wagary

Uczeń na wagarach. Dlaczego uczniowie uciekają ze szkoły?

Uczeń na wagarach. Dlaczego uczniowie uciekają ze szkoły?

Dla części uczennic i uczniów, którzy spróbowali wagarów, kończy się na pojedynczych przypadkach samowolnej nieobecności. Jednak są także osoby, dla których wagarowanie staje się jednym ze sposobów funkcjonowania w szkolnej rzeczywistości. Jeśli w ich przypadku wagary raz pozwolą im osiągnąć cel (np. uniknąć złej oceny), jest duże prawdopodobieństwo, że spróbują ich znowu i że tendencja do wagarowania będzie się pogłębiać. Konsekwencje mogą być poważne. Dlatego warto zdecydowanie reagować już na pierwsze, nawet pozornie niewinne przypadki wagarowania.

Zgodnie z definicją zamieszczoną w słowniku języka polskiego PWN, wagary to samowolne przebywanie ucznia poza szkołą [1]. Wagary to zjawisko polegające na nieusprawiedliwionej absencji ucznia z zajęć szkolnych. Mimo że może być postrzegane jako typowe zachowanie młodzieżowe, opuszczanie lekcji stanowi poważny problem społeczny i edukacyjny. Co oczywiste, częste nieobecności w szkole ciągłość nauki, co może prowadzić do braków w wiedzy i umiejętnościach, a w konsekwencji do niższych wyników w nauce. Oprócz tego trzeba pamiętać, że szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także ważne środowisko społeczne. To w szkole uczniowie uczą się interakcji, pracy zespołowej i rozwiązywania konfliktów. Wagary pozbawiają ucznia możliwości rozwoju tych umiejętności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są główne przyczyny uczniowskich wagarów?
  • Jakie rodzaje wagarów można wyróżnić??
  • Czy opuszczanie lekcji być sygnałem głębszych problemów?
  • Jakie działania profilaktyczne mogą pomóc zapobiegać wagarowaniu
  • W jaki sposób szkoła i rodzice mogą współpracować, aby skutecznie reagować na samowolne nieobecności?
  • Jakie są prawne konsekwencje nieusprawiedliwionych nieobecności w szkole?
  • W jaki sposób identyfikować uczniów zagrożonych chronicznym wagarowaniem?
  • Które metody motywowania uczniów do regularnego uczęszczania na zajęcia są najbardziej skuteczne?
  • Czy wychowawca powinien informować rodziców o wagarach pełnoletniego ucznia?
Wagary na tapecie. Scenariusz warsztatów dla nauczycieli starszych uczniów

Wagary na tapecie. Scenariusz warsztatów dla nauczycieli starszych uczniów

Czym są wagary? Co za nimi stoi? Dlaczego jedni uczniowie decydują się na unikanie lekcji, inni nie? Wydawać by się mogło, że odpowiedź jest prosta. Jedni rzetelnie podchodzą do obowiązków, inni nie. Czy zjawisko wagarów jest jednak tak proste i świadczy o tym, jaki jest uczeń? A może wagary są objawem innych trudności? Często wynikają z nadmiernego stresu, poczucia braku rozwiązania piętrzących się problemów szkolnych. Czasem na wagary chodzą nastolatki zmagające się z depresją, zaburzeniami adaptacyjnymi, poczuciem odrzucenia i osamotnienia. Mogą wskazywać również na przemoc szkolną i być sposobem na jej unikanie.  Zadaniem scenariusza jest wsparcie nauczycieli w budowaniu pozytywnej relacji z uczniami, która chroni ich przed wyborem wagarów jako sposobu radzenia sobie.

Uczestnicy Nauczyciele pracujący z uczniami:
  • klas VIII szkół podstawowych
  • klas I-II szkół ponadpodstawowych
Cele ogólne rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach, gdy uczeń wagaruje
Cele szczegółowe rozwijanie umiejętności:
  • rozumienia motywacji uczniów, ich wyborów i zachowań sprzecznych z oczekiwaniami dorosłych
  • reagowania w sytuacjach, gdy uczeń unika szkoły
  • budowania relacji z uczniem opartej na poczuciu bezpieczeństwa
Potrzebne materiały
  • karta pracy nr 1. Wagarowicz w tarapatach
  • długopisy
  • flipchart/tablica
  • duże brystole
  • mazaki
Czas trwania 60 minut
Liczba uczestników 20–30 osób
Warsztaty psychoedukacyjne dotyczące wagarów

Scenariusz zajęć: mój kumpel wagaruje. Warsztaty psychoedukacyjne starszych uczniów

Wagary to zjawisko złożone i niejednoznaczne i nie powinno być rozpatrywane wyłącznie jako problem wychowawczy, z którym musi zmierzyć się pedagog szkolny. Nieobecność na lekcjach to strata edukacyjna dla ucznia, ryzyko nagromadzenia zaległości. Jednocześnie to czasem sposób na to, by uniknąć trudnych uczuć związanych z sytuacjami szkolnymi: stresu, napięcia, presji, poczucia wykluczenia, innym razem to reakcja na konflikt z rodzicami. Wspieranie uczniów i zapobieganie ich wagarom jest trudne. Sama próba rozmowy o nieobecnościach często budzi w nastolatkach silny opór i lęk. W okresie nastoletnim ogromnym źródłem wsparcia jest grupa rówieśnicza. Dlatego zadaniem warsztatu jest wesprzeć nastoletnich uczniów w rozwijaniu umiejętności udzielania wsparcia rówieśnikom. Wykorzystaj scenariusz zajęć dla starszych dzieci i młodzieży, który pomoże im zrozumieć, jak powinni reagować w przypadku częstego opuszczania lekcji przez rówieśników. 

Uczestnicy Uczniowie klas VIII szkół podstawowych Uczniowie klas I-II szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny Rozwijanie postawy wspierającej w grupie rówieśniczej
Cele szczegółowe Rozwijanie:
  • świadomości funkcji, jaką pełnią wagary w okresie nastoletnim
  • świadomości zagrożeń, jakie niosą ze sobą wagary
  • umiejętności reagowania na trudności rówieśnika
  • postawy empatii i zrozumienia wobec innych
  • włączania dorosłych w sytuacje trudne
Potrzebne materiały
  • tablica lub flipchart,
  • Karta pracy nr 1. Krótka historia wagarów
  • Karta pracy nr 2. Pogadaj ze mną
  •  przybory do pisania,
  • kolorowe samoprzylepne karteczki
Czas trwania 2x 45 minut
Liczba uczestników Zespół klasowy
Sprawdź inne serwisy