Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało komunikat dotyczący aktywności dezinformacyjnej skoordynowanej z incydentem naruszenia polskiej przestrzeni powietrznej przez drony. Dezinformacja to świadome przekazywanie fałszywych lub zmanipulowanych informacji, często mających na celu wprowadzenie w błąd, wzbudzenie emocji albo dyskredytację osób lub instytucji. W dobie internetu i mediów społecznościowych informacje rozchodzą się bardzo szybko, a czasami bez refleksji, co stwarza przestrzeń dla rozprzestrzeniania się nieprawdziwych narracji. Dowiedz się, jak rozmawiać z uczniami na temat dezinformacji i skorzystaj z praktycznych wskazówek.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Sytuacja związana z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej dezinformacjami i przekazami propagandowymi stanowi dobry powód do rozpoczęcia otwartej dyskusji. Unikanie tego tematu nie rozwiązuje problemu – przeciwnie, sprawia, że niepokojące treści mogą łatwiej wpływać na odbiorców, w tym również na uczniów. Dlatego ważne jest, by rozmawiać o mechanizmach propagandy i uczyć krytycznego podejścia do informacji.
W tej sytuacji szkoły i nauczyciele mogą odegrać szczególnie ważną rolę. Dlaczego?
Rozmowy o dezinformacji powinny być dostosowane do wieku uczniów i oparte na konkretnych przykładach. Ważne jest, aby nauczyciele nie ograniczali się do przekazywania teorii, lecz pokazywali uczniom, jak w praktyce rozpoznawać manipulację i jak reagować na fałszywe treści. Poniżej przedstawiono propozycje działań, które można wykorzystać podczas zajęć w szkole.
Działanie |
Co można zrobić w praktyce |
Analiza przypadków |
Przeanalizować wspólnie z uczniami komunikat z MEN o dezinformacji dotyczącej dronów – co wiadomo, co sugerują źródła, jakie są linie narracyjne. |
Porównywanie źródeł |
Pokazać różne przekazy – oficjalne komunikaty, media mainstreamowe, media społecznościowe, blogi – i porównać treść, styl, język, jakie dane są podawane, które źródło ma potwierdzenie faktów. |
Zadania projektowe |
Uczniowie mogą samodzielnie przygotować analizę narracji, np. „Czy to dezinformacja? Sprawdzam źródła”, lub infografikę nt. jak odróżniać wiarygodną informację od manipulacji. |
Współpraca z biblioteką |
Wprowadzenie elementów edukacji medialnej, informacji o tym jak korzystać z narzędzi internetowych do weryfikacji – np. sprawdzanie zdjęć (czy nie są zmanipulowane), sprawdzanie czy obrazek był użyty wcześniej w innym kontekście, wyszukiwanie informacji o autorze. |
Rozmowa o emocjach |
Uczniowie powinni rozumieć, że dezinformacja często działa poprzez emocje – strach, złość, oburzenie. Warto porozmawiać, jak reagować (nie udostępniać, przemyśleć, zapytać, sprawdzić). |
W pracy wychowawczej i dydaktycznej warto włączać edukacyjne działania informacyjne pokazujące uczniom, czym jest dezinformacja i jak rozpoznawać fałszywe treści w mediach społecznościowych. Materiały publikowane na portal gov.pl czy w serwisie Rzeczypospolitej Polskiej mogą być punktem wyjścia do ćwiczeń, podczas których uczniowie uczą się krytycznie oceniać źródła informacji i odróżniać rzetelne komunikaty od fake news. W walce z dezinformacją w mediach istotną rolę odgrywa szkoła – nauczyciele mogą rozwijać u uczniów umiejętność krytycznego myślenia, analizowania mechanizmów manipulacji oraz weryfikowania informacji pojawiających się w sieci. Wdrażanie takich programów edukacyjnych to nie tylko element profilaktyki cyfrowej, ale także ważny krok w przeciwdziałaniu dezinformacji, która podważa zaufanie do mediów i instytucji, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do paniki, konfliktów czy niebezpiecznych zachowań.