Zajęcia są przeznaczone dla uczniów, którzy wykorzystują internet w celu zdobywania wiedzy oraz w celach towarzyskich takich jak korzystanie z mediów społecznościowych. Sieć przesycona jest informacjami, które są niezgodne z prawdą. To dopowiedzenia, wyrwane z kontekstu zdania oraz całe artykuły wymyślone przez piszącego, nie mające pokrycia w rzeczywistości. W związku z nagromadzeniem wszelkich informacji – tych prawdziwych i tych fałszywych – młody człowiek nie wie, w które ma wierzyć. Powoduje to szereg niedomówień oraz przyswajania treści, które mijają się z prawdą. Dzięki takim zajęciom młodzi ludzie będą potrafili odróżnić rzetelną informacją prasową od fake newsów.
Grupa wiekowa
|
14–17 lat
|
Cele ogólne
|
Uczeń/uczennica:
- pozna mechanizmy zarządzania informacją
- zrozumie motywy i techniki tworzenia fałszywych treści
- rozwinie umiejętność krytycznego myślenia
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń/uczennica:
- dowie się, czym jest fake news;
- pozna budowę fake newsa;
- nauczy się, w jaki sposób rozpoznawać szkodliwe treści
|
Metody i pracy
|
- pogadanka
- „burza mózgów”
- praca z tekstem
- praca indywidualna
- praca w parach
|
Potrzebne materiały
|
- Załącznik nr 1. Karta z informacjami
- Załącznik nr 2. Stwórz fake newska
- tablica multimedialna/ekran/komputer
- strona www.dziennikbulwarowy.pl
- karteczki samoprzylepne
- długopisy
|
Czas trwania zajęć
|
2 x 45 minut
|
Liczba uczestników
|
maksymalnie 20 osób
|
Pozostało jeszcze 69% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Izabella Bartol
Nauczycielka języka polskiego, socjoterapeutka, certyfikowana trenerka oświaty i rozwoju, wykładowczyni akademicka, ekpertka MIEE, ambasadorka ogólnopolskich programów edukacyjnych; prelegentka na ogólnopolskich konferencjach edukacyjnych, realizatorka ogólnopolskich i międzynarodowych projektów; autorka artykułów oraz kursów edukacyjnych dla wychowawców i polonistów, autorka bloga www.polskizklasa.pl oraz współautorka podręcznika do języka polskiego do klasy 4 „ZamieńMy słowo”; członkini grupy Superbelfrzy RP, laureatka konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2022.