Współczesna młodzież żyje w gąszczu często wykluczających się wzajemnie informacji. Codziennie odbiera wiele bodźców, dociera do niej ilość treści, której w żaden sposób nie da się zmierzyć. Wystarczy, że nastolatek korzysta kilka godzin dziennie z telefonu, by jego umysł wypełnił się obrazami, wypowiedziami, tekstami. Wielu z tych treści nikt w żaden sposób nie weryfikował. Szczególnie trudno jest rozróżnić wiarygodne źródła od nierzetelnych w zakresie szeroko pojętej psychoedukacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie młodzieży w rozwijaniu umiejętności samodzielnej analizy i weryfikacji treści internetowych.
Przeprowadzenie zajęć dotyczących ochrony prywatności i budowania wizerunku online powinno mieć miejsce już w szkole podstawowej. Dzięki zajęciom uczniowie dowiadują się, co oznacza ochrona prywatności w internecie i dlaczego jest to ważne. Uczniowie uczą się, że to, co publikują w mediach społecznościowych, ma wpływ na ich wizerunek online. Zajęcia te pomagają kształtować zdolność do świadomego budowania pozytywnego wizerunku i rozważania, jakie treści warto udostępniać. Poprzez analizę przykładowych przypadków naruszeń prywatności i negatywnego wpływu mediów społecznościowych, uczniowie zdobywają wiedzę na temat potencjalnych zagrożeń online. Pozwala to na bardziej świadome korzystanie z internetu.
Przemoc rówieśnicza stała się tak powszechna, że uczniowie coraz rzadziej na nią reagują. Podczas tych zajęć bierni obserwatorzy dowiedzą się, dlaczego trzeba zgłaszać dorosłym przypadki stosowania przemocy wobec innych uczniów i w jaki sposób to robić. Do scenariusza zajęć dołączono materiał pomocniczy w formie filmu video.
Liczba uchodźców przybywających do Polski z powodu wojny w Ukrainie przekroczyła już milion. Głównie są to kobiety i dzieci, które zapisywane są do polskich szkół i przedszkoli. Bariera językowa, ogromny lęk związany z wydarzeniami z niedalekiej przeszłości oraz najbliższą przyszłością towarzyszy zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Scenariusz ma na celu wsparcie integracji zespołów klasowych, do których dołączają dzieci uchodźcze. Materiały dla uczniów zostały przetłumaczone na język ukraiński.
W dniu 8 marca obchodzimy nie tylko Dzień Kobiet, ale także Dzień Rudych. Mało kto pamięta po tym drugim, dość nietypowym dniu. A szkoda, bo można nawiązać do niego podczas rozmów na temat akceptacji dla odmienności. Już w wieku przedszkolnym obserwuje się pierwsze przejawy rozróżnienia członków grupy ze względu na wygląd. Dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne kształtują swoją postawę wobec odmienności obserwując dorosłych. Czasem wystarczy, że kolega z klasy ma rude włosy, piegi, czy inną charakterystyczną cechę, by przylgnęła do niego nieprzyjemna łatka „innego”. Scenariusz ma na celu wesprzeć najmłodsze grupy w rozwoju postawy akceptacji i tolerancji względem rówieśników.
Scenariusz zajęć jest przeznaczony dla uczniów klas VII-VIIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia mają na celu uświadomienie uczniom, jakie uczucia i emocje towarzyszą uchodźcom z Ukrainy. Warto przeprowadzić je przed pojawieniem się w klasie uczniów z zagranicy. Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie wychowawczej, języku polskim lub wiedzy o społeczeństwie.
Niewłaściwe zachowanie to dowcip lub zabawa. Tak myśli o swoi postępowaniu wielu uczniów. Nie mają świadomości, że za swoje zachowania mogą także ponieść konsekwencje prawne. Lekcja wychowawcza o odpowiedzialności prawnej ma za zadanie uświadomić im, że ich zachowania to nie tylko „bycie niegrzecznym”.
Propozycja do wykorzystania jako samodzielne ćwiczenie aktywizujące grupę lub jako metoda dzielenia klasy na grupy do pracy w zespołach.
Krótkie, dziesięciominutowe ćwiczenie aktywizujące uczniów. Warto przeprowadzić je w razie zauważenia spadku energii grupy i obniżenia aktywności na zajęciach.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów ze specyfiką pracy w zawodzie dentysty.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII. Uczniowie w czasie zajęć nie tylko szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, ale również planują i prezentują swoje plany korzystając z techniki kamishibai. W załączniku i nstrukcja samodzielnego wykonania teatru KAMISHIBAI.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach. Wykorzystaj scenariusz na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej.
30 lipca obchodzimy Dzień Przyjaciela. Z tej okazji warto porozmawiać z dziećmi na temat znaczenia przyjaźni i dbania o relacje. Przeprowadzenie zajęć z wykorzystaniem proponowanego scenariusza pomoże dzieciom w wieku 4-5 lat zrozumieć, dlaczego przyjaciel to skarb.
Dzień wiatru warto świętować przede wszystkim we względu na istotę problemu zmian klimatycznych. Każda okazja do zwiększania świadomości oraz wrażliwości dzieci na otaczające je zjawiska przyrody jest warta wykorzystania. Zachęcam do przeprowadzenia zajęć na zewnątrz, szczególnie w miejscach, w których dzieci będą mogły poeksperymentować z działaniem wiatru.