Sylwester bez katastrof. Scenariusz profilaktyki zachowań ryzykownych dla uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 5 grudnia 2022

Sylwester to w polskiej kulturze czas świętowania. Dla nastolatków jest często pierwszą okazją, by doświadczyć ,,dorosłej” imprezy. Gdy dorośli wybierają się na swoją zabawę, młodzi przejmują stery. Dorosłych zazwyczaj nie ma w pobliżu, kiedy pojawia się zdobyty dzięki starszym kolegom alkohol, chęć eksperymentowania z miękkimi narkotykami. W jaki sposób rozmawiać o bezpieczeństwie, by nie brzmieć pouczająco i moralizatorsko? By nie uzyskać efektu "wpuszczą jednym uchem, wypuszczą drugim”? Najważniejsza jest szczerość i partnerska rozmowa. O tym, co może się wydarzyć i jak sobie poradzić w trudnej sytuacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie tego rodzaju rozmowy. Jedną z wykorzystanych metod pracy, jest nagrywanie własnego filmu przez uczniów.

Uczestnicy uczniowie klas VIII i szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny profilaktyka zachowań ryzykownych  w grupie rówieśniczej
Cele szczegółowe
  • poprawa świadomości na temat zachowań ryzykownych i sytuacji niebezpiecznych w grupie rówieśniczej: używek (alkohol, narkotyki, papierosy), zachowań seksualnych, podejmowania niebezpiecznych znajomości
  • rozwijanie postawy odpowiedzialności zbiorowej
  • trening rozumienia zachowań i motywacji rówieśników
  • zwiększenie bezpieczeństwa młodzieży w czasie przerwy świątecznej i Sylwestra
  90 minut
Potrzebne materiały
  • karty pracy Niespodziewany splot zdarzeń
  • flipchart lub tablica,
  • długopisy, mazaki,
  • kartki A4
Czas trwania 90 minut
Liczba uczestników 20–30 osób

Przygotowanie do warsztatów

Warsztat w dużej mierze będzie się opierał na pracy w małych grupach i w formie scenek – dlatego warto zaaranżować układ krzeseł tak, by uczniowie mogli swobodnie pracować na środku i na podłodze. Warto wynieść ławki, by każdy miał swobodę pracy, a krzesła ustawić w kręgu. Niezwykle istotne jest zadbanie o komfort grupy – umawiając się na:

  • zachowanie poufności poruszanych kwestii, jeśli ktoś odniesie się do własnych doświadczeń
  • unikanie oceny wypowiedzi innych, krytycznych komentarzy
  • prawo do wycofania się z dyskusji, jeśli będzie się czuło potrzebę

Zadanie 1. Powitanie i sprawdzenie oczekiwań.

Dzisiaj postaramy się podjąć takie tematy, które zazwyczaj są dla dorosłych mało dostępne. Sylwester, o którym mowa jest w zasadzie tylko przykładem sytuacji, która czasem wymyka się spod kontroli. Pogadamy o sytuacjach trudnych, do których doprowadziły nieoczekiwane sploty wypadków

Z czym wam się kojarzy hasło: sylwester bez katastrof? O jakie ,,katastrofy” może chodzić? O czym moglibyśmy dziś porozmawiać?

Do sprawdzenia oczekiwań grupy pomocne będą pytania:

  • Jak rozumiecie temat zajęć?
  • Co w sytuacji imprezy może być katastrofą?
  • Czym dla was są zachowania ryzykowne?
  • Czy są sytuacje, których obawialibyście się organizując imprezę sylwestrową?
  • Jakie trudne doświadczenia mogą spotkać osobę w waszym wieku podczas takiej imprezy?
  • Czego możecie potrzebować w czasie tych warsztatów?
  • Na co moglibyśmy się umówić, by te warsztaty były dla was przyjazne i przydatne?

Najważniejsze wnioski prowadzący zapisuje na tablicy lub flipcharcie.

Zadanie 2. Niespodziewany splot zdarzeń. Scenariusz na film. Karta pracy

Prowadzący prosi uczniów, by połączyli się w sześcioosobowe grupy. Każda grupa dostaje jedną z wersji karty pracy. Zadaniem grupy jest stworzenie scenariusza i nagranie telefonem na terenie szkoły krótkiego filmu.  Pomocne będą informacje zawarte na fiszkach.

Pierwszym etapem pracy będzie udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w fiszce. Następnie grupa opracowuje scenariusz maksymalnie 3 minutowego filmu. Grupa dzieli się na aktorów, reżysera i operatora kamery. Uczniowie mogą korzystać z rekwizytów, które znajdą na terenie szkoły.

Ewentualnie zadanie może być pracą pozaszkolną – prowadzący może podzielić warsztat na trzy części: wprowadzenie, praca w grupach po szkole, podsumowanie efektów i opracowanie materiału.

Zespoły nagrywają swoje filmy, następnie wysyłają je do nauczyciela. Wszyscy oglądają razem filmy, po czym nauczyciel zaprasza do dyskusji.

Przydatne pytania:

  • Jak myślicie, dlaczego w czasie grupowej imprezy łatwo o zachowania ryzykowne?
  • Co się dzieje w grupie, gdy ktoś podejmuje niespodziewaną decyzję, jak np. puszczanie fajerwerków, branie narkotyków?
  • W jaki sposób zabezpieczyć się przed trudnymi sytuacjami w czasie imprezy?
  • Jakie inne sytuacje mogłyby być materiałem na film?
  • W jakich sytuacjach konieczna jest pomoc dorosłych?
  • Kiedy trzeba zawiadomić służby i jakie?

Prowadzący uzupełnia stworzoną wcześniej na tablicy mapę myśli o kolejne wnioski uczniów.

Zadanie 3. Poradnik organizatora. Zwięzła pomoc dla nastoletniego imprezowicza

Prowadzący rozdaje każdej grupie po kilka kartek A4, złożonych w formie książeczki/zeszytu. Zadaniem każdej z grup jest stworzyć poradnik dla początkujących organizatorów imprez. Taki, który sprawdziłby się wśród ich rówieśników lub – jeśli w warsztacie uczestniczą najstarsi uczniowie – wśród młodszych kolegów.

Ważne jest, by prowadzący w sympatyczny sposób poprosił, aby uczniowie potraktowali zadanie poważnie. Temat imprez może wzbudzić śmiech i różne reakcje trudne dla prowadzącego. To jednak naturalne w pracy z młodzieżą. Ważne, by na broszurach pojawiły się kontakty do służb, które mogą pomóc w trudnej sytuacji.

Po zakończonej pracy grupy prezentują sobie nawzajem swoje poradniki. Najlepiej opracowany poradnik można powielić na ksero i położyć w widocznym miejscu w szkole. Być może ktoś z uczniów opracuje go graficznie i powstanie z tego stała broszura?

Zadanie 5. Podsumowanie

Imprezy grupowe czasem wymykają się spod kontroli. Zwłaszcza, gdy pojawiają się na nich używki i nieplanowani goście. Warto jest spróbować zabezpieczyć się na tę ewentualność, zastanowić się, co jest najważniejsze dla organizatora imprezy i jak może zadbać o bezpieczeństwo wszystkich.

Informacje zwrotne

Na koniec warto zebrać wypowiedzi wszystkich uczestników na temat tematyki warsztatu, jego konstrukcji i przydatności. Informacje zwrotne grupa może udzielić na forum, swobodnie je wyrażając lub w formie małych karteczek dla prowadzącego.

Podgląd dokumentów:

Dodano: 5 grudnia 2022

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy