutego 2023

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy