fake news

ilovepdf_merged-39_page-0001

Nie daj się nabrać! Karty pracy o fake newsach, clickbaitach i manipulacji w mediach społecznościowych

Ten wyjątkowy pakiet kart pracy „Nie daj się nabrać!” został opracowany przez pedagoga z myślą o wspieraniu rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci i młodzieży oraz budowaniu świadomości medialnej. Zestaw zawiera komplet angażujących ćwiczeń, które pomagają uczniom rozpoznawać manipulacje w internecie, oceniać wiarygodność informacji, a także ćwiczyć krytyczne myślenie i analizę przekazów medialnych. Uczniowie uczą się odróżniać clickbaity od rzetelnych nagłówków, analizować zdjęcia publikowane w mediach społecznościowych pod kątem manipulacji oraz wcielają się w rolę detektywów faktów. To praktyczne i aktualne narzędzie dydaktyczne, które wpisuje się w potrzeby współczesnej edukacji medialnej i profilaktyki dezinformacji.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!

Załącznik nr 1. Karta z informacjami. Fake newsom mówimy nie! Scenariusz zajęć dotyczący odróżniania prawdy od dezinformacji

Fake newsom mówimy nie! Scenariusz zajęć dotyczący odróżniania prawdy od dezinformacji

Zajęcia są przeznaczone dla uczniów, którzy wykorzystują internet w celu zdobywania wiedzy oraz w celach towarzyskich takich jak korzystanie z mediów społecznościowych. Sieć przesycona jest informacjami, które są niezgodne z prawdą. To dopowiedzenia, wyrwane z kontekstu zdania oraz całe artykuły wymyślone przez piszącego, nie mające pokrycia w rzeczywistości. W związku z nagromadzeniem wszelkich informacji – tych prawdziwych i tych fałszywych – młody człowiek nie wie, w które ma wierzyć. Powoduje to szereg niedomówień oraz przyswajania treści, które mijają się z prawdą.  Dzięki takim zajęciom młodzi ludzie będą potrafili odróżnić rzetelną informacją prasową od fake newsów.

Grupa wiekowa 14–17 lat  
Cele ogólne   Uczeń/uczennica:
  • pozna mechanizmy zarządzania informacją
  • zrozumie motywy i techniki tworzenia fałszywych treści
  • rozwinie umiejętność krytycznego myślenia
Cele szczegółowe   Uczeń/uczennica:
  • dowie się, czym jest fake news;
  • pozna budowę fake newsa;
  • nauczy się, w jaki sposób rozpoznawać szkodliwe treści
Metody i pracy  
  • pogadanka
  •  „burza mózgów”
  • praca z tekstem
  • praca indywidualna
  • praca w parach
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Karta z informacjami
  • Załącznik nr 2. Stwórz fake newska
  • tablica multimedialna/ekran/komputer
  • strona www.dziennikbulwarowy.pl
  • karteczki samoprzylepne
  • długopisy
Czas trwania zajęć 2 x 45 minut
Liczba uczestników maksymalnie 20 osób
Sprawdź inne serwisy