Współczesne czasy nie są dla nastolatków łatwe. Opisują silne poczucie presji, które dotyczy wielu obszarów ich życia – wyglądu, osiągnięć, rozwoju osobistego. Żyją w świecie, w którym równoważne jest to, co dzieje się w tzw. realu i sferze wirtualnej. Codziennie przyjmują ogromne ilości informacji ze świata zewnętrznego, które trudno im selekcjonować i ograniczyć. Tempo życia jest szybkie, wymagania dorosłych wysokie, brakuje czasu na prawdziwy relaks czy zwykłą nudę. Od lat specjaliści wskazują na kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Poradnie psychologiczne, oddziały psychiatryczne dzienne i stacjonarne są przepełnione. W jaki sposób młodzież może samodzielnie dbać o swoje samopoczucie? Celem scenariusza jest wsparcie nastolatków w codziennej higienie zdrowia psychicznego.
Uczestnicy
|
uczniowie szkół podstawowych z klas VII, VIII i szkół ponadpodstawowych
|
Cel ogólny
|
rozwijanie świadomości higieny zdrowia psychicznego
|
Cele szczegółowe
|
uczeń:
- rozumie pojęcie zdrowia psychicznego
- zdobywa umiejętność identyfikowania obszarów zdrowia psychicznego
- rozwija umiejętność dbania o własne samopoczucie
- trening identyfikowania bodźców, które wpływają na jakość życia i zdrowie psychiczne
- poznaje sposobów radzenia sobie z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego
- rozwija umiejętność tworzenia rutyny wspierającej stabilny nastrój i zdrowie psychiczne
|
Potrzebne materiały
|
- załącznik nr 1. Pytania dla grup
- Załącznik nr 2. Jak zmniejszyć ciężar trudnych bodźców?
- długopisy/ołówki
- karki papieru (na brudnopis do pracy w grupach)
- telefony z dostępem do internetu
- kamienie w różnej wielkości (ok. 20)
- czarny marker
- tablica lub flipchart
|
Czas trwania zajęć
|
60 minut
|
Pozostało jeszcze 80% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.