fake news

Załącznik nr 1. Karta z informacjami. Fake newsom mówimy nie! Scenariusz zajęć dotyczący odróżniania prawdy od dezinformacji

Fake newsom mówimy nie! Scenariusz zajęć dotyczący odróżniania prawdy od dezinformacji

Zajęcia są przeznaczone dla uczniów, którzy wykorzystują internet w celu zdobywania wiedzy oraz w celach towarzyskich takich jak korzystanie z mediów społecznościowych. Sieć przesycona jest informacjami, które są niezgodne z prawdą. To dopowiedzenia, wyrwane z kontekstu zdania oraz całe artykuły wymyślone przez piszącego, nie mające pokrycia w rzeczywistości. W związku z nagromadzeniem wszelkich informacji – tych prawdziwych i tych fałszywych – młody człowiek nie wie, w które ma wierzyć. Powoduje to szereg niedomówień oraz przyswajania treści, które mijają się z prawdą.  Dzięki takim zajęciom młodzi ludzie będą potrafili odróżnić rzetelną informacją prasową od fake newsów.

Grupa wiekowa 14–17 lat  
Cele ogólne   Uczeń/uczennica:
  • pozna mechanizmy zarządzania informacją
  • zrozumie motywy i techniki tworzenia fałszywych treści
  • rozwinie umiejętność krytycznego myślenia
Cele szczegółowe   Uczeń/uczennica:
  • dowie się, czym jest fake news;
  • pozna budowę fake newsa;
  • nauczy się, w jaki sposób rozpoznawać szkodliwe treści
Metody i pracy  
  • pogadanka
  •  „burza mózgów”
  • praca z tekstem
  • praca indywidualna
  • praca w parach
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Karta z informacjami
  • Załącznik nr 2. Stwórz fake newska
  • tablica multimedialna/ekran/komputer
  • strona www.dziennikbulwarowy.pl
  • karteczki samoprzylepne
  • długopisy
Czas trwania zajęć 2 x 45 minut
Liczba uczestników maksymalnie 20 osób
Sprawdź inne serwisy