Nie dla wszystkich uczniów ferie zimowe to czas beztroskiego lenistwa, zabawy i odpoczynku. Dla sporej grupy dzieci i młodzieży brak szkoły, to brak bezpiecznej przystani – miejsca, w którym mogą spędzić czas bez krzyku czy przemocy. Inni na aż dwa tygodnie będą pozbawieni kontaktu z tymi, którzy ich rozumieli – wychowawcami, pedagogami czy psychologami. Warto jeszcze przed ostatnim dzwonkiem przypomnieć uczniom, że dookoła nich są miejsca, w których znajdą pomoc. Wystarczy zadzwonić.
Jak rozpoznać u ucznia specyficzne zaburzenia językowe i jak mu pomóc podczas zajęć? Ulotka informacyjna dla nauczycieli.
Wczesne kształtowanie czynności samoobsługowych pozwala na przekształcenie się ich w nawyki. Należy pamiętać, że dziecko już od urodzenia przejawia aktywność w kontaktach z otoczeniem i na drodze swego rozwoju uczy się samoregulacji. Zachęcane przez rodziców do doświadczania, eksplorowania i nazywania otaczającego świata dziecko buduje podwaliny pod szereg kompetencji, takich jak: podejmowanie decyzji, kończenie rozpoczętego zadania, samoorganizacji. Dziecko staje się coraz bardziej autonomiczne.
Wakacje to szczególny okres dla uczniów, którzy pozbawieni kontaktu z nauczycielami nierzadko tracą jedyną możliwość porozmawiania z kimś dorosłych o swoich problemach. Zagubieni mogą być także rodzice, którzy nie mogą skonsultować swoich obaw dotyczących dziecka ze specjalistami na co dzień obecnymi w szkole. Chcąc zapewnić dzieciom i młodzieży dostęp do wsparcia, przygotowaliśmy wykaz numerów telefonów zaufania.
Gazetka informacyjna dla rodziców dzieci z trudnościami w rozwoju.
Nietrzeźwy opiekun stanowi zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia dziecka. Czy można po zajęciach szkolnych oddać dziecko pod opiekę nietrzeźwemu rodzicowi? Nigdy nie wolno tego robić! Pobierz infografikę z procedurą postępowania w przypadku, gdy nietrzeźwy rodzic zgłasza się po dziecko.
Czym różni się odroczenie spełniania obowiązku szkolnego w przypadku dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i dzieci, które takiego orzeczenia nie mają? Kto decyduje o odroczeniu i jakie dokumenty muszą przygotować rodzice? Sprawdź na infografice!
Zasady życia w grupie regulują różne sytuacje, zwłaszcza te trudne. W pracy z dziećmi warto ustalić jasne reguły, do których dorosły może odwołać się w kryzysowych momentach. Dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ważne jest stworzenie krótkiego, najlepiej ilustrowanego kontraktu, dostępnego dla wszystkich. Stres i dezorientacja są zupełnie naturalnymi reakcjami w przypadku zmian. Szczególnie takich jak dołączenie dziecka o odmiennej narodowości do klasy. Dla obydwu stron zasady mogą okazać się istotne.