Do ministra edukacji skierowano interpelację w sprawie nowego przedmiotu – edukacja zdrowotna – obowiązującego od 1 września 2025 r. Wątpliwości i pytania dotyczą zgodności treści nauczania przedmiotu z Konstytucją RP oraz dobrowolności uczestnictwa w zajęciach. MEN odpowiada.
Głównym przedmiotem interpelacji są wątpliwości czy podstawa programowa edukacji zdrowotnej odpowiada na konstytucyjne prawa rodziców i służy dobru dzieci.
Jako szczególnie istotne wartości wskazano:
Do Ministerstwa Edukacji Narodowej skierowano następujące pytania:
Szkoły podstawowe (klasy IV-VIII) i ponadpodstawowe od 1 września 2025 r. realizują przedmiot – edukacja zdrowotna. Zastąpił on dotychczasowy przedmiot – wychowanie do życia w rodzinie – i jest nieobowiązkowy – czytamy na początku odpowiedzi resortu edukacji.
Szkoły organizujące nauczanie i wychowanie w Polsce zobowiązane są działać na podstawie:
Ponadto szkoła powinna zapewnić każdemu uczniowi:
MEN zaznacza w odpowiedzi na interpelację, że „Podstawa programowa przedmiotu edukacja zdrowotna została przygotowana z poszanowaniem przepisów Konstytucji RP oraz z uwzględnieniem wieku i rozwoju psychofizycznego uczniów, którzy będą uczęszczać na te zajęcia”.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie edukacji zdrowotnej w klasach IV–VI uwzględnia w swoich treściach wartości rodzinne i naukę odpowiedzialnego rodzicielstwa.
W szkole podstawowej w klasach IV – VI są to m.in. następujące treści:
Dział VI. Zdrowie społeczne
Pytanie wiodące: Jak budować relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w otoczeniu rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?
1) wyjaśnia pojęcia: koleżeństwo, przyjaźń, zauroczenie, zakochanie, miłość, a także rozpoznaje niewłaściwe zachowania w tych relacjach;
2) wymienia i omawia funkcje rodziny; opisuje przejawy jej prawidłowego funkcjonowania; omawia wartość rodziny w życiu osobistym człowieka;
3) omawia czynniki wpływające na atmosferę w rodzinie, zna prawa i obowiązki dziecka oraz rodziców;
4) omawia sposoby dbania o więzi rodzinne (relacje z matką, ojcem, rodzeństwem, dziadkami i dalszą rodziną);
5) opisuje zmiany mogące występować w rodzinach, w tym separację, rozwód, wejście rodziców w nowe związki, adopcję, rodzicielstwo zastępcze, pojawienie się rodzeństwa, chorobę i śmierć, a także wymienia sposoby radzenia sobie w takich sytuacjach.
Dział VIII. Zdrowie seksualne
Pytanie wiodące: Jak kształtować pozytywną postawę wobec seksualności człowieka wraz z respektowaniem autonomii cielesnej swojej i innych osób?
1) charakteryzuje pojęcia: zdrowie seksualne, seksualność i omawia ich rolę w życiu człowieka;
2) omawia budowę i podstawowe funkcje narządów płciowych wewnętrznych i zewnętrznych;
3) wyjaśnia proces zapłodnienia; wymienia najważniejsze fakty dotyczące przebiegu ciąży, porodu oraz opieki nad noworodkiem;
4) omawia zagadnienie autonomii cielesnej oraz to, w jaki sposób asertywnie o nią dbać; wymienia rodzaje zachowań dorosłego lub rówieśnika, które są przekroczeniem granic intymnych; wyszukuje przepisy prawne dotyczące ochrony seksualności osób poniżej 15 roku życia, w tym art. 200 i art. 202 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. 2024 poz. 17, 1228, 1907 i 1965); omawia możliwości uzyskania pomocy w sytuacji zagrożenia;
5) wymienia stereotypy płciowe oraz wyjaśnia ich wpływ na funkcjonowanie człowieka.
Po pierwszym roku nauczania edukacji zdrowotnej MEN przeprowadzi ewaluację efektów z uwzględnieniem statystyk dotyczących uczestnictwa uczniów w tych zajęciach.