Dojrzewanie to czas intensywnego budowania więzi w grupie rówieśniczej. Trudno jednak o stałość w grupie, w której każdy bardzo dynamicznie się zmienia. Dla nastolatków czas szkoły ponadpodstawowej to okres budowania własnej tożsamości, osobowości, poszukiwania punktu odniesienia w postaci podobnych do siebie rówieśników. To również lata rozwijania kompetencji interpersonalnych, które wykorzystujemy przez całe życie. Dobra integracja w grupie rówieśniczej to niezwykle cenny czynnik prawidłowego rozwoju społecznego uczniów. Celem scenariusza jest wsparcie uczniów w budowaniu spójnej, bezpiecznej grupy, w której współpraca to pozytywny i rozwijający proces.
Grupa docelowa
|
Uczniowie szkół ponadpodstawowych
|
Cel ogólny
|
Wzrost spójności grupy
|
Cele szczegółowe
|
- zwiększenie poczucia tożsamości z grupą
- rozwijanie świadomości znaczenia zasad życia grupowego
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych
- poprawa i zwiększenie jakości współpracy
- uświadomienie zasobów grupy
- rozwijanie poczucia bezpieczeństwa w grupie rówieśniczej
|
Potrzebne materiały
|
- kilka koców (po jednym na 8 osób)
- ławeczki gimnastyczne
- motki kolorowej muliny
- ludziki (zabawki)
- spinacze biurowe
- nitki
- taśmy papierowe
- makaron spaghetti
- miarka
- flipchart lub inna tablica do zapisywania punktów
- chustki do zasłonięcia oczu
|
Czas trwania
|
45 minut
|
Liczba uczestników
|
20–30 osób
|
Przeczytaj również:
W szkole podstawowej wykorzystaj:
Pozostało jeszcze 71% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.