Sylwester to w polskiej kulturze czas świętowania. Dla nastolatków jest często pierwszą okazją, by doświadczyć ,,dorosłej” imprezy. Gdy dorośli wybierają się na swoją zabawę, młodzi przejmują stery. Dorosłych zazwyczaj nie ma w pobliżu, kiedy pojawia się zdobyty dzięki starszym kolegom alkohol, chęć eksperymentowania z miękkimi narkotykami. W jaki sposób rozmawiać o bezpieczeństwie, by nie brzmieć pouczająco i moralizatorsko? By nie uzyskać efektu "wpuszczą jednym uchem, wypuszczą drugim”? Najważniejsza jest szczerość i partnerska rozmowa. O tym, co może się wydarzyć i jak sobie poradzić w trudnej sytuacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie tego rodzaju rozmowy. Jedną z wykorzystanych metod pracy, jest nagrywanie własnego filmu przez uczniów.
Uczestnicy | uczniowie klas VIII i szkół ponadpodstawowych |
Cel ogólny | profilaktyka zachowań ryzykownych w grupie rówieśniczej |
Cele szczegółowe |
|
90 minut | |
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania | 90 minut |
Liczba uczestników | 20–30 osób |
Warsztat w dużej mierze będzie się opierał na pracy w małych grupach i w formie scenek – dlatego warto zaaranżować układ krzeseł tak, by uczniowie mogli swobodnie pracować na środku i na podłodze. Warto wynieść ławki, by każdy miał swobodę pracy, a krzesła ustawić w kręgu. Niezwykle istotne jest zadbanie o komfort grupy – umawiając się na:
Dzisiaj postaramy się podjąć takie tematy, które zazwyczaj są dla dorosłych mało dostępne. Sylwester, o którym mowa jest w zasadzie tylko przykładem sytuacji, która czasem wymyka się spod kontroli. Pogadamy o sytuacjach trudnych, do których doprowadziły nieoczekiwane sploty wypadków
Z czym wam się kojarzy hasło: sylwester bez katastrof? O jakie ,,katastrofy” może chodzić? O czym moglibyśmy dziś porozmawiać?
Do sprawdzenia oczekiwań grupy pomocne będą pytania:
Najważniejsze wnioski prowadzący zapisuje na tablicy lub flipcharcie.
Prowadzący prosi uczniów, by połączyli się w sześcioosobowe grupy. Każda grupa dostaje jedną z wersji karty pracy. Zadaniem grupy jest stworzenie scenariusza i nagranie telefonem na terenie szkoły krótkiego filmu. Pomocne będą informacje zawarte na fiszkach.
Pierwszym etapem pracy będzie udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w fiszce. Następnie grupa opracowuje scenariusz maksymalnie 3 minutowego filmu. Grupa dzieli się na aktorów, reżysera i operatora kamery. Uczniowie mogą korzystać z rekwizytów, które znajdą na terenie szkoły.
Ewentualnie zadanie może być pracą pozaszkolną – prowadzący może podzielić warsztat na trzy części: wprowadzenie, praca w grupach po szkole, podsumowanie efektów i opracowanie materiału.
Zespoły nagrywają swoje filmy, następnie wysyłają je do nauczyciela. Wszyscy oglądają razem filmy, po czym nauczyciel zaprasza do dyskusji.
Przydatne pytania:
Prowadzący uzupełnia stworzoną wcześniej na tablicy mapę myśli o kolejne wnioski uczniów.
Prowadzący rozdaje każdej grupie po kilka kartek A4, złożonych w formie książeczki/zeszytu. Zadaniem każdej z grup jest stworzyć poradnik dla początkujących organizatorów imprez. Taki, który sprawdziłby się wśród ich rówieśników lub – jeśli w warsztacie uczestniczą najstarsi uczniowie – wśród młodszych kolegów.
Ważne jest, by prowadzący w sympatyczny sposób poprosił, aby uczniowie potraktowali zadanie poważnie. Temat imprez może wzbudzić śmiech i różne reakcje trudne dla prowadzącego. To jednak naturalne w pracy z młodzieżą. Ważne, by na broszurach pojawiły się kontakty do służb, które mogą pomóc w trudnej sytuacji.
Po zakończonej pracy grupy prezentują sobie nawzajem swoje poradniki. Najlepiej opracowany poradnik można powielić na ksero i położyć w widocznym miejscu w szkole. Być może ktoś z uczniów opracuje go graficznie i powstanie z tego stała broszura?
Imprezy grupowe czasem wymykają się spod kontroli. Zwłaszcza, gdy pojawiają się na nich używki i nieplanowani goście. Warto jest spróbować zabezpieczyć się na tę ewentualność, zastanowić się, co jest najważniejsze dla organizatora imprezy i jak może zadbać o bezpieczeństwo wszystkich.
Na koniec warto zebrać wypowiedzi wszystkich uczestników na temat tematyki warsztatu, jego konstrukcji i przydatności. Informacje zwrotne grupa może udzielić na forum, swobodnie je wyrażając lub w formie małych karteczek dla prowadzącego.