Czy niepowodzenie może być rozwijające?Każdy z nas doświadcza od czasu do czasu niepowodzeń, trudnych sytuacji, z którymi nie może sobie poradzić, albo porażek, na które nie ma wpływu. To, jak sobie radzimy z takimi sprawami, w dużej mierze zależy od naszych dotychczasowych doświadczeń, w tym szczególnie doświadczeń wyniesionych z domu rodzinnego i ze szkoły. Skorzystaj z propozycji ćwiczeń na zajęciach z uczniami klas III–IV szkół podstawowych.
Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla uczniów klas VII-VII. Adresowany jest dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Słuchowisko i karty pracy mają na celu ułatwić młodzieży samodzielny trening komunikacji oraz rozwijanie umiejętności kompetencji społecznych. Zadaniem ucznia jest przesłuchanie nagrania a następnie sprawdzenie swojego rozumienia opisanej sytuacji, zweryfikowania uczuć i intencji, które towarzyszyły trzem bohaterkom nagrania.
Zestaw jest propozycją ćwiczeń dla uczniów klas VI-VIII. Adresowany jest dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Słuchowisko i karty pracy mają na celu ułatwić młodzieży samodzielny trening komunikacji oraz rozwijanie umiejętności kompetencji społecznych. Zadaniem ucznia jest przesłuchanie nagrania a następnie sprawdzenie swojego rozumienia opisanej sytuacji, zweryfikowania uczuć i intencji, które towarzyszą 3 bohaterkom.
Zestaw trzech kart pracy dla dzieci w wieku 5-8 lat. Celem zadań jest wyposażenie dziecka w umiejętność odróżniania dobrego i złego zachowania. Oprócz tego realizowany jest trening płynnego mówienia.
Ćwiczenie wykorzystujące projekcję obrazów. Zadanie ucznia polega na wymyśleniu, jakie mogą być zainteresowania dzieci przedstawionych na zdjęciach. Na zakończenie ćwiczenia uczeń zastanawia się, jakie jest jego marzenie. Ćwiczenie można wykorzystać podczas zajęć indywidualnych i grupowych.
Celem gry jest rozwijanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami. Gra może być wykorzystana na zajęciach z całą klasą lub z mniejszymi grupami uczniów.
Ankieta jest przeznaczona dla uczniów z Ukrainy, którzy uczą się w szkołach podstawowych, ale nie mówią po polsku lub poziom języka polskiego jest niewystarczający dla swobodnego wypowiadania się. Dzięki ankiecie w rodzimym języku dziecka można sprawdzić jak uczeń/uczennica czuje się w nowej szkole. Ankieta została opracowana w dwóch wersjach językowych – polskiej i ukraińskiej.
Ćwiczenie dedykowane uczniom klas VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych w tym dla uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Praca z ćwiczeniami przygotuje ucznia do identyfikowania stresu u innych osób, zrozumienia przyczyn niepokoju i jego oznak. Zadaniem ucznia jest rozpoznanie stresu na podstawie zdjęć i przykładowych dialogów oraz wybranie odpowiedniego komunikatu dla danej sytuacji.
Ćwiczenia dedykowane są uczniom klas IV–VI szkół podstawowych z diagnozą autyzmu lub Zespołu Aspergera. Zestaw służy do wspierania rozwoju umiejętności rozumienia wypowiedzi innych, zwłaszcza tych, które oparte są na metaforze. Treści, które mogą mieć wiele znaczeń, zależnie od kontekstu, sprawiają osobom z całościowymi zaburzeniami rozwoju ogromne trudności.