Scenariusz zajęć dedykowany jest uczniom w wieku wczesnoszkolnym, którzy mają trudności z czytaniem oraz rozpoznawaniem liter. Mogą oni również mieć problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową, analitycznym myśleniem i motoryką małą, co utrudnia im zarówno naukę czytania, jak i pisania. Proponowane ćwiczenia sprawdzą się w pracy z uczniami wymagającymi wsparcia w rozwijaniu tych umiejętności, zwłaszcza motoryki małej, która jest kluczowa dla prawidłowego trzymania długopisu i pisania. Scenariusz można wykorzystać podczas zajęć terapii pedagogicznej, wspierając rozwój umiejętności poznawczych oraz poprawę zdolności analitycznych i koordynacyjnych.
Frustracja jest naturalną emocją, której doświadcza każdy z nas w różnych sytuacjach codziennych. Radzenie sobie z nią jest ważną umiejętnością, szczególnie dla młodych osób, które dopiero uczą się, jak skutecznie zarządzać swoimi emocjami. Niniejszy scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych został opracowany z myślą o uczniach w wieku 10-15 lat, w tym tych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Celem głównym zajęć jest rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem radzenia sobie z frustracją. Podczas zajęć uczeń będzie miał okazję rozpoznawać i nazywać swoje emocje, rozwijać strategie radzenia sobie z frustracją oraz kształtować umiejętności współpracy i komunikacji.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych indywidualnych Rozpoczynanie i prowadzenie rozmowy skierowany jest do uczniów w wieku 10-15 lat z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy mają trudności z nawiązywaniem, podtrzymywaniem i kończeniem rozmów. Zajęcia wspierają naukę umiejętności komunikacyjnych, które często są trudne do opanowania dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dzięki odpowiednio dobranym metodom pracy oraz indywidualnemu podejściu, nauczyciel jest w stanie dostosować przebieg zajęć do specyficznych potrzeb i możliwości każdego ucznia.
Scenariusz zajęć „Syndrom oszusta – dlaczego nie wierzymy w swoje sukcesy?” pomoże uczniom lepiej zrozumieć to zjawisko i nauczyć się radzić sobie z brakiem wiary we własne kompetencje. Młodzież odkryje, jak syndrom oszusta wpływa na ich naukę i wybory zawodowe, oraz pozna sposoby przeformułowania negatywnych myśli. Dzięki przemyślanej strukturze lekcji uczniowie poznają mechanizmy syndromu oszusta i jego wpływ na naukę oraz wybory zawodowe, uświadomią sobie, że nie są osamotnieni w swoich obawach i nauczą się przyjmować komplementy i doceniać własne sukcesy. Materiał skierowany jest do nauczycieli szkół ponadpodstawowych prowadzących zajęcia wychowawcze, psychologiczne lub zajęcia z zakresu rozwoju osobistego.
Hejt to zjawisko, które coraz częściej pojawia się w kontekście komunikacji w Internecie. Choć media społecznościowe i komunikatory umożliwiają nam szybki kontakt z innymi, niewielu zdaje sobie sprawę, jak łatwo słowa w sieci mogą ranić i wyrządzać krzywdę. Często zapominamy, że anonimowość, którą daje Internet sprawia, iż nie czujemy odpowiedzialności za swoje wypowiedzi. Tymczasem negatywne komentarze mogą nieść poważne konsekwencje dla osób, które je odbierają. Niezwykle ważne jest, aby uczniowie umieli rozpoznawać hejt, nie tylko w kontekście własnych doświadczeń, ale także w odniesieniu do innych osób.
Cyberprzemoc to temat, który coraz częściej pojawia się w kontekście bezpieczeństwa w Internecie. Choć wielu z nas korzysta z mediów społecznościowych czy komunikatorów, niewielu zdaje sobie sprawę z tego, jak łatwo w sieci przekroczyć granicę i wyrządzić komuś krzywdę. To dobry moment, aby pomóc uczniom zrozumieć, czym jest cyberprzemoc, jak jej zapobiegać i jak właściwie reagować, gdy spotykamy się z nią w swoim otoczeniu. Jakie działania możemy podjąć, aby Internet stał się miejscem bardziej bezpiecznym i przyjaznym? Jakie kroki powinniśmy podejmować, aby wspierać innych i sami czuć się bezpiecznie w cyfrowym świecie?
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 3-4 lat ukierunkowanych na wprowadzenie tematyki niepełnosprawności. W czasie zajęć dzieci będą rozwijały kompetencje związane z empatią oraz dowiedzą się, na czym polega akceptacja dla odmienności.
Czas adaptacji dzieci w przedszkolu jest jednym z pierwszych momentów zmiany środowiska dla dziecka. Dlatego trzeba zadbać o ich poczucie bezpieczeństwa, a także dodać nieco odwagi, do poznania nowego miejsca jakim jest przedszkole. Na tę okoliczność proponuję zabawę w „Poszukiwaczy skarbów" połączoną z eksplorowaniem sal i przestrzeni budynku przedszkola. Niewątpliwie uatrakcyjni każdy nieznany dla dziecka kąt.
W pierwszej klasie szkoły podstawowej ważne jest by zintegrować dzieci z jednej klasy ze sobą. Skoro spędzą razem następne osiem lat we wspólnym środowisku, to ważne jest by poczuły ze sobą więź od samego początku. To usprawni proces adaptacji i pozwoli na jego prawidłowy przebieg. Scenariusz zawiera przebieg zajęć ukazujący podobieństwa oraz wspólne cechy uczniów nowej klasy pierwszej.
Realizacja zajęć przeprowadzonych zgodnie ze scenariuszem pozwoli przekazać dzieciom informacje na temat owadów zapylających oraz wyjaśnić znaczenie pszczół w przyrodzie. W czasie zajęć wykorzystano takie metody pracy jak burza mózgów, mapa myśli, zabawy ruchowe.
Zestaw zawiera 6 kart pracy przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klasy I szkoły podstawowej. Na kartach znajdują się ćwiczenia rozwijające wiedzę z zakresu edukacji przyrodniczej, dotyczącej sił przyrody. Zadania polegają na rozpoznawaniu żywiołów oraz wskazywaniu, jakie znaczenie dla człowieka mają: ogień, woda, powietrze i ziemia.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Ułatwia realizację następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy. Tym razem uczniowie poznają zawód pielęgniarza i pielęgniarki.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i w małych grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I-III: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie, oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby. W czasie zajęć dzieci będą pracowały w grupach, rozwiązywały wykreślanki i rebusy.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów ze specyfiką pracy w zawodzie dentysty.
30 lipca obchodzimy Dzień Przyjaciela. Z tej okazji warto porozmawiać z dziećmi na temat znaczenia przyjaźni i dbania o relacje. Przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem proponowanego scenariusza pomoże dzieciom w wieku 4-5 lat zrozumieć, dlaczego przyjaciel to skarb.
Dzień wiatru warto świętować przede wszystkim we względu na istotę problemu zmian klimatycznych. Każda okazja do zwiększania świadomości oraz wrażliwości dzieci na otaczające je zjawiska przyrody jest warta wykorzystania. Zachęcam do przeprowadzenia zajęć na zewnątrz, szczególnie w miejscach, w których dzieci będą mogły poeksperymentować z działaniem wiatru.