W zestawie znajduje się siedem ćwiczeń zaplanowanych tak, by jednym czasie mogły je wykonywać dzieci zdrowe oraz dzieci z niepełnosprawnością ruchową.
Koordynacja ruchowa jest zdecydowanie jedną z najważniejszych składowych motoryki, wpływającą u dziecka na poziom funkcjonowania, a w późniejszym okresie zaangażowanie w proces uczenia się i samoocenę ucznia. Pedagodzy wieku przedszkolnego są nierzadko pierwszymi osobami zauważającymi problemy koordynacji u dziecka. Poniżej proponuję Państwu kilka ćwiczeń, które można wykonywać w integracyjnej grupie dzieci. Ćwiczenia zostały zaplanowane tak, by mogły je wykonywać dzieci pełnosprawne, jak i niepełnosprawne w jednym czasie.
Dzieci muszą przedostać się przez zbudowany wcześniej tor przeszkód, w zabawie nazwany „dżunglą”. Ważne, by zachowana była dynamika ćwiczenia, dlatego najlepiej stworzyć dwa tory i wykonać ćwiczenie w formie zawodów – kto pierwszy przedostanie się przez dżunglę.
„Dżungla” składa się z pojedynczych części/zadań:
Nauczyciel powinien sam przejść przez całą dżunglę, aby dać dzieciom przykład. Ćwiczenia mogą być wykonywane przez wszystkie dzieci, zarówno pełnosprawne, jak i z niepełnosprawnością. Dzięki takiemu podejściu pokażemy dzieciom, że każdy może bawić się w grupie na równi, a dzieci z niepełnosprawnością będą mogły znaleźć nowe wzorce ruchowe.
Dzieci ustawiają się w kole, w zależności od grupy przyjmują różną pozycję. Pozycja stojąca jako podstawowa, ale jeśli w grupie znajduje się dziecko na wózku lub z trudnościami w utrzymaniu pozycji stojącej, dzieci siadają na krzesełkach.
Do ćwiczenia prowadzący przygotowuje różnego rodzaju piłki, np. do siatkówki, do koszykówki, do piłki ręcznej, piłkę gąbkową dużą, piłkę gąbkową małą itp., szarfy, koszulkę, but, woreczek do ćwiczeń i inne.
Ćwiczenie zaczynamy od jednego przedmiotu. Bierzemy piłkę do siatkówki i podajemy w kole po kolei, każde dziecko podaje następnemu dziecku piłkę po kole w jedną stronę. Stopniowo dodajemy coraz więcej rzeczy.
Zadanie można utrudniać:
Dzieci dobierają się w pary. W parach ustalają, kto jest lustrem, a kto pokazuje ruchy. Osoby, które są lustrami, muszą wykonywać te same ruchy, które wykonuje osoba stojąca naprzeciwko. Nauczyciel podaje czynność, którą ma wykonać osoba pokazująca w parach, np.: człowiek rzucający piłką, tańcząca baletnica, budowanie domu itp. Ważne, by proponowane czynności dały dzieciom możliwość wykorzystania jak najbardziej obszernych i dynamicznych ruchów.
Ćwiczenie polega na „sadzeniu”, a więc położeniu piłeczki na szczycie pachołka. Pachołki rozrzucamy po całej Sali w przypadkowych odległościach, ważne by było ich min. Cztery razy więcej od ilości dzieci. Dzieciom będzie najłatwiej wykonywać zadanie, jeśli wykorzystamy pachołki treningowe, czyli krótkie, nie przypominające kształtem pachołków drogowych.
Piłki wkładamy do dwóch wiaderek lub koszyków. Dzieci, po usłyszeniu polecenia „sadzimy”, mają za zadanie zabrać piłkę z pojemnika, dobiec do pachołka i ustawić piłeczkę na wierzchołku pachołka. Zadanie staje się z czasem trudniejsze, bo dzieci muszą wyszukiwać pustych pachołków.
Salę dzielimy na dwie połowy. Na każdej połowie ustawiamy trzy rzędy niskich pachołków treningowych. Na dwa z trzech rzędów pachołków kładziemy piłkę do tenisa. Dzieci dzielimy na dwie drużyny. Zadaniem każdej drużyny jest podrzucenie drużynie przeciwnej jak największej ilości piłeczek na ich pachołki. Jedna runda zabawy trwa 3 minuty, w tym czasie dzieci cały czas zabierają piłki ze swoich pachołków i podrzucają na pachołki po stronie przeciwnika. Wygrywa drużyna, która po upłynięciu odpowiedniego czasu będzie miała po swojej stronie mniej zapełnionych pachołków. Ćwiczenie należy powtórzyć min. trzy razy.
Dzieci ustawiają się w rzędzie przed nauczycielem. Nauczyciel rzuca do każdego dziecka, które stoi jako pierwsze, w różny sposób: z góry, z dołu, z odbicia od podłogi, podkręcając wyrzut, lekko, mocniej. Uczeń nie wie, jak rzuci nauczyciel. Dziecko przechodzi na koniec kolejki dopiero, gdy złapie piłkę.
Należy przygotować w koszu lub wiaderku jak najwięcej piłek pingpongowych lub do tenisa. Dzieci podchodzą pojedynczo i stają naprzeciw nauczyciela w odległości ok. 2 metrów. Nauczyciel rzuca jedną lub dwie piłki, bez przerwy. Dziecko musi odbić lub dotknąć jak największą ilość piłek.