Dobra pamięć to podstawa efektywnego procesu nauki i rozwoju. Oczywiście nie dałoby się uczyć bez innych funkcji poznawczych, takich jak myślenie, uwaga, spostrzeganie. Pamięć jest jednak bazą do wielu operacji umysłowych. Wyróżniamy kilka systemów pamięci: sensoryczną, krótkotrwałą i długotrwałą. Wysiłek intelektualny, jakim jest nauka wymaga magazynowania informacji, opracowywania ich, rozumienia, analizowania i syntezowania. Do tego potrzebna jest zarówno operacyjna pamięć krótkotrwała, jak i przechowywanie wiedzy w długotrwałej. Stres, tempo współczesnego świata i mnogość informacji sprawiają, że nastolatki mają trudności w zapamiętywaniu. Są na to jednak sposoby. Odpowiednio dobrane mnemotechniki pozwolą na bardziej efektywne kodowanie i wydobywanie informacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwoju własnej pamięci.
Uczestnicy
|
uczniowie szkół ponadpodstawowych
|
Cel główny
|
trening pamięci
|
Cele szczegółowe
|
- nauka technik doskonalenia pamięci
- rozwijanie umiejętności kodowania i wydobywania informacji
- trening wykorzystywania różnych zmysłów do kreatywnej nauki własnej
|
Potrzebne materiały
|
- karta pracy nr 1. Haki pamięciowe
- duże kartony
- kolorowe mazaki, długopisy, kredki
|
Czas trwania
|
60 minut
|
Liczba uczestników
|
20 – 30 osób
|
Pozostało jeszcze 86% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.