Dezinformacja a edukacja – jak rozmawiać z uczniami o tym, czym jest dezinformacja?

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 11 września 2025
  Dezinformacja a edukacja – jak rozmawiać z uczniami o tym, czym jest dezinformacja?

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało komunikat dotyczący aktywności dezinformacyjnej skoordynowanej z incydentem naruszenia polskiej przestrzeni powietrznej przez drony. Dezinformacja to świadome przekazywanie fałszywych lub zmanipulowanych informacji, często mających na celu wprowadzenie w błąd, wzbudzenie emocji albo dyskredytację osób lub instytucji. W dobie internetu i mediów społecznościowych informacje rozchodzą się bardzo szybko, a czasami bez refleksji, co stwarza przestrzeń dla rozprzestrzeniania się nieprawdziwych narracji. Dowiedz się, jak rozmawiać z uczniami na temat dezinformacji i skorzystaj z praktycznych wskazówek.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest dezinformacja i dlaczego stanowi realne zagrożenie dla uczniów i społeczeństwa?
  • Jakie działania propagandowe zostały zidentyfikowane w związku z incydentem dronów nad Polską?
  • Jaką rolę odgrywa szkoła i nauczyciele w budowaniu odporności informacyjnej uczniów?
  • Dlaczego rozmowa o dezinformacji w klasie pomaga zapobiegać panice i konfliktom?
  • Jakie praktyczne metody mogą wykorzystać nauczyciele, by uczyć krytycznego myślenia i analizy źródeł informacji?

Wydarzenia jako punkt wyjścia – przypadek dronów nad Polską

Sytuacja związana z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej dezinformacjami i przekazami propagandowymi stanowi dobry powód do rozpoczęcia otwartej dyskusji. Unikanie tego tematu nie rozwiązuje problemu – przeciwnie, sprawia, że niepokojące treści mogą łatwiej wpływać na odbiorców, w tym również na uczniów. Dlatego ważne jest, by rozmawiać o mechanizmach propagandy i uczyć krytycznego podejścia do informacji.

Przykład sytuacji związanej z dronami pokazuje, w jaki sposób dezinformacja może być wykorzystywana do manipulowania opinią publiczną. Analizy wskazują, że pojawiały się przekazy propagandowe pochodzące z Rosji i Białorusi, których celem było m.in. przekierowanie winy na Ukrainę, podważanie wiarygodności polskiego wojska i instytucji państwowych oraz wywoływanie poczucia zagrożenia w społeczeństwie. Dlatego jednym z głównych zaleceń kierowanych do obywateli jest zachowanie ostrożności, weryfikacja źródeł informacji i unikanie udostępniania niesprawdzonych treści.

Rola szkoły i nauczycieli w walce z dezinformacją w mediach i mediach społecznościowych

W tej sytuacji szkoły i nauczyciele mogą odegrać szczególnie ważną rolę. Dlaczego?

  • Kształtowanie krytycznego myślenia: uczniowie, którzy potrafią krytycznie analizować informacje – skąd pochodzą, jakie mają motywy, jakie są źródła – są mniej podatni na manipulacje.
  • Budowanie odporności informacyjnej: poprzez edukację medialną można nauczyć rozpoznawać dezinformację, propagandę i narracje manipulacyjne. To nie tylko wiedza o tym, co jest nieprawdziwe, ale także jak i dlaczego ktoś może chcieć nas wprowadzić w błąd.
  • Zaufanie do instytucji i dialog społeczny
jeśli szkoła normalizuje rozmowy o takich sprawach – to, że władze publikują oficjalne komunikaty, istnieją służby analizujące dezinformację – to uczniowie uczą się, że jest instytucjonalna odpowiedzialność i można polegać na wiarygodnych źródłach.
  • Prewencja konfliktów i paniki: dezinformacja często ma emocjonalny charakter, prowokując strach czy wrogość. Rozmowa, wyjaśnienie, że nie wszystko, co się wydaje, jest potwierdzone – pomaga uniknąć niepotrzebnych napięć społecznych.

Jak rozmawiać w szkole o dezinformacji – praktyczne wskazówki

Rozmowy o dezinformacji powinny być dostosowane do wieku uczniów i oparte na konkretnych przykładach. Ważne jest, aby nauczyciele nie ograniczali się do przekazywania teorii, lecz pokazywali uczniom, jak w praktyce rozpoznawać manipulację i jak reagować na fałszywe treści. Poniżej przedstawiono propozycje działań, które można wykorzystać podczas zajęć w szkole.

Działanie

Co można zrobić w praktyce

Analiza przypadków

Przeanalizować wspólnie z uczniami komunikat z MEN o dezinformacji dotyczącej dronów – co wiadomo, co sugerują źródła, jakie są linie narracyjne.

Porównywanie źródeł

Pokazać różne przekazy – oficjalne komunikaty, media mainstreamowe, media społecznościowe, blogi – i porównać treść, styl, język, jakie dane są podawane, które źródło ma potwierdzenie faktów.

Zadania projektowe

Uczniowie mogą samodzielnie przygotować analizę narracji, np. „Czy to dezinformacja? Sprawdzam źródła”, lub infografikę nt. jak odróżniać wiarygodną informację od manipulacji.

Współpraca z biblioteką

Wprowadzenie elementów edukacji medialnej, informacji o tym jak korzystać z narzędzi internetowych do weryfikacji – np. sprawdzanie zdjęć (czy nie są zmanipulowane), sprawdzanie czy obrazek był użyty wcześniej w innym kontekście, wyszukiwanie informacji o autorze.

Rozmowa o emocjach

Uczniowie powinni rozumieć, że dezinformacja często działa poprzez emocje – strach, złość, oburzenie. Warto porozmawiać, jak reagować (nie udostępniać, przemyśleć, zapytać, sprawdzić).

 Edukacja jako narzędzie w walce z dezinformacją w mediach społecznościowych

W pracy wychowawczej i dydaktycznej warto włączać edukacyjne działania informacyjne pokazujące uczniom, czym jest dezinformacja i jak rozpoznawać fałszywe treści w mediach społecznościowych. Materiały publikowane na portal gov.pl czy w serwisie Rzeczypospolitej Polskiej mogą być punktem wyjścia do ćwiczeń, podczas których uczniowie uczą się krytycznie oceniać źródła informacji i odróżniać rzetelne komunikaty od fake news. W walce z dezinformacją w mediach istotną rolę odgrywa szkoła – nauczyciele mogą rozwijać u uczniów umiejętność krytycznego myślenia, analizowania mechanizmów manipulacji oraz weryfikowania informacji pojawiających się w sieci. Wdrażanie takich programów edukacyjnych to nie tylko element profilaktyki cyfrowej, ale także ważny krok w przeciwdziałaniu dezinformacji, która podważa zaufanie do mediów i instytucji, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do paniki, konfliktów czy niebezpiecznych zachowań.

Dodano: 11 września 2025

Autor: Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy